.
10.31.
Belépés a mesterséges valóságba
Az első napon a digitális disztópiák világából indulunk, és fokozatosan érkezünk meg az analóg valóságba — érzéki és fizikai értelemben egyaránt, hiszen két különböző helyszínt járunk be az este során.
Az estét egy fiatal holland kollektíva, a Trevoga világszerte turnézó előadása nyitja a Merlinben. A 11 3 8 7 [Rebody] című bizarr, AI-generált fantáziavilága vár: három avatar-szerű figura egy digitális tévéműsor és egy kísérteties álom határára vezet, fokozatosan eltávolítva a valóság megszokott kapaszkodóit.
Innen a Trafóba térünk át, ahol Jan Rozman (╯°□°)╯︵ ┻━┻ screamage című multimediális előadásában a fizikai és virtuális valóság határait elmosva, a mémkultúra abszurditásával és sok humorral fűszerezve feszegeti a kérdést — mi az, ami még valódi?
Az estét a Trafó új összművészeti party-sorozata zárja a Klubban, a REZIDENCIA első vendégkurátora Lődi Áron képzőművész.
👉 Két markánsan eltérő előadás rajzol ki egyetlen ívet: a Merlinben induló érzéki játék a Trafóban zárul, ahol már más szabályok érvényesek.
📍 Merlin → Trafó
🕒 Részletes program
🎟 Jegyvásárlás / Napijegy
11.01.
Visszatérés a valóságba
A második napon fordított irányból járjuk be ugyanazt az ívet: a Trafóból indulva a fizikai térből lépünk át a mesterségesbe — érzéki, gondolati és fizikai értelemben is.
A programot a Trafóban Jan Rozman (╯°□°)╯︵ ┻━┻ screamage című előadása nyitja. A performansz az internet logikáját, a mémkultúrát és a fizikai érzékelést keveri, folyamatosan lebontva a valóság határait.
Innen a Merlinbe vezet az út, ahol egy fiatal holland kollektíva, a Trevoga világszerte turnézó előadása, a 11 3 8 7 [Rebody] című bizarr, AI-generált fantáziavilága vár: három avatar-szerű figura egy digitális tévéműsor és egy kísérteties álom határára vezet, fokozatosan eltávolítva a valóság megszokott kapaszkodóit.
👉 A két előadás egymás után nézve fokozatosan fordítja ki a nézői perspektívát: a Trafóban induló érzékelési játék a Merlinben egy digitális álomvilágba torkollik.
📍 Trafó → Merlin
🕒 Részletes program
🎟 Jegyvásárlás / Napijegy
11.02.
Mozgás és mesterséges intelligencia találkozása
A harmadik napon a tánc és a technológia találkozásán keresztül lépsz be a digitális mozgás világába – nemcsak nézőként, hanem aktív résztvevőként is.
A nap a Klubban kezdődik a Still Moving című performansz-installációval (Liis Vares & Taavet Jansen): átlátszó VR-szemüveggel egyszerre navigálsz a valós és a digitális térben. A mozgás és a nyelv kölcsönhatásából folyamatosan alakuló koreográfia születik – amelyhez a te jelenléted és reakcióid is hozzájárulnak.
Ezután a Nagyteremben a Gaitless következik (Marko Milić & Uroš Krčadinac): egy interaktív tánctér, ahol a koreográfiai elv a gépi érzékelés megtévesztésének stratégiája. A kiindulópont egy valós bankrablás története – kipróbálhatod, hogyan lehet túljárni az AI-vezérelt mozgásérzékelő kamerák eszén. Eljutsz a széfhez, vagy megszólal a riasztó?
Mindkét munka a Trafó MODINA (Mozgás, Digitális Intelligencia és Interaktív Közönség) Kreatív Európa-projektjének keretében készült. A program a MODINA művészeivel közös panelbeszélgetéssel zárul.
👉 Lépj be a kísérletbe, és tapasztald meg, hogyan írják át a digitális technológiák a mozgás nyelvét!
11.07-08.
Felhők alatt – test, hang, adat
A negyedik és ötödik napon a mesterséges intelligencia és az emberi kreativitás párbeszédét követjük, a test és a zene nyelvén.
Az este Arkadi Zaides The Cloud című előadásával indul. A Fehéroroszországban született koreográfus a csernobili katasztrófa és a mesterséges intelligencia „adatfelhője” közé húz párhuzamot. Az Európát beborító radioaktív felhő nemcsak a láthatatlan sugárzásról, hanem az elhallgatásról is szólt. Zaides ezt a nukleáris múltat kapcsolja össze a digitális jelen láthatatlan felhőjével: azzal az adattömeggel, amellyel az MI-t tápláljuk és amely szintén (dez)információkat terjeszt. A színpadon a test, a történelem és a technológia összefonódásából élő archívum születik.
A Trafó Klubot a Bolcsó Bálint kurálásában megvalósuló MI-zenélünk tölti meg. A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának és a Zeneakadémia elektronikus zenei műhelyeinek alkotói azt vizsgálják, miként válhat az MI egyszerre inspirációvá, alkotótárssá vagy épp ellenféllé. A listening session-ök során folyamatosan hallgathatók a zenei kísérletek, míg a live act-ekben az előadók valós időben improvizálnak az algoritmusokkal – párbeszédben, együttműködésben, néha versengve velük.
👉 Két eltérő perspektíva, egy közös kérdés: mit kezd az ember a mesterséges intelligencia jelenlétével – és hogyan formálja át a test és a hang nyelvét?
📍 Trafó
🕒 Részletes program (11.07.)
🕒 Részletes program (11.08.)
🎟 Jegyvásárlás / Napijegy
11.09.
Hang, technológia, képzelet - kísérlet és világépítés
A fókusz záró napján a hang, a technológia és az emberi képzelet találkozik – AI-alapú zenei kísérletektől egy immerzív performanszig.
A Trafó Nagytermében a Hollow Baby című immerzív, multimediális munkája zárja a fókuszt. A Szeri Viktor, Páll Tamás és Muskovics Gyula alkotta művészcsoport ezúttal saját történetére reflektál. Középpontban virtuális „utódjuk” áll, aki Phoenixbe, a képzeletbeli sötét szobába vezeti a közönséget – oda, ahol a Hollow hét éve megszületett. Baby visszavisz az első pillanathoz, amikor minden még formátlan, és bármivé válhat. A darab egyszerre világteremtés és önvizsgálat: elképzeli, hogyan szólhatna egy műalkotás az alkotóihoz, ha képes lenne beszélni.
A Trafó Klubot a Bolcsó Bálint kurálásában megvalósuló MI-zenélünk tölti meg. A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karának és a Zeneakadémia elektronikus zenei műhelyeinek alkotói azt vizsgálják, miként válhat az MI egyszerre inspirációvá, alkotótárssá vagy épp ellenféllé. A listening session-ök során folyamatosan hallgathatók a zenei kísérletek, míg a live act-ekben az előadók valós időben improvizálnak az algoritmusokkal – párbeszédben, együttműködésben, néha versengve velük.
👉 Egy este az emberi képzelet és a technológia határán
📍 Trafó
🕒 Részletes program
🎟 Jegyvásárlás / Napijegy
