INTERAKTÍV PREZENTÁCIÓ
Nézd csak, azok ott hangok! Igen, a falon! Meg azok a furcsa jelek is a kottalapon! Mintha árfolyamgörbék lennének… Az meg ott egy adatalapú hangszobor. Micsoda? Hova keveredtünk…? Csak nem a vizuális zene birodalmába?
Ha időutazást tehetnénk az elvarázsolt hangok színes birodalmába, akkor egyik kalauzunk Isaac Newton lenne, aki 1704-ben állította fel az első hang-szín analógiát. Az azóta eltelt évszázadok során tovább íródott a zenei kompozíciók képzőművészeti igényű, sajátos kombinatorikus logikán alapuló, vizuális nyelvvel való megrajzolásának története és több száz grafikus partitúra-variáció, hangművészeti alkotás született. Az avantgárd műfaji újítások korszaka után a vizuális zene napjaink számítógépes környezetében újabb lendületet kapott. A különféle szoftverek széles lehetőségek tárházát nyitották meg a zeneszerzők számára a képek, adatok és nem hangzó jelek megszólaltatására és a hangok vizuális nyelvre való transzformálására.
A XXI. század hangművészei ma már saját fejlesztésű programokkal teremtik meg a látvány és a hangkörnyezet közötti átjárhatóság szabadságát, egyedi hang-tér-kép „montázsaikat”. Az Európától Kanadán át Indiáig a legkülönbözőbb közegekben és közösségekben dolgozó budapesti székhelyű Binaura nyílt forrású eszközök és nyelvek segítségével készít szoftver alapú interface-eket, fizikai installációkat és kutatja az interakciótervezés, a kreatív kódolás módszereit. A smART! XTRA-esten kipróbálhatjuk érintőképernyős hangalkalmazásukat és az indiai Partapur utcáin debütált, a csend és a zaj viszonyára reflektáló intervenciójukat. A Jazzaj esteket megálmodó Rubik Ernő és Bolcsó Bálint a folyamatosan változó valuták értékgörbéit zenésíti meg, Gryllus Ábris pedig egy adatalapú hangszobrot állít ki a Trafóklub terében. Zene lesz a szemnek!
BINAURA
A Binaura két állandó tagja, Nagy Ágoston és Samu Bence a technológia kulturális hatásait kutatják. Korábban a Kitchen Budapesttel dolgoztak együtt, jelenleg pedig a Prezi Delight Research Group tagjai. Kiállításaik központi elemei a nyílt és szabad szoftverek alkalmazásának terjesztése, különféle szenzorok használata, valamint a kereskedelmi forgalomban a nagyközönség számára elérhető eszközök nem szokványos felhasználása. Autonóm művészeti projektek mellett rendszeresen dolgoznak hazai független színházakkal, előadói szervezetek, nonprofit kulturális egyesületek csapataival.
http://www.binaura.net/
RUBIK ERNŐ ZOLTÁN
Zenéjének fő játékterületei a közönség és előadó, improvizáció és kompozíció, élő és felvett anyagok kölcsönhatása. Színházi és táncszínházi munkái (Krétakör, Tünet Együttes, Collective Comipoq), kutatása (Az Ismeretlen Kutatása projekt ösztöndíjasa 2011-ben) hatására a zene mellett a performansz világában érzi otthon magát. A vokális- és kórusimprovizációval is kísérletezik (Halastó, Soharóza), fontos eszköze a beat-box. Improvizatív zenét és free jazzt játszik zenekaraival, a rubik.erno.quintet-tel és a trio:beeper-rel. 2011-től a JAZZAJ nyitott zenei koncertsorozat házigazdája. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés szakának frissen diplomázott
http://jazzaj.hu/
BOLCSÓ BÁLINT
Budapesten, Bécsben, Párizsban, Hannoverben és Kölnben tanult zeneszerzést és elektronikus zenét. Darabjai megszólaltak a szombathelyi Bartók Fesztivál, a Budapesti Őszi Fesztivál, a Making New Waves, a Wien Modern, legutóbb pedig a New York-i mise-en music festival és a CAFe Budapest keretében. Hangszeres és vokális kompozíciókat, a társművészetekhez kapcsolódó zenéket és hanginstallációkat készít, valamint rendszeresen fellép szabad improvizációs kontextusban. Alkotóként és egyetemi oktatóként egyaránt az új technológiák kísérleti zenei alkalmazásával foglalkozik, szívesen dolgozik élő elektronikával a legkülönbözőbb műfajokban és összeállításokban. Doktori disszertációját interaktív zenei rendszerek tervezéséről írta.
http://bolcso.net
GRYLLUS ÁBRIS
A zenei producerként is tevékenykedő tervezőgrafikus a MOMEn diplomázott 2012-ben. Fő tevékenységi területe a vizuális művészetek. Multimédiás installációiban a vizualitás és a zene összehangolásának lehetőségeit keresi. Szeret kísérletezni, különböző műfajokat keverni, és a finom, átgondolt részletekre helyezi a hangsúlyt. Syntonyms c. diplomamunkájában meghajlította a téridő kontinuumát és egy interaktív asztal segítségével európai nagyvárosok víz-tükörképét alakította hangmásokká. Legutóbb az OFF Biennálé Sound as Space c. kiállításán állított emléket Ligeti György munkásságának.
http://hg.hu/tag/gryllus-abris
Meghívott résztvevők: NAGY Ágoston, SAMU Bence, RUBIK Ernő Zoltán, BOLCSÓ Bálint, GRYLLUS Ábris
Moderátor: VERES Bálint
Nézd csak, azok ott hangok! Igen, a falon! Meg azok a furcsa jelek is a kottalapon! Mintha árfolyamgörbék lennének… Az meg ott egy adatalapú hangszobor. Micsoda? Hova keveredtünk…? Csak nem a vizuális zene birodalmába?
