Romantikus, sötét, vakmerő, szívet melengető, kellemesen melankolikus, határ nélküli varázslat, humor, dráma, érzékenység, akrobatika végtelen lehetőségekkel, egy-perc-unalom-se. Visszajönnek! Visszajönnek! Apa, kezdődik!
Az az új cirkuszi iránti lelkesedés, ami a budapesti közönséget jellemzi, a svéd Cirkus Cirkörrel kezdődött. Kortól és nemtől függetlenül tátott szájjal nézzük a színpadot, ahol minden van: groteszk, tragikomédia, meglepetés és van olyan is, amit még sose láttunk.
“Meguntuk, hogy a nagyságról álmodozzunk és kicsiként éljünk, ezért elhatároztuk, hogy küzdünk, és valóra váltjuk álmainkat.” (Cirkus Cirkör)
Fiatal svéd artisták egy kis párizsi kávéházban üldögélve beszélgettek: skandináv cirkuszt kellene alapítani! Mivel szívük hazahúzott, 1995-ben Stockholmban megalapították a Cirkus Cirkört, bevezetve a svéd előadó-művészetbe a kortárs cirkusz műfaját. E merész és szemtelen “cirque noveau” titka az, hogy minden előadásukat ugyanaz a küldetéstudat hatja át: a kortárs cirkuszon keresztül megváltoztatni a világot. Produkcióikban a cirkuszművészet képezi az alapot, és erre más és más művészeti ágak segítségével építik fel a darabjaikat. A neves Cirque du Soleil, az utcatáncok, a különböző utcaszínházak egyaránt hatnak a társulat munkájára, miközben az öt méter magasságban kihúzott kötélen a puszta szórakoztatás és a magas színvonalú művészeti alkotás igénye között egyensúlyozva hódítják meg a világot Európától Ázsiáig.
A Viseld koronaként a Cirkus Cirkör testről szóló trilógiájának (melynek első része – 99% Ismeretlen (2004) – szintén járt a Trafóban) a befejező része, amely a jobb agyfélteke kaotikus rendszerével gondolkodik. A társulat tagjai ezúttal egy Jean-Pierre Jeunet-szerű (Delicatessen, Elveszett gyermekek városa, Amélie csodálatos élete) mesevilágot jelenítenek meg. A hat furcsa karakter mindegyike azt érzi, hogy nincs nála magányosabb a világon és persze mindegyiknek van egy szokatlan, béna ötlete, hogyan lehetne a többiekkel kapcsolatba lépni – például pingpong labdával, tapadókoronggal vagy akár láncfűrésszel.
„A svéd társulat legnagyobb erőssége az, hogy tagjai amellett hogy szakmájuk legjobbjai, intenzív személyiséggel rendelkeznek. Bizarr helyzetekben is átadják saját, igazi, el/megjátszatlan énjüket, ténylegesen (nem mesterkélt kikacsintgatással) kommunikálva közönségükkel, hanem spontán módon, ahogy a kardnyelő, vagy a vásári kikiáltó tette századokkal ezelõtt. Lehántva, távoltartva maguktól mindenféle cirkuszos ripacsériát, személyiségükkel legalább annyira rabul tudnak ejteni, mint tehetségükkel. Néhol erősebben, máskor csak egészen finoman ironizálnak a túlhaladotton: nem gúnyosan, hanem bölcsen és szellemesen figurázzák ki a „poros” cirkusz megnyilvánulásait.”
(Halász Tamás, Balkon)
Videórészletek az előadásból:
https://www.youtube.com/watch?v=1nOVc-iCyM8
https://www.youtube.com/watch?v=QHhF-LD2tk4&feature=related
Az eladást karácsonyi ajándéknak szánjuk és tíz éves kor fölött ajánljuk.
Előadók : Henrik AGGER, Louise BJURHOLM, David ERIKSSON, Jesper NIKOLAJEFF, Fouzia "FOFO" RAKEZ, Anna LAGERKVIST
Ötlet és rendezés: Tilde BJÖRFORS
Zene és szöveg: Rebekka KARIJORD
Díszle: a kreatív csapat és az előadók
Jelmez: Anna BONNEVIER
Smink: Helena ANDERSSON
Fényterv: Ulf ENGLUND
Kelléktervező: Tomas HELSING
Film és kivetítés: Johan BÅÅTH
Dramaturg: Camilla DAMKJAER
Koreográfus: Cilla ROOS
Cirkuszi koreográfus: Molly SAUDEK