A független előadó-művészek története a rendszerváltástól kezdve,
kusza mindennapjainkig – benne a Tünet Együttes őszinte és személyes
szilánkjaival. Gyárlátogatás a kulisszák mögé. A független alkotók
története mindenkié, aki mára elvesztette viszonyítási pontjait. Fent
még dübörög a nagyszínpad, mintha minden rendben lenne; mi meg lent a
pincében. Egy ország tünetegyüttese.
Kiabáljunk együtt a jövőbe!
Csináltunk Nektek egy előadást. Benne van a független előadó-művészet elmúlt 30 éve. Az út, amit undergroundként, majd alternatívként kezdtünk, és függetlenként akartunk folytatni. Függetlenedni akartunk a struktúrától, de a rendszer folyton változik, a függetlenségnek meg ára van. És csak küzdünk egymás mellett mindannyian, ki-ki a maga "próbatermében" – a létezésért... Olyan jó volna találkozni kicsit. Üvölteni, rácsodálkozni, nevetni, kimondani, továbbgondolni.
A Tünet Együttes új előadása kilóg a korábbi darabok sorából. Szabó Réka, Szász Dániel és Gőz István, a három alapító tag 15 éve dolgozik együtt és most a társulat történetét kínálja fel a saját – szűkebb és tágabb – helyzet értelmezésére. Hogyan érdemes folytatni a munkát, amikor a csapat tünetegyüttese az ország tünetegyüttese egyben? A független alkotók története mindenkié, aki elvesztette viszonyítási pontjait. Az új előadás a kollektív kiégési szindróma tüneteit tárja fel a társulattól ismert öniróniával és humorral.
Múltunk, jelenünk, jövőtlenségünk szimbolikus.
„Nincsenek jó állapotban, ám az előadás annál inkább: pontos, erős és őszinte.” (Török Ákos: Őrületes tünetek, tanckritika.hu)
Dokumentumfilm részletek: Kőrösi Máté
Zene: Csizmás András
Szöveg: Peer Krisztián
Mozgás asszisztens: Fülöp László
Teakonyha: Czakó Máté, Lakos Fanni
Köszönet: Fuchs Lívia, Halász Tamás, Nánay István, Oberfrank Réka, Rihay-Kovács Zita, Szabó György, Szabó István, Szögi Csaba, Újvári Milán, Varga Andrea
Koprodukciós partner: Trafó Kortárs Művészetek Háza
"Az élő darab és a mostani között sok minden történt, többek közt Gőz István sikeres szívműtétje: a színpadon akkor még csak készült rá, most már mint megtörtént eseményről számol be. Az élettörténetek ilyen szó szerint húsba vágó színrevitelei, a társulat önvizsgálata, amellyel elhelyezi magát az elmúlt harminc évben olyan, mint egy időkapszula – megismerhető belőle a nagy egész. Ezért is fontos mű."
"A tünetegyüttes azonban egyáltalán nem belterjes emlékidézés, és nem is csak a független színházi alkotók helyzete fölötti siránkozás – hiszen egyik sem passzolna a Tünethez. Jóval tágabb ezúttal is a kontextus: az előadás rólunk szól, a mi közös, nagy kollektív tünetegyüttesünkről. Amin tényleg muszáj röhögnünk."
"Az élő előadásnak eleve része néhány olyan dokumentumfilm-részlet, amely kifejezetten ide készült. Most egy dupla csavart csinálunk. Kőrösi Máté dokumentumfilm rendező, aki az eredeti előadásban bemutatott kis filmeket készítette, egy hangmérnökkel kiegészülve leszáll velünk a Trafó pincéjébe, és dokumentálja ezt a dokumentarista előadást. Ilyen módon a dokumentarista csapat, amely a felvételt készíti, része lesz az online előadásunknak. Nem élő stream lesz tehát, hanem úgy dolgozunk rajta, mint ahogyan egy filmen szokás dolgozni, többször felveszünk jeleneteket, vágjuk az anyagot. Az online előadásnak lesz egy sajátos filmszerű világa, eleve a képernyőre készül."
A minden előadásához új formanyelvet kereső Tünet Együttes ezúttal magáról beszélt A tünetegyüttes című performanszában, amihez csak egyetlen út kínálkozott: az őszinteség.
Pintér Béla után a tizenöt éves Tünet Együttes is kiborul; ami a függetlenek helyzetét illeti: kulturkampf idején, pénztelenül napról napra élve…
EMMI-Emberi Erőforrások Minisztériuma |
"A tünetegyüttes című filmben valószínűleg mindenkinek eljön az a pont, amikor már nem érdekes történeti háttéranyagot hallgat a társulatról, hanem maga is a társulat történetének részévé válik."