Mindenkinek van valami rejtegetnivalója. Az operatív munka során az lesz sikeres, aki feloldódik és hiteles marad a különböző szerepekben: a privát életben nem kelt gyanút, megnyeri magának a célszemélyt, és a tartótisztje is megbízik benne.
Hatvanas évek, Magyarország. Az állambiztonság figyelteti Michael Besenczyt, a magyar származású, angol férfit, aki filmrendezést tanul a Színház- és Filmművészeti Főiskolán: alapos a gyanújuk, hogy a vendéghallgató az angol hírszerzésnek kémkedik. A róla jelentő megfigyelők feladata: alakítsanak ki mély, bizalmas, akár erotikus kapcsolatot a célszeméllyel, és szállítsanak róla kompromittáló információkat. Bármennyire jól teljesítsenek is, az informátorok sem bújhatnak el egymás és az állambiztonság figyelő tekintete elől. Az ember pedig törékennyé válhat, ha a megfigyelt személy pillantásában hirtelen legsötétebb félelmeivel néz szembe.
A Megfigyelők Kelemen Kristóf harmadik rendezése a Trafóban. A Miközben ezt a címet olvassák, mi magukról beszélünk és a Pálinkás Bence Györggyel közösen készített Magyar akác után ismét a magyar társadalom működése kerül munkája fókuszba, a közelmúltnak egy olyan fejezete, amelyről még sokaknak vannak saját emlékeik. Emlékek, amelyekhez könnyen találhatnak kapcsolódási pontot a fiatal generáció tagjai is.
Kelemen Kristóf a Megfigyelőkért megkapta a Kortárs Magyar Dráma-díjat. Az előadást jelölték a Halász Péter-díjra és a Színikritikusok Díját két kategóriában nyerte el, megosztva, mint legjobb új magyar dráma és mint legjobb független színházi előadás.
Előadók:
Somogyi Sándor („Rómeó” fn. ügynök): Baki Dániel
Michael Besenczy: Rétfalvi Tamás
Sárközi Judit: Józsa Bettina
Rózsa Erzsi („Puma” fn. ügynök)/Pataki elvtársnő: Réti Iringó
Horváth hadnagy: Jankovics Péter
Dramaturg: Turai Tamás
Látvány: Schnábel Zita
Jelmez asszisztens: Bartos Letícia
Zene: Márton Péter (Prell)
Videó: Virág Balázs
Kutatás (archív felvételek): Barna Orsolya
Technikai vezető: Lengyel Ákos
Rendezőasszisztens: Totobé Anita / Bordás Katinka
Szervezés: Kiss Réka Judit
Produkciós vezető: Böröcz Judit
Rendező, író: Kelemen Kristóf
Külön köszönet: Cseh Dávid, Dinea László, Forgács Péter, Privát Fotó és Film Alapítvány, Kuti Edit, Pálinkás Bence György, Szőnyei Tamás, Thury Gábor, Nyílt Társadalom Archívum (OSA), FORTEPAN
A produkció a Budapest Főváros Önkormányzata által meghirdetett és támogatott Staféta program keretében, az Emberi Erőforrások Minisztériuma további támogatásával kiegészülve valósult meg.
"Teljesen más módon, de most is meg lehet félemlíteni embereket, mert önálló véleményük és akaratuk van." - Jankovics Péter
Ilyen és hasonló súlyosságú kérdéseket tesz fel Kelemen Kristóf harmadik trafós rendezésében. Nem húzom az időt: ezt az előadást látni kell! JÁSZAY TAMÁS ÍRÁSA. - revizoronline.com
Kelemen Kristóf harmadik rendezése Staféta-produkció, amit november 24 és 25-én mutat be először a Trafóban. Arról beszélgettünk vele, miért fontos most egy közel ötven éves téma és miben hasonlít a mai társadalmi berendezkedés az államszocialista korszakra.
Kelemen Kristóf az ügynök-témáról írt és rendez Staféta nyertes előadást Megfigyelők címmel. Interjú.- szinhaz.hu
…(kis túlzással) mindenki figyel mindenkit, és a legtöbben még élvezik is. - kutszelistilus.hu
Trafó Kortárs Művészetek Háza, Orlai Produkciós Iroda, Budapest Főváros Önkormányzata, BVA - Budapesti Városarculati Nonprofit Kft., Staféta, NKA, EMMI, FÜGE Produkció, Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház
A produkció a Budapest Főváros Önkormányzata által meghirdetett és támogatott Staféta program keretében, az Emberi Erőforrások Minisztériuma további támogatásával kiegészülve valósult meg.
Kelemen Kristóf az Esztrád Színház Művészeti Ösztöndíj nyertese.
Budapest Főváros Önkormányzata | |
Budapesti Városarculati Nonprofit Kft. | |
EMMI-Emberi Erőforrások Minisztériuma | |
FÜGE Produkció | |
Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház | |
NKA - Nemzeti Kulturális Alap | |
Orlai Produkciós Iroda | |
Staféta program |
"Kelemen Kristóf harmadik trafós bemutatója a Ház egy újabb közösségi funkciójára mutat rá: a nézőben könnyen képződhet az érzés, hogy a Megfigyelőket az államszocializmus tovább élő undergroundjának egyik színterén nézi." - Herczog Noémi