A headless goddess, a poet in front of a fast food restaurant, the obligatory Lenin. One taken away, one given a new name and identity, one that will not stand much longer. How did they get to be part of the cityscape and how is their fate intertwined with history and politics? Kristóf Kelemen takes us on a subjective guided tour in Pécs, his hometown, through stories layering world events, Hungarian history and episodes from his personal life. His investigation is centered around concepts of community, solidarity, power, freedom and memory and it approaches reality in a playful way, acknowledging its elusive nature.
To date, Nike remains a popular first date destination and preferred backdrop of wedding photos while the local Lenin disappeared, its former location marked by a dry patch in the grass and new statues have appeared and stirred controversy regarding aesthetics, art in public space and politics.
Nike is Kristóf Kelemen's fourth production premiering at Trafó, in which he deals with his hometown and its disappearing stories. The 2018 Observers was awarded the Contemporary Hungarian Drama Prize and won the Theatre Critics' Award in two categories: best new Hungarian drama and best independent theatre production of 2018.
Concept and performance: Kristóf Kelemen
Director of photography: Alina Vincze
Music, sound: Péter Márton
Video: Balázs Virág
Production manager: Judit Böröcz
Special thanks: Anett Kovács, Ildikó Sterner, Dezső Kelemen
Production: Trafó House of Contemporary Arts
Supporters: FÜGE Produkció, Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház
The performance is created in the framework of the Liberty international partnership with the support of the Creative Europe Program of the European Union.
"Bár a szobortörténeti utalások és rögtönzött elemzések végig összefogják a Trafó Nagytermébe online közvetített-kivetített, szokatlan városi tárlatvezetést, a hangsúlyok és a mértékek teljesen szubjektíven alakulnak ki, ami igazából a produkció lényege."
"Fontos, hogy ezek vagy politikai üzenettel rendelkező vagy politikával átitatott köztéri alkotások. Már a Megfigyelőkben is az foglalkoztatott, hogy az én generációm milyen viszonyt tud kialakítani az államszocialista korszakkal; most ugyanez a kérdés a szobrokra vonatkozik. Mit kezdjünk velük? A Lenin-szobrot ledöntötték, a Niké áll, de a felállításakor érvényes politikai kontextusból kivették, és új narratívába helyezték. El lehet-e a múltat törölni? Van-e helyes út?"
Creative Europe | |
Liberty Festival | |
FÜGE | |
Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház |
"A köztéri szobrok történetének felfejtésén keresztül a produkció megmutatja , hogy milyen szelektív a társadalmi emlékezetünk, és milyen erősen befolyásolják az egyes hatalmi-politikai szólamok, mire emlékszünk és hogyan. Ám az egész csak érdekes történelemóra lenne, ha Kelemen Kristóf nem töltené meg mindezt személyességgel."