Hito Steyerl, Giorgi Gago Gagoshidze, Miloš Trakilović

KÜLDETÉS TELJESÍTVE: BELANCIEGE

Kísérőprogram

2023. március 4. (szombat) 17 óra

"A te döntésed, hogy Trump, a Brexit vagy az alt-right korunk politikájának Crocs-a vagy Chanel-e lesz."

Német Szilvi művészettörténész, médiakutató tárlatvezetése

további info

2023. április 14. (péntek) 18 óra

Seregi Tamás filozófus tárlatvezetése

további info

2023. április 22. (szombat) 17 óra

Éber Márk Áron szociológus tárlatvezetése

további info

2023. április 28. (péntek) 18 óra

Wessely Anna szociológus-művészettörténész tárlatvezetése

további info

2023. május 5. (péntek) 18 óra

Finisszázs > Hito Steyerl, Giorgi Gago Gagoshidze és Miloš Trakilović filmjeinek vetítése

további info

Megnyitó: 2023.03.03 (PÉN) 19:00
Trafó Galéria
2023.03.04.- 2023.05.07.

"Tank egy talapzaton. Füst száll fel a motorból. Egy szovjet harckocsit – a Joszif Sztálinról elnevezett IS-3-ast – oroszbarát szeparatisták egy csoportja a kelet-ukrajnai Konsztantyinovkában újra használatba vette. A tankot levezették egy második világháborús emlékmű talapzatáról, és egyenesen háborúba indultak vele. Egy helyi polgárőr így számolt be az esetről: »a tankkal megtámadtak egy ellenőrzőpontot Uljanovkában, a Krasznoarmejszki járásban, aminek következtében ukrán részről hárman meghaltak és hárman megsebesültek, a mi oldalunkat nem érte veszteség«.
Azt gondolhatnánk, hogy miután egy harckocsi emlékművé válik, aktív történelmi szerepe is megszűnik. De ez a talapzat csak ideiglenes tárolóként szolgált, ahonnan a tankot közvetlenül harcba lehetett vezetni. Úgy tűnik, a múzeumba – vagy akár magába a történelembe – vezető út nem egyirányú." – írja Hito Steyerl 2016-ban az e-flux journalban megjelent esszéjében1, melyben egyebek mellett a múzeumok és más művészeti intézmények szerepét vizsgálja egy olyan korban, amit a világméretű polgárháború, a növekvő egyenlőtlenségek és a digitális technológia határoznak meg. „Az elrabolt tank példája a történelem inváziója a hiperkortárson.” – írja ugyanitt.

A Trafó Galériában látható KÜLDETÉS TELJESÍTVE: BELANCIEGE című mű a történelem hasonló „invázióira” és azok ciklikus voltára mutat rá, és olyan példákat emel ki, melyek a berlini fal leomlását követő gazdasági és politikai átrendeződések folyamatait fel- és kihasználva; trendelemzésekkel, adathalászattal, mesterséges intelligenciával, és célzott hirdetésekkel felfegyverkezve veszik célba hiperkortárs világunkat.

A videó-installáció Giorgi Gago Gagoshidze, Hito Steyerl és Miloš Trakilović közös alkotása, amely 2019-ben az n.b.k. – Neuer Berliner Kunstvereinben bemutatott közös performansz-előadásukon alapul. Az előadás – szinte napra pontosan 30 évvel a berlini fal leomlása után – az 1989 utáni átalakulásokra, a volt szovjet területek politikai átrendeződéseire, a kultúra és a populizmus közötti összefüggésekre reflektált, valamint tágabb összefüggéseiben vizsgálta a volt keleti blokk "privatizációja" során kialakuló oligarcha-kapitalista kultúra mechanizmusait.

A politikáról, a kultúráról és a populizmusról szóló reflexiók középpontjában a Balenciaga luxusmárka áll, melyen keresztül a divat, a trendek, a közösségi média és olyan politikai folyamatok közötti összefüggések bomlanak ki, mint az alt-right mozgalmak sikere, a Donald Trump győzelmét is lehetővé tevő amerikai elnökválasztások manipulálása, vagy a populista és neoliberális politika térnyerése a volt keleti blokk országaiban.

Szalai Borbála

A videó szövegének magyar fordítása letölthető innen.

A kiállítás a Trafó Galéria és a budapesti Goethe-Institut együttműködésében valósul meg.


*

Giorgi Gago Gagoshidze 1983-ban született a grúziai Kutaisziben. Képzőművészeti tanulmányait a tbiliszi Állami Művészeti Akadémián és a hágai Királyi Képzőművészeti Akadémián folytatta, valamint kísérleti filmet és videót tanult Hito Steyerlnél a berlini Művészeti Egyetemen. Gagoshidze műveiben elsősorban a mozgókép előállításának és terjesztésének politikai hátterével és társadalmi-politikai jelentőségével foglalkozik.
Művei többek között a grazi Steierischer Herbst (2019); a düsseldorfi Kai 10 | Arthena Foundation (2018); a bielefeldi Artists Unlimited (2016); a berlini Harun Farocki Institute (2017), az Acud Macht Neu (2015), a Museum of Photography (2015) és a Künstlerhaus Bethanien (2012); a lipcsei Galerie für Zeitgenössische Kunst (2015) és az F/Stop - Festival for Photography (2012) és az esseni Folkwang Museum (2014) kiállításain voltak láthatóak. Jelenleg Berlinben él és dolgozik.

