The play takes place in the near future, when the effects of globalization have completely transformed the world. Nature is almost completely extinct, plants are a luxury item, everything is covered in the greyness of cities. The arena of society is the online world called Nether. This is where young people study, come here to have fun and often work. In this dark utopia, it is becoming more and more common to become a ‘shadow’, to leave the physical body, to move completely to the Nether, where everyone can choose the look they want and the human beings behind the avatars are invisible. The arguments and counter-arguments made during the interrogations raise very sensitive questions in modern society: how real is the online, virtual space where we all spend more and more time? Are the relationships established and maintained them real? Is it a crime committed in this world without consequences?
Jennifer Haley is an American playwright, pursuing a career in theatre, film and television. Her play, The Nether, received its world premiere at the Kirk Douglas Theatre in California in 2013. Subsequent productions have been mounted at the Royal Court Theatre in 2013, MCC Theater in 2014 and in the West End at the Duke of York's Theatre in 2015. It won the 2012 Susan Smith Blackburn Prize, and was nominated for Best New Play at the 2015 Laurence Olivier Awards.
With:
Sims/Papa: Hajduk Károly
Morris: Józsa Bettina
Doyle: Terhes Sándor
Iris: Vitárius Orsolya
Woodnut: Lestyán Attila
Dramaturgy: Bíró Bence
Set: Juhász Nóra
Costume: Bujdosó Nóra
Video: Varga Vince, Juhász András
Choreographer: Adrienn Hód
Assistant director: Péter Benjámin
Director: Vajdai Vilmos
Co-production partners: Trafó House of Contemporary Arts
"Vajdai erős kontrasztokkal dolgozik mind a díszletben, mind a szereposztásban. A zord, fémes, szürke valóság közepette piedesztálra kerül a Nether (Alvilág) elnevezésű menedék, amelynek varázslatos fényeiben bármilyen bűn elkövethető, hiszen valójában semmi nem történik meg. Az áttetsző falú viváriumkocka olyan, mint egy beszélő, gondolkodó babákkal benépesített, különös babaház, ahol a játék célja nem a tanulás vagy a társadalmi modellezés, hanem tulajdonképpen a felmentés, a következmények tagadása. Vége, meghaltál, indítsd újra, van még két életed. Ugyanakkor egy avatatlan avatárnak ezt sem egyértelmű elfogadni. Terhes Sándor megfáradt mestertanárának szép kiterjesztése a kislányos törékenységű Vitárius Orsolya Iris-figurája, aki mesebelien mutat Lestyán Attila a lebuktatás szándékával érkező, de leginkább önmagát lebuktató, nyurga Woodnutja mellett. Józsa Bettina nyomozójába férne még egy kis drámai hatás, de Hajduk Károly tökéletes színpadi jelenléttel hozza a Papát, a "feltalálót", aki leginkább cinizmussal leplezi, mentegeti és menti magát és saját aprólékosan kidolgozott védekezési mechanizmusát."
"Kieresztheti-e a gőzt valaki büntetlenül egy ilyen mesterséges közegben, amelyikben mindenki egy választott külsőhöz kapcsolódhat anonim módon, vagy sem? Meddig mehetnénk el?"
"Lassan építkező krimi-dramaturgia, pontos alakítások, mértani térkezelés. A virtuális valóssággal játszó pedofil-történet óvatosan közelít, majd a létkérdések sűrűjébe húz, hogy kötődésről, bizalomról személyiségről gondolkodjon."
"A darab a rendező szerint krimi, ami annyiban igaz, hogy egy nyomozás történetét beszéli el. Ugyanakkor sokkal több annál. Modern moralitásjátéknak talán túlzás lenne nevezni, ám rendkívül izgalmas, ahogyan a filozófia keveredik benne a társadalom- és lételmélettel, futurológiával, erkölcs- és lélektannal, illetve egy csipetnyi politikával."
"A legnagyobb különbség Haley darabja és a TÁP Színház előadása között az, hogy előbbi bármiféle humort nélkülözve, komolyan veszi magát, Vajdai rendezése ellenben ki-kikacsint ránk. Ezzel nem szimplán humorizál (old és ellenpontoz), inkább idézőjelbe teszi, egyben megkísérli önmagukra és ránk is olvasni a darabot. Önmagukra a művészet, ránk az állampolgárok felelősségeként – és talán mindannyiunkra a hazai párhuzamos (ál)valóságok avatárjainak ódiumaként."
"A nyitójelenetben egy kihallgató szoba tárul elénk, hideg, kékes fény borítja be a sci-fi világát idéző, halvány szürke fémbútorokat. A színpad közepén egy dobozszerű konstrukciót látunk, amelyet leplez egy barázdált, szaténszerű anyag, amelyen ugyanaz a futurisztikus fémes csillogás köszön vissza, mint a már említett bútorokon. A színpad hátterét is hasonló anyag alkotja, a fénytől pedig még inkább kidomborodnak gyűrt, barázdált vonásai. A színpad közepén álló négyzet „szoborszerűsége” Pauer Gyula Pszeudo kockáit idézi, és hogy mennyiben rímel egymásra a kettő, az csak a darab későbbi jeleneteiben nyer bizonyítást."
"A Menedék legszebb pillanata az utolsó jelenet. Vajdai Vilmos eljátszik a gondolattal, hogy mi történne akkor, ha a Papa és Iris nem a virtuális, hanem a valóságos térben találkoznának. Az üvegkalitka kinyílik, Terhes Sándor és Hajduk Károly ülnek egymás mellett, és megismételnek egy párbeszédet, amely a Papa és Iris között zajlott online. Fáradtan nevetnek magukon és egymáson. A valóság szürke, kiábrándító, nevetséges, de úgy tűnik, egyelőre még mindig itt kell élnünk."
"A Menedék a jövőbeli emberi kapcsolatokat képzeli el. Az emberi, baráti és párkapcsolatokkal minden szinten bajban vagyunk, meghatározza a test, a kinézetünk, a rasszunk, a korunk.Ebben a darabban van egyfajta megoldási lehetőség, amit a jövő kínálhat: az, hogy olyan módon tudunk létezni, ahogyan szeretnénk; mondhatni, lélektől lélekig."
"A látszólag morális indíttatású nyomozónőnek sikerül bizonyítékokkal sarokba szorítania az oldalt létrehozó szuperintelligens pedofilt, ám végül kiderül, a virtuális világban a nyomozónő is boldogan éli a pedofil férfi szerepét."