Ctrl + ↑ for Coyote Time
Kiállítás és eseménysorozat
Megnyitó: 2024. március 22. (péntek) 19 óra
Látogatható: 2024. március 22 - április 7
Kiállító művészek: Bassam Al-Sabah, Hollow (Muskovics Gyula, Páll Tamás, Szeri Viktor), Denis Kozerawski (& Kristína Jamrichová, Ondřej Mohyla, Martina Růžičková), Lawrence Lek, Paula Malinowska, Tabitha Nikolai, Sin Wai Kin
Kurátorok: Jen Kratochvil, Szalai Borbála, Maxine Vajt
A kiállítási kísérő letölthető innen.
Lenézünk, és észrevesszük, hogy túlfutottunk a szikla peremén, alattunk a mélység. Mit tegyünk? Mit tehetünk egyáltalán? Nincs véletlenül erre egy billentyűparancs?
A Ctrl+Up for coyote time című kiállítás ebből a felfüggesztett pillanatból továbblendülve arra keresi a választ, hogy elképzelhetők-e olyan - digitális vagy fizikai - világok, ahol dekonstruálhatóak és újragondolhatóak azok a szabályok, amik mentén „játszunk”. Ahol a videójáték hegemón logikája és a csődöt mondott normatív célok meghaladhatóak, ahol az adottnak elfogadott szabályrendszerek újragondolhatóak, ahol az egyéni és a közösségi - egyszerre politikai és mélyen személyes - tapasztalatok megélhetőkké válnak.
A kiállított művek kérdéseket vetnek fel a mainstream videójáték életünk mindennapi rutinjait meghatározó logikájával, és a későkapitalizmus olyan jellegzetes eszközeinek sajátságos kihívásaival kapcsolatban, mint a gamifikáció és képzeletbeli digitális világok építése. Meg lehet-e zavarni, szét lehet-e szedni és újra lehet-e alkotni ezeket úgy, hogy szembemenjenek azzal a rendszerrel, amely létrehozta őket? A kiállítás a folyamatosan egymásba oldódó digitális és a fizikai valóság közötti réseket és határokat keresi, valamint a hegemón játék queer és transz módszereken és stratégiákon keresztül való dekonstrukciójának lehetőségeit vizsgálja, azzal a céllal, hogy közelebb vezessen ahhoz a ponthoz, ahol a szikla szélén túli kimerevített pillanatban tovább lebegünk, és ahol egy következő ugrás lehetségesnek tűnik.
Részletes program:
>> 2024/03/22, PÉNTEK <<
19:00 Megnyitó és kurátori tárlatvezetés
[Ingyenes esemény, angol nyelven]
20:00 - 21:30 No Fun Collective (Maxine Vajt) > Read’n Play
Performansz-előadás
Helyszín: Trafó Galéria
A videójátékok eszközök. Az elnyomás, a menekülés, a kapitalizmus, az ellenállás és a felfedezés eszközei is. A Read’n Play egy performatív előadás, amely közösen játszott videójátékokból kiindulva a queerség és faji kérdések összefüggéseit járja körül. Az előadás kitér a “Másikká tétel” jelenségére is, arra, hogy különféle online játékokban hogyan mutatták be a "Másikat", és hogy ennek a reprezentációnak milyen valós, a popkultúrán messze túlmutató hatásai vannak. Az előadás keretében megvitatjuk, hogy miért van az, hogy a játékok alkotói elsősorban fehér, cisz heteroszexuális férfiak, hogy mit tanulhatunk a munkáik elemzéséből, valamint a kirekesztettekkel való közös játékból.
Fontos: A közös játék miatt, kérjük, hozd magaddal laptopodat, ha teheted!
[Ingyenes esemény, angol nyelven]
>> 2024/03/23, SZOMBAT <<
Moderátor: Maxine Vajt
Helyszín: Trafóklub
Miért
nincs több weboldal? Csak egyik platformról a másikra ugrálunk, és így
csak ritkán merülünk el valóban az interneten. Ezekben a körülkerített
kertekben bolyongva túltelítődtünk, és – talán a megértésre való
vágyunkból és az elszigeteltség elleni hiábavaló küzdelmeinkből adódóan
– különféle kis közösségekhez csatlakoztunk: queer transz AuDHD-sok,
kelet-európai cottagecore lányok, new ager jógás non-GMO influenszerek, a
gyerekrablásos összeesküvés-elméleteket vallók globális elitjének
szub-szubkultúráihoz... Lehet, hogy paranoiásak vagyunk, de vajon
tényleg alaptalanok-e a félelmeink? Biztonságra lelhetünk-e a
meg-megrepedező Web 3.0 réseiben? Hol húzódik a határ a biztonságos
digitális terek és a veszélyes összeesküvések közege között? Tabitha
Nikolai munkája a fenti kérdésekkel foglalkozik, melyeket az ő játékait
élőben játszva fogunk megvitatni. Tabitha Nikolai az esemény keretében
egy olyan utazásra invitál bennünket, amely a berlini Szexológiai
Intézettől, elégetett archívumoktól és a történelem elfeledett
szegmenseitől egy bukott szálloda – az internet allegóriájává
átlényegült – szobájáig vezet.
