NEXTFESZT / This Is Not a Love Talk S01E01
Hogyan semmizte ki a kultúra a művészetet?
Moderátor: Miklósvölgyi Zsolt és Zemlényi-Kovács Barnabás
Meghívott vendég: Seregi Tamás
A Trafó Galéria friss, a Nextfeszt keretében debütáló vitasorozata a hazai és nemzetközi kortárs művészet meghatározó, de ellentmondásos tendenciáinak kritikai elemzésére vállalkozik. Az uralkodó művészeti eszmerendszer egyezményesnek ható igazságait megkérdőjelezve, és kényelmetlen, ambivalens, megosztó állításokat sem megkerülve kísérel meg ellenpontot képezni a kulturális konformizmussal szemben.
A This Is Not a Love Talk kortárs művészeti vitasorozat első, bemutatkozó alkalmával a két állandó moderátor és beszélgetőtárs, Miklósvölgyi Zsolt és Zemlényi-Kovács Barnabás Seregi Tamás esztétával kiegészülve a művészet és kultúra ellentmondásos viszonyának elemzése felől vitatják meg a nemzetközi művészeti életben nagy hullámokat verő, az utóbbi időszak talán legtöbbet tárgyalt és legmegosztóbb szövegét, Dean Kissick Festett felkelés (The Painted Protest) című provokatív pamfletjét. Kissick szövegének központi kérdése, hogy napjainkban milyen képességeket, esztétikai és politikai lehetőségeket korlátoz önmagában a művészet azzal, ha innováció és kísérletezés helyett az ideológiai és elméleti illusztráció, reprezentáció, illetve edukáció jellemzi? Ha az érzékelési és gondolati rendszereink felforgatása és saját értékek létrehozása helyett didaktikus üzenet- és értékközvetítés határozza meg? Míg az elmúlt évtizedben bizonyos szempontokat nézve valóban sokszínűbbé és befogadóbbá vált a kortárs művészet, miben tűnik látványosan homogénebbnek és behatároltabbnak, mint korábban? Miről árulkodik az, hogy a képzőművészeti biennálékat meghatározó, progresszív politikai pozíciókként keretezett alkotások jelentős része feltűnően konformistának és konzervatívnak hat?
Seregi Tamással együtt nemcsak elvont elméleti dilemmaként, de a jelenlegi nemzetközi kortárs művészet egyik kulcsproblémájaként is aktuális feltennünk a kérdést, hogy mennyiben határozható meg a művészet a kultúrához képest, sőt azzal szemben, abban a korszakban, amikor a művészet talán sosem látott szinten vált „átkulturalizálttá”. Hogyan jutottunk oda, és milyen problémák rejlenek abban, hogy a nemzetközi kortárs művészet nem-piaci fősodrához tartozó alkotásai egyre inkább különféle kulturális funkciókat látnak el, kulturális szempontok szerint szelektálódnak és értelmeződnek?
A beszélgetésben mindennek egyfajta esettanulmányaként kerül megvitatásra a Kissick esszéjét is részben inspiráló tavalyi Velencei Biennálé, ami az általa problematizált művészeti tendenciák csúcspontjának vagy közel vegytiszta leképeződésének tekinthető.
Arthur C. Danto egykor azt állította, hogy a filozófia kisemmizi a művészetet, ma pedig mintha a kultúra fenyegetne ezzel.
Kissick szövege hamarosan, még a beszélgetés előtt magyar fordításban is olvasható lesz az Artmagazin Online-on. A beszélgetéshez ajánljuk továbbá Seregi Tamás Művészet és kultúra című esszéjét, ami a Jövőbe szédülő lendülettel című kötetében jelent meg, de most digitálisan is hozzáférhető ezen a linken.
Az eseménysorozatról hangfelvétel
készül, mely későbbiekben az acb media jóvoltából podcastként lesz
elérhető.
A NEXTFESZT (2025. március 5-9.) a
Trafó saját minifesztiválja, amellyel a fiatal alkotókat, az új irányokat
és a kísérletező kedvet keresi. A teljes fesztiválprogramot itt található.