Az új évezredben megszületett a képek színháza: gyors, erőszakos, nem tesz engedményeket és 180km/h sebességgel pusztítja el magát – Le Telegramme
A New Yorkban dolgozó Big Art Group lesz az utolsó darabja a Trafó Határesetek sorozatának ebben a szezonban. A Caden Manson által 1999-ben alapított társulat az elmúlt években négy fontos előadást hozott létre: Clearcut Catastrophe, The Balladeer, Shelf Life, Flicker. Ezekből jelenleg két darabbal turnéznak, a Shelf Life-fal és Flickerrel. Ezek a darabok a videó különleges alkalmazásán alapulnak, ami keveredve a színészi játékkal egyedülálló színpadi nyelvet eredményez, amit Caden Manson “Real Time Film”-nek nevezett el. A társulat a média nyelvét használja előadásaiban egy unikális narratív forma keretében. A film és a színház határait feszegetve ugyanakkor egybemosva teremti meg Manson színházi világát, melyben a technikai eszközök és a színészek interakciója alkotja a darabot. Caden Manson, aki Texasban született és ott végezte el az egyetemet, rajongója a “Gesamtkunstwerk” teóriájának, ennek alapján állítja össze darabjaiban a szövegeket, a zenét, a hangot és a képeket, mint egy totális művészeti formát. Munkáiban mindig nagy hangsúlyt kapnak az autók, mert ahogy egy interjúban nyilatkozta: „Texasban mindenki a fél életét az autójában tölti.” Állandó alkotótársa Jemma Nelson, aki az előadások zenei- és hanganyagát állítja össze, illetve a szövegek nagy részét írja. Nelson művészettörténészként diplomázott a Stanford University-n, de később elvégzett néhány szemesztert a képzőművészeti és computeres zenei szakokon is. Megalakulásuk óta a társulat munkáiban nagyon fontos szerepet játszik a zene és a hang. Nem valósághű anyagok készítése érdekli őket, ugyanakkor a naturalisztikus hangzással szívesen ellenpontozzák a fiktív képi világot.
A kérdés, az, hogy hogyan reprezentáljuk önmagunkat, továbbá, hogy ezeknek a reprezentációknak az összessége hogyan mutat meg mindannyiunkat. A kérdést egyrészt a média felől közelítik meg: mindannyiunk számára fontos, hogy milyen kép alakul ki rólunk, ugyanakkor mindannyian a képeken “vagyunk” az állandó tévézés miatt. Előadásaikat sem színháznak, táncnak, sem filmnek nem nevezhetjük, hanem mindezek eredeti mutációjának, mely során Jemma Nelson végig élőben hozza létre a hangzó anyagot. A Big Art Group kultszínháznak számít New Yorkban, állandó rajongótáborral, akik folyamatos inspirációt jelentenek a társulat számára, és akiknek a véleménye akár fontosabb számukra, mint az egyes kritikáké. Az utóbbi években szinte folyamatosan turnéznak Európa-szerte, mindenhol nagy sikerrel.
A Trafóban bemutatásra kerülő Flicker kultúránkat vizsgálja egyrészt abból a szempontból, ahogy a képeket/image-kat használjuk, másrészt, hogy milyen távolságra van egymástól látszat és valóság, avagy az igazság különböző rétegei. Az „egyenes adásban forgatott film” egyszerre reflektál a tévére és a mozira, a rendező szándékai szerint egyszerre közönséges és dühös, életteli és mohó, és amelyben – ironikus támadásként napjaink higiénikus és kommercializált társadalma ellen – a hulladék a tisztaság szimbóluma. A társadalmi reflexiók mellett és ellenére az előadás meglepően humoros, és egy kicsit Brecht szelleme is megidéződik. A színész és az általa megformált karakter között jelentős távolság van, amikor őt nézzük, látjuk a személyes történetet is a szerep mögött. A Flickerben az élő felvétel és a másodperc törtrésze alatt létrehozott koreográfia ütközik össze egy sötét mesében, mely a halál irrealitásának megértéséről és a mindennapjainkban jelenlevő erőszakról szól.
\intriguingly unique and original... it's unlike anything else in town.\ - New York Post
\Wave of the future\ - Time Out New York
\Impeccable\ – Le Monde
Ötlet: Caden Manson and Jemma Nelson
Rendezés/Díszlet/Videó: Caden Manson
Hang/Zene: Jemma Nelson
Szöveg/Text: Jemma Nelson with Caden Manson and Rebecca Sumner Burgos
Produkció: Big Art Group, Diane White
Szereplők: Amy Miley, Linsey Bostwick, Rebecca Sumner Burgos, David Commander, Cary Curran, Mikeah Ernest Jennings, Willie Mullins, Jeff Randall, and Jon Norman Schneider
Rendezőasszisztens: Linsey Bostwick
Technikai vezető: Steven E. Baker
Fénytechnika: Casey Kimble
Fényterv: Steve Tenyeck
Jelmez: Kim Gill, Nini Hu
Mozgástanár: Amy Miley
További információ: Kenesei Edina (456-2043) Jegyinformáció kizárólag a jegypénztárban, a 215-1600 telefonszámon kérhető, 14h és 20h között, szombaton és vasárnap 17h és 20h között.