ingyenes
A Songlines egy kísérleti játék, amely az improvizáció, a generatív képalkotás, a grafikus zenei notációk és a nem szokványos tudásmegosztás területeire fókuszál. Lényegében egy olyan vizuális hangszer, amelyben nyomon követhetjük, hogyan fejlődik egy-egy entitás (ágens) az őt körülvevő világból érkező ingerek alapján. A játékban alkalmazott tanuló algoritmust a mesterséges intelligenciában megerősítéses tanulásnak hívják, ami azt jelenti, hogy a tanuló ágensünk műveleteket hajt végre egy adott környezetben. A gépi tanulás világában ágens lehet bármi, amely döntéseket hoz; egy személy, egy gép vagy akár egy szoftver. Az ágens olyan döntést hoz, amit a múltbéli tapasztalatai alapján, illetve jelen helyzetét megvizsgálva a legmegfelelőbbnek ítél meg.
A hangszer jelen esetben az ágensek környezete, és az ágensek célja, hogy elkapják a nekik a felhasználó által elhelyezett jutalompontokat. Különböző skálákra hangolt dallamok szólalnak meg, amikor ezeket a feladatokat jól vagy rosszul teljesítik, mintegy a mozgásuk lenyomataként. A mozgásuk vonalai hangzó labirintusokat alkotnak, amelyek nem szándékoltan, hanem a fejlődésük, tanulásuk és döntéseik során alakulnak ki. Ezek a vonalak, valamint a tapasztalati úton való tanulás emlékeztetnek az egyes emberi kultúrákban a nem írás alapú tudás átadására és tanulási folyamataira.
A “dallamvonalak” (songlines, vagy álom ösvények) eredetileg az ausztrál bennszülötteknél alkalmazott orális technika, amikor hosszabb utak, vándorlások során a táj egyes elemeihez dallamokat kapcsolnak. Történeteiket, mitológiáikat a táj formái, a séták nyomvonalai segítségével idézik fel és adják tovább a generációk egymásnak.
A játékban egy-egy zenei ciklus végén enciklopédiaszerű idézetek olvashatók ezekkel a jelenségekkel kapcsolatban. Ezek érdekessége, hogy az idézetek elején a mondatelemek emberi szerző tollából származnak, míg a mondatok befejezését szintén egy mesterséges szöveggeneráló eszköz egészíti ki, álomszerű gépi hallucinációkkal, általános, előre betanított szókincs és nyelvi fordulatok alapján.
A Songlines több más, nem emberi intelligenciával foglalkozó művészeti alkotás mellett bemutatásra kerül az MIT The Art and Science of Contemporary Computation által szervezett tavaszi Unfolding Intelligence szimpóziumon. Az e-Trafó sorozatban bemutatott lecture performansz a munka mellett még további módszerekbe is beavat az algoritmikus tervezés, a szonifikáció és a kreatív kódolás gyakorlati területeiről.
Előadó: NAGY Ágoston
Moderátor: KOVÁCS Andrea
Együttműködő partner: Let it Be! art agency