Mögöttes hangok zaja

Kísérőprogram

Középiskolás osztályok és egyetemi csoportok számára a Gondolat Generátor szervez galéria-foglalkozást előre egyeztetett időpontban.

Október 9. (péntek) 18:00

Kurátori tárlatvezetés

Október 16. (péntek) 16:00-18:00

Vezetett galériatúra a Budapest Art Week szervezésében

további információ és regisztráció


Október 16. (péntek) 18.30

Kurátori tárlatvezetés

Megnyitó: 2020. szeptember 4. (péntek) 19:00-22:00

Látogatható: 2020. szeptember 5. - október 18.

Kiállító művészek: Lawrence Abu Hamdan, Andreas Fogarasi, Roman Štětina, Imogen Stidworthy 

Kurátor: Szalai Borbála

A kiállítás handoutja letölthető innen

Egyetlen fegyverem a hallgatás. A hallgatás, melyben a csend ereje és a hallható rétegekre való figyelem lehetőségei találkoznak. A hallgatás, mely képes felfedni azt, ami a látható rétegeken túl húzódik és kihallani mögüle a rejtett, elsőre nem észlelhető, vagy elhallgattatott hangokat; a tompított lövések és ütések átszűrődő zaját; az erőszak, a hatalmi visszaélések és az elferdített tények alig érzékelhető morajlását; és azokat a hangokat, amiket nem tudnak falak vagy kerítések megállítani.

A Trafó Galéria ezeknek a hangoknak és a figyelem egy olyan fajtájának ad teret, mely a felületeken átszűrődő mögöttes rétegekre irányul. Ez a fajta figyelem az, ami a hallást és a hallgatást megkülönbözteti egymástól, ami a hallott és a kihallott információkat különválasztja, ami teret enged az elfedett igazságoknak, és ami hallgat a halk hangok és a csend rezgéseire.

Imogen Stidworthy Sacha (Listening) című videójának főszereplője az antwerpeni rendőrség egyik alkalmazottja, Sacha van Loo, aki, mivel születésétől fogva vak, különösen kifinomult a hallása. Hét nyelven beszél tökéletesen és számos akcentust és dialektust felismer. Sacha telefonos lehallgatások felvételeit jegyzi le és analizálja; az elhangzott mondatok jelentése mögött megbúvó, a beszédmódból, rejtett nyelvi kódokból, hanghordozásból vagy a hallható hangok egyéb rétegeiből kihallható információkat keresi. Sacha koncentrált figyelme és különösen érzékeny viszonyulása a hangok rejtett rétegeihez így képes akár pontosan beazonosítani a beszélőket és bizonyítékot szolgáltatni egy-egy ügy kapcsán.

Stidworthy videójához hasonlóan Lawrence Abu Hamdan művében szintén eltűnnek a privát és a publikus tér közötti határok. Walled Unwalled című videójában a falak megszűnnek valódi határt jelenteni: egy ház vagy szoba fala, de még egy áthatolhatatlannak tűnő vastag börtönfal sem képes megállítani a rajtuk keresztül átszűrődő hanghullámok és rezgések által közvetített – akár perdöntő bizonyítékként is felhasználható - információkat. A videóban bemutatott esetek egyike egy szíriai börtön épületének akusztikai vizsgálatain és a kényszervallatásoknak alávetett fogvatartottak vallomásain alapszik. Ez a börtön - ahogy sok egyéb 60-as, 70-es években épült börtön világszerte - abból az NDK által kifejlesztett börtönépítészeti archetípusból eredeztethető, melyben központi szerepet játszik a hang terjedése az épületen belül, ami többek között a rabok felügyeletét is segíti.

