1500 Ft (Trafó bérlet érvényes)
Formas Breves / Rövid Formák (2002)
A közönség díjazottja – Festival International de Nouvelle Danse 2003, Montréal
Ezzel a koreográfiával Lia Rodrigues Oskar Schlemmer német koreográfusnak, a Bauhaus meghatározó alakjának állít emléket. Egy pillanatra sem próbálja Schlemmer újító színpadi megoldásait imitálni, ehelyett saját szemszögéből fogalmazza meg, mit jelent számára a korszakalkotó német művész munkássága. Az eredmény egy letisztult, „rövid formákkal” dolgozó koreográfia. A Formas Breves-ben meghatározó, hogy a koreográfus a testet és a bőrt tömegként, illetve felületként kezeli, és ezért a meztelenség funkcionálissá és adott esetben elengedhetetlenné válik. Egyben áthatja az a szigor, visszafogottság és tisztaság, mely Schlemmer munkáit is jellemezte. Egyes jelenetekben egyértelműen felfedezhetők a Bauhaus-előadásokra tett utalások, de mégsem a múltból táplálkozik az előadás, hanem sokkal inkább előremutat és segít a jelenben értelmezni egy történelmi jelentőségű irányzat eredményeit.
Oskar Schlemmer – festő, szobrász, díszlettervező, koreográfus
A dessau-i Bauhaus Színpadot vezette az 1920-as években, újító tevékenysége nagy mértékben meghatározta a német performansz kialakulását és fejlődését. Schlemmer szerint a Bauhaus megalakulásától fogva a kreatív színházcsinálásra, a játékosságra ösztökélt, ez fejeződött ki a fékeveszett ünnepségekben, az improvizációkban, az elrugaszkodott maszkokban és jelmezekben. A szatirikus és gyakran abszurdba hajló performanszokkal párhuzamosan Schlemmer elméleti tevékenysége, teóriái jelentősen hozzájárultak az irányzat továbbgondolásához. Képzőművészként és színházi alkotóként egyaránt a tér kutatása foglalkoztatta. A festményein két dimenzióban feszegette ezt a kérdést, míg a színpadon a tér ’megtapasztalására’ összpontosított. Az ember és gép, a művészet és a technológia kapcsolata a Bauhaus-irányzat képviselői számára is kulcsfontosságú volt, akárcsak az orosz konstruktivizmus és az olasz futurizmus esetében. Ebben az időben ’mechanikus balettek’ (Oskar Schlemmer, Kurt Schmidt, Xanti Schawinsky) sora született. Schlemmer munkásságának csúcspontjának a Triadikus Balettet tekintik, amely a performansszal kapcsolatos nézeteit összesíti. A tánc, a kosztüm és a zene fúziója, egy ’metafizikai tanulmány’, melyben három táncos tizenkét koreográfiában tizennyolc jelmezt használ.
Lia Rodrigues erre a munkájára is utal a Formas Breves-ben, noha nem a megszokott módon, hiszen Schlemmer képi világa felidézése helyett a szigorúságát, a tisztaságát, és nem utolsó sorban, a humorát őrizte meg és ötvözte saját eszköztárával.
A koreográfia a Culturgest (Lisszabon) felkérésére készült - a francia származású Catherine Diverrés San című munkájával együtt – Oskar Schlemmer (a legendás Triadic Ballet szerzője) emlékére.
Rendezés és koreográfia: Lia Rodrigues
Dramaturg: Silvia Soter
Rendezőasszisztens: Marcela Levi
Alkotók és előadók: Micheline Torres, Jamil Cardoso, Marcele Sampaio, Amália Lima, Thiago Granato, Sandro Amaral, Celina Portella, Francini Barros.
Fényterv: Milton Giglio
Zene: \Fahrenheit 303\ – Orbital
Fotó: Lucia Helena Zaremba
Menedzsment és reklám: Claudia Oliveira
Koprodukció: Culturgest/Caixa Geral de Depósitos, Lisboa, 2002
Produkció: Rodrigues & Assumpção Produções Artísticas
Október 28-án a Formas Breves bemutatója előtt, 18 órától Beke László művészettörténész tart előadást a Bauhaus és Oskar Schlemmer színházáról!