Fülbevaló #19

Nagy Ágoston [Binaura]: SONGLINES

ingyenes
A Songlines egy kísérleti játék, amely az improvizáció, a generatív képalkotás, a grafikus zenei notációk és a nem szokványos tudásmegosztás területeire fókuszál. Lényegében egy olyan vizuális hangszer, amelyben nyomon követhetjük, hogyan fejlődik egy-egy entitás (ágens) az őt körülvevő világból érkező ingerek alapján. A játékban alkalmazott tanuló algoritmust a mesterséges intelligenciában megerősítéses tanulásnak hívják, ami azt jelenti, hogy a tanuló ágensünk műveleteket hajt végre egy adott környezetben. A gépi tanulás világában ágens lehet bármi, amely döntéseket hoz; egy személy, egy gép vagy akár egy szoftver. Az ágens olyan döntést hoz, amit a múltbéli tapasztalatai alapján, illetve jelen helyzetét megvizsgálva a legmegfelelőbbnek ítél meg. 

A hangszer jelen esetben az ágensek környezete, és az ágensek célja, hogy elkapják a nekik a felhasználó által elhelyezett jutalompontokat. Különböző skálákra hangolt dallamok szólalnak meg, amikor ezeket a feladatokat jól vagy rosszul teljesítik, mintegy a mozgásuk lenyomataként. A mozgásuk vonalai hangzó labirintusokat alkotnak, amelyek nem szándékoltan, hanem a fejlődésük, tanulásuk és döntéseik során alakulnak ki. Ezek a vonalak, valamint a tapasztalati úton való tanulás emlékeztetnek az egyes emberi kultúrákban a nem írás alapú tudás átadására és tanulási folyamataira.
 
A “dallamvonalak” (songlines, vagy álom ösvények) eredetileg az ausztrál bennszülötteknél alkalmazott orális technika, amikor hosszabb utak, vándorlások során a táj egyes elemeihez dallamokat kapcsolnak. Történeteiket, mitológiáikat a táj formái, a séták nyomvonalai segítségével idézik fel és adják tovább a generációk egymásnak. 



A játékban egy-egy zenei ciklus végén enciklopédiaszerű idézetek olvashatók ezekkel a jelenségekkel kapcsolatban. Ezek érdekessége, hogy az idézetek elején a mondatelemek emberi szerző tollából származnak, míg a mondatok befejezését szintén egy mesterséges szöveggeneráló eszköz egészíti ki, álomszerű gépi hallucinációkkal, általános, előre betanított szókincs és nyelvi fordulatok alapján. 

A Songlines több más, nem emberi intelligenciával foglalkozó művészeti alkotás mellett bemutatásra kerül az MIT The Art and Science of Contemporary Computation által szervezett tavaszi Unfolding Intelligence szimpóziumon. Az e-Trafó sorozatban bemutatott lecture performansz a munka mellett még további módszerekbe is beavat az algoritmikus tervezés, a szonifikáció és a kreatív kódolás gyakorlati területeiről.

Előadó: NAGY Ágoston 
Moderátor: KOVÁCS Andrea 
Együttműködő partner: Let it Be! art agency


TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
Jegypénztár nyitva tartás:
  • nagytermi előadásnapokon: 17h - előadás vége + 30 perc, max. 22h
  • stúdió-, kabin- és klubelőadás napokon: 17h-20h30
  • egyéb napokon: 17h-20h
Trafó Galéria nyitvatartás:
  • Előadási napokon 16-22h.
  • Nyitva: kedd-vasárnap: 16h-19h
  • Hétfőnként zárva.
Elérhetőségek

  • A Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. Budapest Főváros Önkormányzata fenntartásában működik.

Médiapartnerek

Együttműködő partnerek