„Kezeddel intve ez öldöklésre miért mutatsz?” (Euripidész)
Egy különleges, műfajilag behatárolhatatlan előadással folytatjuk a Határeset sorozatot, amely a Holland Kulturális Évad 2004 záróeseménye egyben. A Hotel Modern Rotterdamban működő színházi csoport, mely 1996-ban alakult, Pauline Kalker, Arlène Hoornweg színészek és Herman Helle képzőművész/performer vezetésével. Előadásaikban a színház és a bábművészet között keresnek kapcsolatot, a képzőművészet egyes elemeit is bevonva a munkába. A társulat egyszerre használja a színpadon a szöveget, a zenét, a színészi játékot és különféle tárgyi objekteket – felidézve, ugyanakkor ellenőrizve is a káosz elemeit.
A Trafóban bemutatásra kerülő darabjuk egy véletlennek köszönheti megszületését. Egy Marseille-ben élő barátjuk bukkant rá egy antikváriumban az első világháborúban szolgáló katonák levelezésére és naplóira, amelyet elküldött a társulatnak. Így született meg egyik legjobb produkciójuk, a The Great War (A Nagy Háború), mely számos fesztivál nyertese volt az elmúlt években.
A darab több terepasztalon “játszódik” bábok, a hétköznapi élet kellékei, valamint a legkülönbözőbb hangkeltő eszközök segítségével. A történéseket a közönség egyrészt élőben, másrészt kivetítve láthatja, miközben narrációként halljuk a katonák által írt írásokat. A felhasznált levelek nagy része egy Prosper nevű francia katonától származik, aki anyjának írt a háború alatt. Ezeken a leveleken keresztül alkothatunk képet arról, mi történt velük, mit éreztek és gondoltak a fronton. Egyrészt nagyon racionális dolgok ezek, melyek a lövészárokban élt mindennapok praktikus részéről szólnak, másrészt nagyon intimek, hiszen a helyzet végső soron a halállal való állandó szembesülésről és a félelemről szólt. Egy miniatűr kamerák segítségével kinagyított, aprólékos műgonddal kialakított mikrovilágot látunk, mely a valódi történések majdnem tökéletes imitációja. A hatalmas terepasztalokon folyó előadás sziporkázóan szellemes ötletek sorozata, melynek során a sárkefenádas rejtekében megbújó katonák nézik, amint leég a petrezselyemerdő, velük együtt kúszunk a lövészárokban és menekülünk a mustárgázból. Mindez a vetítővásznon néha dokumentumfilmszerűnek tűnik, ugyanakkor a színpadon látjuk, hogy a színészek azok, akik az ujjukra húzott csizma segítségével a sárban lépkedő katonákat ”játsszák”, és a miniatűr kamera az, amely valószerűvé transzformálja az animációt. Egészen különleges formanyelv ez, a képzőművészet és film határvidékeit is érintve.
Rendezte és előadja: Herman HELLE, Clinty THUIJLS, Pauline KALKER, Arthur SAUER
Ötlet: Herman HELLE
Zeneszerző: Arthur SAUER
Dramaturg: Arlène HOORNWEG
Rendezés: Pauline KALKER
Technika: Joris Van OOSTERHOUT
Szervezés: Heleen HAMEETE
Produkciós- és sajtómunka: Marije ELDERENBOSCH
Az előadás a Hotel Modern, a Sauermuziek és a Rotterdamse Schouwburg koprodukciója.