Ha időutazást tehetnénk az elvarázsolt hangok színes birodalmába, akkor egyik kalauzunk Isaac Newton lenne, aki 1704-ben állította fel az első hang-szín analógiát. Az azóta eltelt évszázadok során tovább íródott a zenei kompozíciók képzőművészeti igényű, sajátos kombinatorikus logikán alapuló, vizuális nyelvvel való megrajzolásának története és több száz grafikus partitúra-variáció, hangművészeti alkotás született. Az avantgárd műfaji újítások korszaka után a vizuális zene napjaink számítógépes környezetében újabb lendületet kapott. A különféle szoftverek széles lehetőségek tárházát nyitották meg a zeneszerzők számára a képek, adatok és nem hangzó jelek megszólaltatására és a hangok vizuális nyelvre való transzformálására.
A XXI. század hangművészei ma már saját fejlesztésű programokkal teremtik meg a látvány és a hangkörnyezet közötti átjárhatóság szabadságát, egyedi hang-tér-kép „montázsaikat”. Az Európától Kanadán át Indiáig a legkülönbözőbb közegekben és közösségekben dolgozó budapesti székhelyű Binaura nyílt forrású eszközök és nyelvek segítségével készít szoftver alapú interface-eket, fizikai installációkat és kutatja az interakciótervezés, a kreatív kódolás módszereit. A smART! XTRA-esten kipróbálhatjuk érintőképernyős hangalkalmazásukat és az indiai Partapur utcáin debütált, a csend és a zaj viszonyára reflektáló intervenciójukat. A Jazzaj esteket megálmodó Rubik Ernő és Bolcsó Bálint a folyamatosan változó valuták értékgörbéit zenésíti meg, Gryllus Ábris pedig egy adatalapú hangszobrot állít ki a Trafóklub terében. Zene lesz a szemnek!
BINAURA
A Binaura két állandó tagja, Nagy Ágoston és Samu Bence a technológia kulturális hatásait kutatják. Korábban a Kitchen Budapesttel dolgoztak együtt, jelenleg pedig a Prezi Delight Research Group tagjai. Kiállításaik központi elemei a nyílt és szabad szoftverek alkalmazásának terjesztése, különféle szenzorok használata, valamint a kereskedelmi forgalomban a nagyközönség számára elérhető eszközök nem szokványos felhasználása. Autonóm művészeti projektek mellett rendszeresen dolgoznak hazai független színházakkal, előadói szervezetek, nonprofit kulturális egyesületek csapataival.
http://www.binaura.net/
RUBIK ERNŐ ZOLTÁN
Zenéjének fő játékterületei a közönség és előadó, improvizáció és kompozíció, élő és felvett anyagok kölcsönhatása. Színházi és táncszínházi munkái (Krétakör, Tünet Együttes, Collective Comipoq), kutatása (Az Ismeretlen Kutatása projekt ösztöndíjasa 2011-ben) hatására a zene mellett a performansz világában érzi otthon magát. A vokális- és kórusimprovizációval is kísérletezik (Halastó, Soharóza), fontos eszköze a beat-box. Improvizatív zenét és free jazzt játszik zenekaraival, a rubik.erno.quintet-tel és a trio:beeper-rel. 2011-től a JAZZAJ nyitott zenei koncertsorozat házigazdája. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés szakának frissen diplomázott
http://jazzaj.hu/
BOLCSÓ BÁLINT
Budapesten, Bécsben, Párizsban, Hannoverben és Kölnben tanult zeneszerzést és elektronikus zenét. Darabjai megszólaltak a szombathelyi Bartók Fesztivál, a Budapesti Őszi Fesztivál, a Making New Waves, a Wien Modern, legutóbb pedig a New York-i mise-en music festival és a CAFe Budapest keretében. Hangszeres és vokális kompozíciókat, a társművészetekhez kapcsolódó zenéket és hanginstallációkat készít, valamint rendszeresen fellép szabad improvizációs kontextusban. Alkotóként és egyetemi oktatóként egyaránt az új technológiák kísérleti zenei alkalmazásával foglalkozik, szívesen dolgozik élő elektronikával a legkülönbözőbb műfajokban és összeállításokban. Doktori disszertációját interaktív zenei rendszerek tervezéséről írta.
http://bolcso.net
GRYLLUS ÁBRIS
A zenei producerként is tevékenykedő tervezőgrafikus a MOMEn diplomázott 2012-ben. Fő tevékenységi területe a vizuális művészetek. Multimédiás installációiban a vizualitás és a zene összehangolásának lehetőségeit keresi. Szeret kísérletezni, különböző műfajokat keverni, és a finom, átgondolt részletekre helyezi a hangsúlyt. Syntonyms c. diplomamunkájában meghajlította a téridő kontinuumát és egy interaktív asztal segítségével európai nagyvárosok víz-tükörképét alakította hangmásokká. Legutóbb az OFF Biennálé Sound as Space c. kiállításán állított emléket Ligeti György munkásságának.
http://hg.hu/tag/gryllus-abris
Meghívott résztvevők: NAGY Ágoston, SAMU Bence, RUBIK Ernő Zoltán, BOLCSÓ Bálint, GRYLLUS Ábris
Moderátor: VERES Bálint