Tinta a tejben
Tárlatvezetés a művészekkel
2025. december 14-én, 18:30-tól Fátyol Viola és Ulbert Ádám, képzőművészek tartanak tárlatvezetést a Tinta a tejben című kiállításon.
Az eseményen jelnyelvi tolmácsolás lesz. A program ingyenes, minden érdeklődőt szeretettel várunk!
Látogatható: 2025. november 22 - 2026. január 11.
Kiállító
művészek: Leah Clements, Fátyol Viola, Jo Spence, Ulbert Ádám, Hac
Vinent, Gernot Wieland, Barbora Zentková&Julia Gryboś
Kurátor: Gadó Flóra, Szalipszki Judit
A kiállítás a Trafó SEMMIT RÓLUNK NÉLKÜLÜNK című összművészeti fókuszának része.
A Tinta a tejben
című kiállítás a sérülékenységben rejlő ellenállás mintázatait tárja
fel. A bemutatott művek különböző, mégis egyaránt kihívást jelentő
tapasztalatokból indulnak ki: egyes művek a másképességű élet vagy a
betegség megélését vizsgálják, más munkák a kimerültség vagy az anyaság
törékeny, mégis erővel teli; intim, személyes, és egyszerre politikai
tapasztalataiba engednek betekintést.
A
kiállítás a kiszolgáltatottságra azonban nem egyéni problémaként, hanem
társadalmi jelenségként tekint. A feminista nézőpontú kritikai
fogyatékosságtudománnyal foglalkozó kanadai filozófus, Shelley Tremain
szavaival "az idősek és a fogyatékossággal élő emberek (...) nem eleve
kiszolgáltatottak (...), kiszolgáltatottá válnak, mert azzá teszik őket.
A kiszolgáltatottság nem olyan tulajdonság, amely bizonyos egyének
sajátja vagy jellemzője lenne. A fogyatékossághoz hasonlóan a
kiszolgáltatottság is egy normalizált hatalmi berendezkedés, amely
anyagi, társadalmi, politikai és kapcsolati szinten különböző módokon
hozza létre az alanyokat.”
A
test a kiállítás keretében látható művekben folyamatosan változó
viszonyrendszerek archívumaként tűnik fel. A művek nem elsősorban a
fizikailag és mentálisan megterhelő, kihívást jelentő helyzetek megoldására helyezik
a hangsúlyt, hanem inkább olyan taktikák és stratégiák felvillantására,
amelyek kibillentik a szituációkban rejlő hierarchiákat. A gyógyulás
vagy a megküzdés sikerességétől függetlenül az egyén illetékességének
visszavételére, az ambivalenciák belátására, és nem feltétlenül
feloldására; egy új, a személyesből induló, ugyanakkor a tágabb
társadalmi szövet által meghatározott helyzetek elbeszélésére alkalmas
nyelv kidolgozására törekednek.
A
kiállítás ráirányítja a figyelmünket arra, hogy a különféle – gyakran
hatalmi vagy medikális kontextusban használt – képalkotó stratégiák és
fotografikus eljárások (röntgen, hőkamera, ultrahang) hogyan tekinthetők
hatékony eszközöknek a testből kiinduló és a testen keresztül
kifejezhető személyes narratívák feldolgozására és bemutatására. A
kiállítás közös gondolkodásra hív azzal kapcsolatban, hogy a sokszor
hatalmi helyzetekben használt képalkotási módszereket milyen módon lehet
eltéríteni és kisajátítani a hatékony önérvényesítés érdekében. A
törékenység így nem gyengeségként, hanem erőforrásként; a betegség, a
mentális túlterheltség vagy a kimerültség nem passzív állapotként, hanem
az ellenállás lehetséges terepeként jelenik meg - ily módon a
visszavonulás és a lelassulás is politikai cselekvésként értelmeződhet.
A
művek tabusított, rejtett, maszkolt, gyakran elfojtott megéléseket is
láthatóvá tesznek: az anyaság ellentmondásos tapasztalatának
felvállalását, a mentális összeomlás szégyenét, a fogyatékosság okozta, a
normatív érzékelési tapasztalatoktól való eltérést, az orvosi eljárások
által meggyötört test látványát. A kiállítás egyik kulcsmotívuma a
reprezentáció mellett így a láthatóság kérdése. A normatívnak
elgondolttól eltérő módon vagy kapacitásokkal élő egyének gyakran
szembesülnek a hiperláthatóság és a láthatatlanság közötti oszcilláció
jelenségével. A hiperláthatóság ebben a kontextusban arra utal, hogy
valaki túlzottan látható, a figyelem kiemelt tárgya, látványossággá
válik. Az egyén így pusztán különbözőségére redukálódik, például a
fogyatékosság válik azzá az összefoglaló keretté, amin keresztül a
társadalom látja őt. A láthatatlanság ezzel szemben az észrevétlenség
állapotát jelenti, a nem-normatív módon élő emberek kizárását a
nyilvános terekből, a médiából, a kulturális reprezentációból vagy a
társadalmi képzeletből.
Tapasztalataik,
szükségleteik és testi valóságuk figyelmen kívül marad vagy
irrelevánsnak minősül. E kétféle keretezettség vagy pólus közötti
oszcilláció a normatívtól eltérő megélések instabilitására utal – ez nem
egy egyszerű binaritás, hanem egy folyamatosan változó dinamika, amely
magában hordozza azt, hogy az egyén sosem stabilan látható vagy
láthatatlan, hanem a környezettől függően folyamatosan mozog az
exponáltság, az elmosódottság és láthatatlanság közötti skálán.
Támogatók: NKA, Káli Kövek
Képkredit:
Ulbert Ádám: A halász és menyasszony, 2018; Belső perspektíva, 2018. A Mendemondák a Bolondok Hajójából című sorozatból. Olaj, vászon. Fotó: Bilák Krisztina