Hito Steyerl 1966-ban született Münchenben. Filmes és írói munkássága a művészet, a filozófia és a politika határterületén helyezkedik el, és a későkapitalizmus társadalmi, kulturális és pénzügyi összefüggéseinek feltárására koncentrál.
Steyerl a tokiói Vizuális Művészeti Akadémián és a müncheni Televíziós és Filmművészeti Akadémián vett részt dokumentumfilmes képzésben, és a bécsi Képzőművészeti Akadémián doktorált.

A 2014 és 2017 között a Berlini Művészeti Egyetemen működő Proxy Politics Kutatóközpont társalapítója, amely a médiahálózatokat, azok résztvevőit (emberektől a mesterséges intelligenciákig), valamint a digitális hálózatok politikai és gazdasági következményeit vizsgálta.

Egyéni kiállításait többek között a szöuli Modern és Kortárs Művészeti Nemzeti Múzeum (2022), az amszterdami Stedelijk Museum (2022), a düsseldorfi Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen K21, a párizsi Pompidou Központ (2020–21), a berlini n.b.k. – Neuer Berliner Kunstverein (2019–20), a torontói Art Gallery of Ontario (2019–20), a New York-i Park Avenue Armory (2019), a londoni Serpentine Galleries (2019), a berlini Akademie der Künste (2019), a torinói Castello di Rivoli (2018), a bostoni Institute for Contemporary Art (2017), a Los Angeles-i Museum of Contemporary Art (2016); az Arles-i LUMA Foundation (2016), a madridi Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (2015), a spångai Tensta Konsthall (2015), a Brisbane-i Institute of Modern Art (2016) és a New York-i Artists Space (2015) mutatta be.
Művei olyan intézmények kiállításain, illetve olyan biennálekon voltak láthatóak, mint a hongkongi Tai Kwun Contemporary (2022), a temesvári Art Encounters Biennále (2021), az aalborgi Kunsten Museum of Modern Art (2021), a Daejeon Biennále (2020), a tajpeji MoCA (2020), a bécsi Kunsthalle (2020), az 58. Velencei Biennále (2019), a brüsszeli CENTRALE for Contemporary Art (2018), a bázeli Kunstmuseum (2018), a bostoni Institute of Contemporary Art (2018), a münsteri Skulptur Projekte (2017), a helsinki Kiasma (2017), a torinói Fondazione Sandretto re Rebaudengo (2017), a 2016-os Gwangju Biennále, a New York-i Whitney Múzeum (2016), a 2016-os São Paulo Biennále, a 2016-os 9. Berlini Biennále. 2015-ben Steyerl képviselte Németországot az 56. Velencei Biennálen. Berlinben él és dolgozik.

Miloš Trakilović 1989-ben született a bosznia-hercegovinai Tuzlában. Művészeti tanulmányait a rotterdami Willem de Kooning Akadémián és a berlini Művészeti Egyetemen végezte. Alkotói gyakorlata az érzékelés politikájára összpontosít a feloldódás, a töredezettség, az emlékezet és a felejtés kérdéseinek vizsgálatán keresztül. Művei többek között az oslói Munch Museet; az amszterdami Stedelijk Múzeum; a karlsruhei Badischer Kunstverein; a bécsi Kunsthalle; a berlini Harun Farocki Institute, a Künstlerhaus Bethanien, a Kunstverein Rosa Luxemburg Platz és a Museum for Photography; a lipcsei Galerie für zeitgenössische Kunst és az esseni Folkwang Museum kiállításain szerepeltek. Jelenleg Berlinben és Amszterdamban él és dolgozik.

A kiállításra a belépés ingyenes.
Nyitvatartás: szerdától - szombatig 16-19h, nagytermi előadásnapokon 16-22h, vasárnap: 10 -14h

Sajtó:

Támogatók: Goethe-Institut Budapest, rentIT, Káli Kövek


Hito Steyerl: A Tank on a Pedestal: Museums in an Age of Planetary Civil War. In: e-flux journal, issue #70. 2016 Február; https://www.e-flux.com/journal/70/60543/a-tank-on-a-pedestal-museums-in-an-age-of-planetary-civil-war/

Képkredit: Giorgi Gago Gagoshidze, Hito Steyerl, Miloš Trakilović: MISSION ACCOMPLISHED: BELANCIEGE, 2019 (3 csatornás HD videó, environment, 47’23”) A művészek, az Andrew Kreps Gallery, New York és az Esther Schipper, Berlin/Paris/Seoul jóvoltából. © VG Bild-Kunst, Bonn 2023 © A művészek
TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
Jegypénztár nyitva tartás:
  • nagytermi előadásnapokon: 17h - előadás vége + 30 perc, max. 22h
  • stúdió-, kabin- és klubelőadás napokon: 17h-20h30
  • egyéb napokon: 17h-20h
Trafó Galéria nyitvatartás:
  • Előadási napokon 16-22h.
  • Nyitva: kedd-vasárnap: 16h-19h
  • Hétfőnként zárva.
Elérhetőségek

  • A Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. Budapest Főváros Önkormányzata fenntartásában működik.

Médiapartnerek

Együttműködő partnerek