Ingyenes program
#rap #malter #kollektíva
A Téglák, ha hallgatnak is, nem némák. Nehéz történetek, dalok ismerői. A Téglák sokat látott fallakóként, közelről ismerik Kőmíves Kelemenné bánatát. Ismerik Kelemenné kölykét is, aki megunta anyja hangtalan panaszát, érte és vele együtt is törik a falat és a csendjét.
Építkezési területekről ismert elemekkel együtt rendeződnek bontási együttesé, megénekeltetik a talicskákat, vakolókanál vokállal kísérik a bontógolyó robaját. A Téglák Kelemenné kifalazásán dolgoznak, zenével és tánccal, azért, hogy olyan térben éljenek, ahol nincs falba rakott asszony, nincs vár, ami áldozatra és hallgatásra épül. Bár használnak kalapácsokat, a szerszámokat a hangjukért is működtetik, hogy azzal szimbolikus épületeket, rögzült struktúrákat lazítsanak fel, zsivajukkal társadalmunk szorító várainak puhítására törekednek. Ezt-rád műsoruk, gyakorlat a mozgástér kivívására, egy félig nyitott forma, ami számít az esetleges bekapcsolódásra, de nem teszi meg feltételének a bevonódást.
Közös tánc- és dalemlékeinket nyersanyagként használják, a táncházas tapasztalatokon túl olyan akár mondókák, altatódalok, munkadalok, mozgalmi dalok, revükben használt formák és szélesen vett popkultúrális idézetek bedolgozása a munkaeszközük. Új helyzetben, új összefüggésben, meglévő jelentésrétegek felhasználásával próbálják újrahangolni az örökségünket. Nép és pop-hagyományainkkal való zenei és jelentésbeli játékok adják akciójuk magvát. Népdalainkat nem mint rögzített, hagyományos formákat, hanem élő és alakítható hagyományokként látják, amelyek illeszkednek a népművészet eredeti, életszervező és alakító funkcióihoz. A rapre mint kortárs folklórra tekintenek.
A Téglakar (Dévai Asszonykórus Falbontás Menti Téglatáncegyüttes) jelenleg egy kb. 15 főt számláló csoport (nők, férfiak vegyesen), akik a közösségi színház eszközeivel, törekedve demokratikus döntéshozásra, performatív formákat hoznak létre, amiket aztán külső helyszínen aktiválnak. A résztvevők különböző segítő szakmákból, illetve a közösségi és alternatív színházi világból érkeznek, többnyire egyszerre mind a kettőből. Téglatornákkal gyúrják magukat, így tesznek a megkötés ellen, és tégladalokkal és téglatánccal erősítik az összetartást.
„A Nextfeszt alkalmából nőnapon olyan körmenettel készülünk ahol egyszerre igyekszünk betölteni a tereket hangunkkal, közösen összefogni és énekelni-táncolni, bánatunkat egy malomban őrölni, narratív képzeletünket felszabadítani. Demonstrációként, anyák/anyád napi előadásként, iskolai ünnepségként, szüreti táncként vagy barokk körmenetként próbálunk a közösen megélt és megteremett kultúra által teret nyitni az olyan kérdésekről való gondolkodásnak, amelyekre csak közösen tudunk válaszokat találni.” (Koltay Dorottya Szonja és Seress Anna)
A programot a NEXTFESZT nőnapi feminista fókuszának részeként mutatjuk be. Március 8. nemzetközi nőnap és 2018 óta a nemzetközi feminista sztrájk napja is, amit feminista fókuszú alkotók és munkák bemutatásával ünneplünk meg.
A NEXTFESZT (2025. március 5-9.) a Trafó saját minifesztiválja, amellyel a fiatal alkotókat, az új irányokat és a kísérletező kedvet keresi. A teljes fesztiválprogramot itt találod.
Koltay Dorottya Szonja 2020-ban diplomázott a Képzőművészeti Egyetem festő- és grafika szakán. Műveit az interdiszciplináris szemlélet és a mediális sokféleség jellemzi. „Mindig félek a hullaszagú kiállításoktól, jobban szeretem azt, amikor a jelenlét hangsúlyosabb.” Munkáiban olyan emberi határhelyzeteket és interakciókat keres, amik lecsapják nála a biztosítékot. Az elmúlt évben művészeti gyakorlatát kinyitotta a közösségi alkotás irányába is. Dolgozik látványtervezőként a Katona József Színházban, illetve független társulatokkal. 2024-ben elnyerte a Kassák Kortárs Művészeti Díjat.
Seress Anna szabadúszó kulturális munkás, kurátor. Dolgozott a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület (FKSE) titkáraként, kurátorként, projektmenedzserként. Tanulmányait a University of Warwick-en és a University College London-ban végezte, jelenleg az ELTE Atelier Interdiszciplináris Tanszéknek doktori hallgatója. Kutatási területe a kultúra és a társadalom kapcsolata és egymásra hatása, projektjeivel ezt az összefüggésrendszert szeretné nemcsak transzparenssé, de megtapasztalhatóvá is tenni.
A Téglakar tagjai a Dévai Asszonykórus és a Falbontás Menti Téglatáncegyüttes:
Falazóelem: Botka Dóra- bölcsődei dajka, zenész, drámainstruktor
Téglasztik: Szász Zsófia- koreográfus, táncos
Akciós bontott tégla: Végh Ildikó- dramaturg, közösségi színházi szakember
Jó Zsalu/Habarcska: Kovács Erika- közművelő, nyugdíjas
Alapkő/Résecske: Farkasinszky Edit- színésznő
Dr. Törmelék: Bánkuti Csenge- kriminológus
Szabotőr Fándli: Nemes Papp Kriszta- drámapedagógus, ex orvos
Szabó T. Gla: Szauer Lilla- színházrendező
Szögletke: Vági Eszter- színház pedagógus
Mennikő’: Gyarmati Zea- pszichológus
Éneklő Téglakő/Késő Véső: Dublecz Anett- kultúraszervező, TASZ-munkatárs
djeptégla: Gálhidy Sári- kísérleti zenés-színházi rendező
Terra Kotta: Ureczki Anita- zenész
artúrtégla: Poór Artúr- programozó
Reszkető Függőón: Kovács Márton- fotográfus, szociológus
Malterov Malterovna: Seress Anna- kulturális munkás, szakszervezeti szervező
Bontógolyó: Koltay Dorottya Szonja- képzőművész
A Téglák, avagy Téglakar a 9. kerület Public Art pályázatára létrehozott installáció és performansz sorozat részeként alakult meg.