Az NDK legfrissebb akusztikai-építészeti újításait a börtönök mellett a korabeli rádióépületek és rádióstúdiók tervezésénél is felhasználták. Erre példa az Abu Hamdan videójában is látható berlini Funkhaus épületének egyik rádióstúdiója. Ebben az épületben működött annak idején az NDK Rádió (Rundfunk der DDR), az innen sugárzott propaganda azonban nem csak a keleti oldalnak szólt, hanem kétfelé beszélt, mivel a jel a fal nyugati túloldalán is fogható volt. Roman Štětina a keleti blokk egy másik meghatározó rádióépülete, a pilseni Cseh Rádió egyik stúdiójában forgatta a Studio no. 2. (Slapstick) című videóját. A pilseni rádió épülete Kelet-Európa első, kifejezetten rádióállomásnak szánt létesítménye. Az 1940-es évek közepén tervezett, de csak 1956-ban átadott stúdiók technológiai szempontból már elavultnak számítottak mire elkészültek. A hangszalagok megjelenésével az egyes szereplők hangjai külön rögzíthetővé és vághatóvá váltak, és így többé már nem volt szükség arra, hogy egy-egy rádiójáték felvételekor az összes szereplő egyidejűleg jelen legyen a térben. Štětina videójának szereplője a stúdió egyik eredeti és nem használt kellékét mutatja be, egy csapót, aminek hangja puskalövést imitál. Štětina egy egyszerű gesztussal kelt zavart a hallható és a látott, a valós és a hamis rétegei között azzal, hogy a csapó hangját valós puskalövések hangjaira cserélte ki.

Andreas Fogarasi művei a felső rétegekkel és burkolatokkal foglalkoznak. A rá jellemző szubtilis, finom figyelem segítségével nemcsak megfigyeli, hanem át is lát ezeken a felületeken. Fotóin elsőre hétköznapinak tűnő környezetek láthatók, melyek mégis tükröznek valamit a felületek alatt megbúvó struktúrákból és azokból a folyamatokból, melyekkel egy-egy közeg reprezentálja magát, és igyekszik formálni, átalakítani, leplezni vagy elfedni a valóság bizonyos elemeit.

Hivatalos technikai partner: Christie

Támogatók: AUDMax, Genelec, Panphonics, Cseh Centrum, Pécsi Tudományegyetem, Honfi Zsolt, NKA, Káli Kövek

Sajtó:

Fülöp Tímea: A hallgatás lehetősége és kényszere | ÚjMűvészet

Miklósvölgyi Zsolt: "Hangzó tér vagyok" | Dunszt

Flaisz János: Október közepéig látogatható a Trafó Galéria kiállítása | Deszkavízió

Alexandra Nagy: Group Show at Trafó Gallery | EastTopics

'Agency of Undertones' at Trafó Gallery | BLOK Magazine

Horváth Bence: Amikor már a szavak is elfogynak, és csak a hangok maradnak | 444.hu

››› COVID-19 járványhelyzettel kapcsolatos fontos információk:

Közös védelmünk érdekében a Trafó épületének teljes területén kötelezővé tesszük az arcot és orrot egyidejűleg eltakaró maszk használatát. Amennyiben elfelejtett maszkot hozni magával, a helyszínen is vásárolhat Trafós maszkot munkatársainknál. Mivel közösségi tereink egy része – a régi és az új kávézók – fogyasztói terek is egyben, fogyasztás után kérjük a maszk újbóli használatát.

A Trafó Galéria terében egyszerre maximum 20 fő tartózkodhat. Belépéskor, kérjük, használja a kihelyezett kézfertőtlenítőt. Kérjük, fokozottan figyeljen a szociális távolság tartására. A Trafó teljes légcserés gépi szellőztető rendszerét fokozottan működtetjük. A Trafó Galériában a kiállítás során használt fülhallgatókat naponta több alkalommal fertőtlenítjük. Ha a látogatással kapcsolatos bármi egyéb kérdése felmerülne, kérjük, keressen minket bizalommal!

A Trafó Kortárs Művészetek Háza a Trafó Galériát is érintő részletes biztonsági intézkedései, melyeket a járványhelyzet miatt a művészek, a nézők, a kiállítás látogatók és az itt dolgozók egészségének védelme érdekében vezetett be, az alábbi linken olvashatók:

https://trafo.hu/covid_19_a_trafo_biztonsagugyi_intezkedesei

Köszönjük megértésüket és közreműködésüket!

TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
Jegypénztár nyitva tartás:
  • nagytermi előadásnapokon: 17h - előadás vége + 30 perc, max. 22h
  • stúdió-, kabin- és klubelőadás napokon: 17h-20h30
  • egyéb napokon: 17h-20h
Trafó Galéria nyitvatartás:
  • Előadási napokon 16-22h.
  • Nyitva: kedd-vasárnap: 16h-19h
  • Hétfőnként zárva.
Elérhetőségek

  • A Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. Budapest Főváros Önkormányzata fenntartásában működik.

Médiapartnerek

Együttműködő partnerek