[Ingyenes esemény, angol nyelven]
18:30 - 19:30 Nemes Z. Márió tárlatvezetése
Nemes Z. Márió (1982) költő, kritikus, esztéta, az ELTE BTK MMI Esztétika Tanszékének oktatója. Rendszeresen tart kurzusokat a videójáték esztétika témájában. Kutatási területei közé tartozik a kortárs irodalom és képzőművészet viszonya, a populáris kultúra, a filozófiai antropológia, az antropológiai esztétika és a poszthumanizmus. 2013-ban védte meg az Esztétika és antropológia – Az antropológiai színrevitel mint esztétikai dehumanizáció című doktori dolgozatát, mely ugyanabban az évben megkapta a Magyar Filozófiai Társaság Cogito-díját. A Telep csoport és a Technologie und das Unheimliche kultúraelméleti fanzine és alkotói kollektíva alapító tagja. Költői tevékenységéért Sziveri János-díjat (2015), Hazai Attila Irodalmi Díjat (2019), Csáth Géza-díjat (2021) és Baumgarten (2022) emlékdíjat kapott.
[Ingyenes esemény, magyarul]
19:30 - 21:00 Zoyander Street performansz-előadása
Moderátor: Maxine Vajt
Helyszín: Trafóklub
A
várakozás általában elég bosszantó. Néha úgy érzi az ember, hogy inkább
pucolna ablakot, minthogy a postán várakozzon. De mi van akkor, ha a
várakozásnak látszólag sosincs vége ? Ha hosszú covidban szenvedünk, és
úgy tűnik, állapotunk egyetlen orvost sem érdekel? Amikor a
neurodivergenciát rendszeresen félrediagnosztizálják? Amikor a nemváltás
előfeltételét jelentő terápiához való hozzáférés nem elérhető a
számunkra, vagy elképzelhetetlenül távolinak tűnik? Zoyander Street Cis Penance
című játékának interjúalanyai számára a fenti jelenségek közül egy vagy
több dologra való várakozás életük meghatározó tapasztalata. Bizonyára
nem idegen érzés ez a magyar transz emberek számára sem, akiknek a
terápiára való várakozási ideje 2020 óta a végtelenségig
meghosszabbodott. A performatív előadás végigvezet bennünket a
neurodiverzitás és a nemi sokszínűség, a betegség, a testtel kapcsolatos
normativitás, a düh generatív formái és a hozzáférhetőség kérdésein, és
felvillant olyan stratégiákat, amelyek segítségünkre lehetnek abban,
hogy a várakozás idején megvédhessük magunkat a hatalom nyomásától.
[Ingyenes esemény, angol nyelven]
>> 2024/03/24, VASÁRNAP <<
14:30 - 17:30 No Fun Collective (Maxine Vajt) > Workshop az elnyomó narratívákkal szemben
Helyszín: Trafó Galéria
Miért van az, hogy a történetek, amelyeket magunknak mesélünk, mindig konfliktusok köré szerveződnek? Miért van egy egyértelmű jó és egy rossz fél, és miért mindig az egyikük győzedelmeskedik? Valószínűleg nincs még egy kevésbé ambivalens narratívákkal átitatott terep, mint a videójátékoké. Lődd le a rosszfiúkat, mentsd meg a hercegnőt, mentsd meg a világot, hódítsd meg a világot...
Az elnyomó narratívákkal szembeni workshop alternatívát kínál. Mi lenne, ha kezdet, vég és konfliktusok nélküli, a különböző csoportok sablonos ábrázolását mellőző történeteket fabrikálnánk? A workshop során megnevezzük, dekonstruáljuk és újraépítjük a saját magunkra vonatkozó sztereotípiákat, és végül egy rövid játék elkészítésével visszafoglaljuk illetékességünket.
Fontos: A workshopon való részvétel nem igényel semmilyen, online játékokkal kapcsolatos előzetes tudást. A részvételhez, kérjük, hozd magaddal saját laptopodat.
[Ingyenes esemény, angol nyelven]
18:00 - 18:45 Kőszeghy Ferenc tárlatvezetése
Helyszín: Trafó Galéria
Kőszeghy Ferenc irodalmár, újságíró. Az ELTE BTK 1945 utáni magyar irodalom program doktori hallgatója és a Mérce újságírója. Kutatási területe a kortárs magyar irodalom és a digitális kapitalizmus. A Mérce Filmklub állandó házigazdája, a Szájensz Szeánsz szervezői csapatának tagja, a Helyzet Műhely tagja, az Eötvös Collegium öregdiákja. Korábban tagja volt a Késelés Késsel kritikusgárdájának és a Szikra Mozgalomnak.
[Ingyenes esemény, magyarul]
Szakmai partner: Háttér Társaság
Támogatók: Háttér Társaság, az Amerikai Egyesült Államok Külügyminisztériuma, NKA, Cseh Center, Káli Kövek
Képkredit: Bassam Al-Sabah: I AM ERROR, 2021, HD CGI film (állókép)
Ez a program a Háttér Társaság és az Amerikai Egyesült Államok Külügyminisztériumának támogatásával valósul meg. Az esemény során elhangzó vélemények, eredmények és következtetések a szerzőké, és nem feltétlen tükrözik a Háttér Társaság, vagy az Amerikai Egyesült Államok Külügyminisztériumának álláspontját.