“Kisebb fokon mosolyt vagy sírást gerjeszteni könnyű, mert a mosoly látása és a sírás hallása már önmagában véve is ragadós. Azonban gyújtsuk föl a nézőtéri csillárt - nincs az a kitűnő színész, mely képes volna eredménnyel ingerelni, ha a nézők a fényben megláthatják egymás arczait. Épp ilyen hatástalannak bizonyul a kísérleti ember ingerlése, ha tudja és érzi, hogy a figyelem gyúpontjába került.
A buvárok eddigelé többféleképpen próbálkoztak az öntudat káros behatásaiból eredő kísérleti hibákat kikerülni.
Voltak, akik agyalágyultakon, tébolyodottakon vagy éhezőkön kísérelték meg az észlelést. Az íly emberek ingerlése során valóban előmutatkoztak azok a reflexek, melyeket a tengeri nyulakon tapasztalhatunk, azonban az őrültekkel, hülyékkel és szegényekkel való bánás sokkal több nehézséget jelent, mintsem hogy általános kísérleti módszer gyanánt divatba jöhessen.
Kérem szépen, buvárlataim során gyakran éreztem egy ideális kísérleti ember hiányát. Végül hosszas próbálkozások után megtaláltam azt a hystero-epileptikus cselédleányokban, melyek egyesítik magukban a tébolyultak, hülyék és az éhezők minden előnyeit, ráadásul mindig a kellő mennyiségben állnak rendelkezésre a Rókus-kórház nőbeteg osztályán.”
Kárpáti Péter húsz évvel ezelőtt írta a szöveget, mely szinte egyöntetűen elismerő fogadtatásra talált, elsősorban az irodalomkritikusok körében. Az előadás mégse szószínház.
A társulatnak a próbafolyamat során Alida Bevk, szlovén színésznő tartott workshopot, aki a Fitzmaurice Voicework módszeren keresztül egy olyan világba vezette be őket, ahol az autonóm idegrendszer bekapcsolásával az automatikus, akaraton túli mozgások veszik át a test fölött a hatalmat.
Az író-rendező ezúttal előadóként is részt vesz az előadásban.
Színész, társrendező: Téri Gáspár
Színészek: Julia Jakubowska, Hevesi László
Háziasszony: Kárpáti Liza
Dramaturg: Zsigó Anna
Látvány: Veronika Keresztesová
Workshopvezető, konzultáns: Alida Bevk
Konzultáns: Frigyes Júlia
Asszisztens: Barok Andrea
Produkciós vezető: Trifonov Dóra
Előadó, író, társrendező: Kárpáti Péter
Kárpáti Péter igazi mesélőként, főleg ücsörögve, néha felállva és a nézők körül sertepertélve adja elő monológját, ám a mesét – amely súlyosan valóságos eseményekre támaszkodik – egy másik dimenzióban is közlik velünk az alkotók: mozgásban, hangokban, fiziológiai jelenségekben elevenednek meg megrázó módon az elbeszélés mellékszereplői, elsősorban is a kísérleti állatok és emberek. - Két Lámpás
Kárpáti Péter, József Attila-díjas író, dramaturg, rendező 1994-ben kezdte el írni a Díszelőadás című könyvét, amely 97-ben a Bárka Színház nyitóelőadása lett Gazsó Györggyel a főszerepben. Most, több, mint 20 év elteltével úgy érezte, hogy érdemes ismét elővenni a szöveget, sőt, arra is vállalkozik, hogy ő maga játssza el dr. Hőgyes Endrét. Beszélgetésünkben arról mesélt, hogy miért kezdte ez a téma foglalkoztatni, milyen volt a korábbi bemutató, illetve, hogy a mostani előadás miben lesz más. - deszkavizio.hu
Kárpáti Péter nemcsak írta, rendezte, játssza a Díszelőadást, hanem diagnosztizálja is általa a Közép-Kelet-Európát évszázadok óta fertőző betegséget, ehhez pedig nincs szüksége másra, csak egy üres térre és néhány nézőre, akin nyugodt szívvel lehet kísérletezni. DÉZSI FRUZSINA KRITIKÁJA. - revizoronline.com