2000 Ft
Az amerikai kultúra szerves része az afro-amerikai tradíció, elég csak Mark Twain írásaira, a gospel zenére, a rapre vagy akár napjaink fekete filmművészetére gondolni. Kevesen tudják azonban, hogy a kortárs táncban is létezik egy afro-amerikai hagyományokra épülő táncnyelv. Elsőként Alvin Ailey táncos-koreográfus vált világhírűvé kizárólag afro-amerikai táncosokból álló társulatával.
A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében a Trafó meghívására Budapestre látogató Ronald K. Brown és társulata, az Evidence Ailey művészi ars poeticájának méltó örököse. Ronald K. Brown koreográfiái nagyon érdekesen elmesélt történetek az identitáskeresésről, kapcsolatainkról, érzéseinkről, az afro-amerikai “emlékezetről”, melynek gyökerei egyidősek az amerikai történelemmel. Ezek a koreográfiák a fizikalitáson túl fontos társadalmi mondanivalót is képesek a kortárs tánc eszközeivel közvetíteni. Lenyűgöző, hogy a fekete táncosok mozdulatai szinte zsigeri szintűek, a technikai tudás inkább tűnik spontán állapotnak, mint tanulás, gyakorlás végeredményének. A művészet alapvetően a láthatatlant kívánja láthatóvá tenni, így történik ez Ronald K. Brown darabjaiban is, amelyekben az afro-amerikai folklór elemei és a rituális tradíciók idéződnek meg a koreográfus sajátos értelmezésében. Ronald K. Brown koreográfiái technikailag a klasszikus baletton, a már-már klasszikusnak számító modern táncon és az autentikus afrikai táncon alapulnak, némi break-kel és hip-hoppal ötvözve. Mindehhez elsöprő dinamika és lendület, ugyanakkor finom líraiság és személyesség társul.
Budapesten három koreográfiát láthatunk, köztük Ronald K Brown egy nagyon személyes hangvételű, rövid szólóját, a For you-t. A High Life című koreográfia a fekete amerikai kultúra történetéből villant fel epizódokat: a rabszolgavásártól egy harlemi bulin és egy felszabadult afrikai táncon át eljutunk a XXI. század party-világába. A Come Ye című darab ihletője a legendás jazzénekesnő Nina Simone azonos című dala. Ronald K. Brown ebben a darabjában is az ön- és társadalomvizsgálat folyamatán keresztül közelít Nina Simone songjaihoz, és az ismert dallamot Fela Kuti zenéjével keverve vázolja fel sajátos történelem- és szabadságképét. A koreográfia egy New Orleans-i karneválra emlékeztet, ahol a táncosok elképesztő könnyedséggel azonosulnak a zene ütemével. A fekete polgárjogi mozgalom legnagyobbjainak videón vetített portréi azonban furcsa helyzetet teremtenek: a felszabadult mozdulatok és képek tartalma között sajátos feszültség jön létre és szinte azonosítjuk a táncosokat ezekkel a hősökkel. Ezen az estén a kortárs tánc kevésbé az absztrakt, mint inkább az örömteli és felszabadult arcát mutatja meg nekünk, miközben nemcsak az amerikai táncról, hanem az amerikai társadalomról is képet kapunk.
”As a choreographer, although I create contemporary dances, I am inspired by traditional rooted stories. I am constantly reaching back in order to understand where and who I am. I though I would focus on Ms. Simone as an african storyteller and historian. I am sure that I was drawn to her work as social commentary and the music because it pulls from so many sources. My curiosity with her work and ”Come Ye” is consistent with my interest and dedication to review the messages of artist and activists who have made offerings rooted in spiritual guidance, history and the pursuit of liberation. Is this same story? Is my whole life about this one story?” – Ronald K. Brown He’s the greatest dancer : Ronald K. Brown calls his modern dance company Evidence, and evidence, in a way, is what Brown’s work is all about. His dances suggest rather than narrate stories. Long journeys across the stage and through time, his compositions are filled with encounters that provide clues to happenings in the worlds from wich Brown has come. Ronald K. Brown/Evidence has presented work since 1985, performing in New York at: Performance Space 122, Dance Theater Workshop, Aaron Davis Hall. Evidence has also been seen numerous venues and festival in the US. abroad including: Lyon/Bienalle de la Danse, Jacob’s Pillow Dance Festival, National Black Arts Festival, Colorado Dance Festival.
Táncolják: Ronald K. Brown, Diedre Dawkins, Bridget Moore, Arcell Cabuag, Keon Thoulouis, Camille Brown, Shani Collins, Juel Lane
Fény: Dalila Kee Jelmez: Carolyn Cherry Produkciós manager: Celeste Welch Tour manager: Pamela M. Green Koreográfus: Ronald K. Brown
További információ:Kenesei Edina, 456-2043