Mesterséges valóságok / Arkadi Zaides (BY/FR)

Felhő

     
Napijegy: 6.900 Ft (teljes ár), egyedi jegy: 4.900 Ft (teljes ár)
Minden kedvezmény és Trafó bérlet érvényes

Kísérőprogram

18:00 Különóra
Diószegi-Horváth Nóra újságíró (444.hu) bevezető előadást tart "A globális falu, amiben élünk" címmel Arkadi Zaides darabjához kapcsolódóan.
20:30 Beszélgetés és közönségtalálkozó
Arkadi Zaides-szel beszélget Gardenö Klaudia

Bővebben

#Csernobil #likvidátorok #dokumentum

Mesterséges valóságok összművészeti fókusz része / Napi programbontás / Teljes fókuszprogram

A Fehéroroszországban született Arkadi Zaides hatéves volt, amikor 1986-ban felrobbant a csernobili atomerőmű 4-es számú reaktora. 

Az Európa nagy részét beborító radioaktív felhő azóta is félelmet kelt. A láthatatlan ellenség nem csak a radioaktivitás volt: a Szovjetunió ködösített, amikor a katasztrófával kapcsolatos információkat meg kellett osztani, így a mai napig rejtély övezi ezt a történelmi eseményt. A darabban Zaides összekapcsolja ezt a nukleáris katasztrófát egy másik felhővel, az adatok digitális felhőjével, amivel a mesterséges intelligenciát tápláljuk. Ez a felhő is (dez)információkat terjeszt: a tények, az információk és a propaganda terjesztésének módja pedig ma vitatottabb, mint valaha.

Zaides valós időben használja a mesterséges intelligenciát az előadásában. A csernobili eseményekkel kapcsolatos szövegek, képek és hangok áradata jelenik meg a szemünk előtt, élőben. A előadók ezt az AI generálta anyagot felhasználva lépnek színre, mint „likvidátorok” – vagyis az a személyzet, akik Csernobil területén az eltakarítást végezték. A likvidátorok közül több ezren vesztették életüket. Egyenruháik – különösen a gázálarcok – ma is a szennyeződés gondolatát idézik fel, amik azóta kísértik Zaides képzeletét.


Arkadi Zaides belorusz származású izraeli koreográfus és képzőművész, 1979-ben született Homelben, az akkori Szovjetunióban. 1990-ben Izraelbe emigrált, 2015 óta pedig Franciaországban él és dolgozik társulatával, az Institut des Croisements-nal. Zaides az amszterdami AHK Színház- és Táncakadémia koreográfia szakán szerzett mesterdiplomát. Mielőtt 2004-ben megkezdte önálló karrierjét, olyan neves izraeli társulatokban táncolt, mint a Batsheva Dance Company és a Yasmeen Godder Dance Group. Művészi munkájában azt vizsgálja, hogy a politikai és társadalmi kontextusok hogyan befolyásolják a test mozgását és a gesztusait. 2021 óta Gentben a doktori kutatása keretében a dolgozik „dokumentarista-koreográfia” koncepcióján – vagyis egy olyan módszeren, amivel dokumentarista anyagokat tud a koreográfiai gyakorlatba fűzni, hogy rávilágítson társadalmi és politikai kérdésekre.



https://arkadizaides.com/the-cloud

Koreográfus és rendező: Arkadi Zaides
Dramaturg: Igor Dobricic
AI fejlesztés és hangterv: Axel Chemla--Romeu-Santos
Filmes: Artur Castro Freire
Előadók: Misha Demoustier, Arkadi Zaides
Fényterv: Jan Mergaert
Technikai vezető: Etienne Exbrayat
Producer: laGeste (BE)
Adminisztráció és szervezés: Simge Gücük / Institut des Croisements

Koprodukciós partnerek: Montpellier Danse (FR), Charleroi Danse (BE), Maison de la Danse (FR), Mousonturm (DE), CAMPO (BE) Residency support PACT Zollverein (DE), Orbita | Spellbound National Production Center for Dance (IT), Dialoghi / Villa Manin, CSS Teatro stabile di innovazione del Friuli Venezia Giulia (IT) Initial research conducted within the framework of SoundImageCulture (SIC) supported by the Wallonia-Brussels Federation and VAF - Vlaams Audiovisueel Fund With the support of TMU New York (USA), The Ministry of Culture of France / Directorate General for Artistic Creation (FR), City of Ghent, Flemish Authorities and the Belgian Federal Government's Tax Shelter measure through Flanders Tax Shelter (BE), A residency program as part of A.R.T. research program at La Comédie de Valence, CDN (FR)

“Both AI-generated and non-AI documentary materials can be factually unreliable, thereby blurring the line between fact and interpretation, if such a distinction can be made. This raises the question of whether all documentary material is inherently subjective.”

Francia Intézet
Goethe Intézet
Franco-German Cultural Fund
TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
Jegypénztár nyitva tartás:
  • nagytermi előadásnapokon: 17h - előadás vége + 30 perc, max. 22h
  • stúdió-, kabin- és klubelőadás napokon: 17h-20h30
  • egyéb napokon: 17h-20h
Trafó Galéria nyitvatartás:
  • Előadási napokon 16-22h.
  • Nyitva: kedd-vasárnap: 16h-19h
  • Hétfőnként zárva.
Elérhetőségek

  • A Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. Budapest Főváros Önkormányzata fenntartásában működik.

Médiapartnerek

Együttműködő partnerek