Első pillantásra a francia művész a 2017-es kasseli Documenta felkérésére készült előadása egyenes és félreérthetetlen színházi metafora, amely előrevetíti a civilizáció alapjainak összeomlását, de reflektál a végtelenül abszurd tényre is, hogy az EU kartonlapokat küldött – menedék gyanánt – segítségként a Görögországba érkező menekülteknek, hiszen minek is más oda, ahol mindig süt a nap. Phia Ménard pedig elkészíti ezt a házat „hogy megmentse Európát” akár egy Wonder Woman.
Felépít, lerombol, lerombol, felépít… Akárcsak a Sziszüphosz-mítoszban, Phia Ménard készülő trilógiájának(Erkölcstelen történetek) első előadásában egy óriási, már-már élethű méretű építményt húz fel egymaga, afféle ’Marshall-terv’ módra. ’Marshall terv’, mert Phia Ménard apai nagyapja egyike a számtalan áldozatnak, akik az 1943-as nantes-i bombázások során estek el. Hogy a Szövetségesek erői megindíthassák csapataikat az európai földeken, a szőnyegbombázás stratégiáját választották, mellyel egész városokat tüntettek el a föld színéről. Mikor a nagyapáról egy tömegsír előtt emlékezik meg családjával, Phia akkor érti meg a bombák valódi gyalázatosságát és a hírhedt Marshall terv abszurditását: megtervezni valaminek a lerombolást, majd megszervezni az újjáépítését egy előregyártott modell alapján. Így Phia Ménard a színpadon egymaga felhúzza kartonból a Parthenónt. Kiterít, kijelöl, kivág, összeszerel, felállít.
Cellux és karton öleli egymást körbe Phia Ménard fáradhatatlanul újjáépülő Európa-metaforájában.
Phia Ménard neve ismerősen csenghet a rutinos Trafó-látogatóknak, ugyanis már kétszer járt nálunk újcirkuszi előadással: 2014-ben és 2015-ben az Örvényt és A főn délutánját hozta el hozzánk. A francia performansz és cirkusz művész a korszak legnevesebb zsonglőrétől, Jerome Thomastól tanult, mielőtt megalapította volna saját társulatát a CIE Non Novát.
Dramaturg és rendező: Phia MÉNARD and Jean-Luc BEAUJAULT
Látvány: Phia MÉNARD
Előadó: Phia MÉNARD
Zene és hang: Ivan ROUSSEL
Színpadmester: Jean-Luc BEAUJAULT, Pierre BLANCHET és Rodolphe THIBAUD
Jelmez: Fabrice Ilia LEROY
Tecnikai vezető: Olivier GICQUIAUD
Társrendező, forgalmazás, adminisztráció: Claire MASSONNET
Rendezőasszisztens: Clarisse MÉROT
Közönség kapcsolatok: Adrien POULARD
Turné koordinátor asszisztens: Lara CORTESI
Gyártásvezető: Compagnie Non Nova
Koprodukciós partner: documenta 14 - Kassel and Le Carré, Scène nationale et Centre d’Art contemporain of Château-Gontier
"Az Anyaház fegyelmezett minimalizmusa ellenére is sikerrel bizonyítja, hogy a kísérleti színház nem egyenlő a kevesek színházával, és a tudatos építkezés nem zárja ki az erős érzelmi hatásokat. A pop-referenciákban bővelkedő, járatlan utakat találó Anyaház a játéknyelv minden játékossága és derűje ellenére végtelenül szomorú előadás. Antik tragédia kartonpapírból. " - Herczog Noémi