Phia Ménard – CIE Non Nova (FR)

    The Mother House / Maison Mère

    3000 Ft / diák: 2400 Ft
    Blade Runner, Parthenón, wonderwoman

    Pallasz Athéné istennő sci-fi alteregójára hajazó jelmezben Phia Ménard felépíti az athéni Parthenónt celluxból és kartonból. Házat épít Európának és mindenkinek, aki rászorul… Egy ilyen tákolmány nem eső- és időtálló, így Ménard lelkiismeretes és fáradtságos munkával elkészített temploma is csupán ideiglenes. Radikális, elgondolkodtató este, az emberiségről és a környezetünkről, a halál és az újrakezdés örökös körforgásában. 

    Első pillantásra a francia művész a 2017-es kasseli Documenta felkérésére készült előadása egyenes és félreérthetetlen színházi metafora, amely előrevetíti a civilizáció alapjainak összeomlását, de reflektál a végtelenül abszurd tényre is, hogy az EU kartonlapokat küldött – menedék gyanánt – segítségként a Görögországba érkező menekülteknek, hiszen minek is más oda, ahol mindig süt a nap. Phia Ménard pedig elkészíti ezt a házat „hogy megmentse Európát” akár egy Wonder Woman.

    Felépít, lerombol, lerombol, felépít… Akárcsak a Sziszüphosz-mítoszban, Phia Ménard készülő trilógiájának(Erkölcstelen történetek) első előadásában egy óriási, már-már élethű méretű építményt húz fel egymaga, afféle ’Marshall-terv’ módra. ’Marshall terv’, mert Phia Ménard apai nagyapja egyike a számtalan áldozatnak, akik az 1943-as nantes-i bombázások során estek el. Hogy a Szövetségesek erői megindíthassák csapataikat az európai földeken, a szőnyegbombázás stratégiáját választották, mellyel egész városokat tüntettek el a föld színéről. Mikor a nagyapáról egy tömegsír előtt emlékezik meg családjával, Phia akkor érti meg a bombák valódi gyalázatosságát és a hírhedt Marshall terv abszurditását: megtervezni valaminek a lerombolást, majd megszervezni az újjáépítését egy előregyártott modell alapján. Így Phia Ménard a színpadon egymaga felhúzza kartonból a Parthenónt. Kiterít, kijelöl, kivág, összeszerel, felállít.

    Cellux és karton öleli egymást körbe Phia Ménard fáradhatatlanul újjáépülő Európa-metaforájában.

    Phia Ménard neve ismerősen csenghet a rutinos Trafó-látogatóknak, ugyanis már kétszer járt nálunk újcirkuszi előadással: 2014-ben és 2015-ben az Örvényt és A főn délutánját hozta el hozzánk. A francia performansz és cirkusz művész a korszak legnevesebb zsonglőrétől, Jerome Thomastól tanult, mielőtt megalapította volna saját társulatát a CIE Non Novát.

    Dramaturg és rendező: Phia MÉNARD and Jean-Luc BEAUJAULT

    Látvány: Phia MÉNARD

    Előadó: Phia MÉNARD

    Zene és hang: Ivan ROUSSEL

    Színpadmester: Jean-Luc BEAUJAULT, Pierre BLANCHET és Rodolphe THIBAUD

    Jelmez: Fabrice Ilia LEROY

    Tecnikai vezető: Olivier GICQUIAUD

    Társrendező, forgalmazás, adminisztráció: Claire MASSONNET

    Rendezőasszisztens: Clarisse MÉROT

    Közönség kapcsolatok: Adrien POULARD

    Turné koordinátor asszisztens: Lara CORTESI

    Gyártásvezető: Compagnie Non Nova

    Koprodukciós partner: documenta 14 - Kassel and Le Carré, Scène nationale et Centre d’Art contemporain of Château-Gontier

    "Az Anyaház fegyelmezett minimalizmusa ellenére is sikerrel bizonyítja, hogy a kísérleti színház nem egyenlő a kevesek színházával, és a tudatos építkezés nem zárja ki az erős érzelmi hatásokat. A pop-referenciákban bővelkedő, járatlan utakat találó Anyaház a játéknyelv minden játékossága és derűje ellenére végtelenül szomorú előadás. Antik tragédia kartonpapírból. " - Herczog Noémi

    TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
    Jegypénztár nyitva tartás:
    • nagytermi előadásnapokon: 17h - előadás vége + 30 perc, max. 22h
    • stúdió-, kabin- és klubelőadás napokon: 17h-20h30
    • egyéb napokon: 17h-20h
    Trafó Galéria nyitvatartás:
    • Előadási napokon 16-22h.
    • Nyitva: kedd-vasárnap: 16h-19h
    • Hétfőnként zárva.
    Elérhetőségek

    • A Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. Budapest Főváros Önkormányzata fenntartásában működik.