HODWORKS

Another Dance Show

     
3200 Ft / discounted: 2800 HUF / student: 2200 HUF
Trafó passes are accepted 
In the recent years, cultural and political self-reflection became a central characteristic in the work of HODWORKS both on the levels of direct verbalisation and complex abstraction. In the turbulent political climate Adrienn Hód and her co-creators are left with no other option but to constantly look for situations in which they can reflect upon the impossibility of the existential state of their company and individual artistic presence. In parallel with this fight they also set out to erase the traditional boundaries between the performer’s and the audience’s experiences in contemporary dance.

The three dancers of the new Hodworks piece (Csaba Molnár, Jenna Jalonen, Márcio Kerber Canabarro) are not fulfilled, confident or well rounded personas on stage. In Another Dance Show their frustrations are expressed through subversive and grotesque situations. They address the questions of vulnerability, the desire of success and their craving for acknowledgment in an undisguised, frontal and ironical manner. They are capable of anything for survival on stage even if it takes extreme measures. The series of failure games that the three dancers live through in the spotlight are not only linked to the cultural-political climate but are also expressed through such theatrical ways that highlight their personal existential struggles as well. In the end the fear and joy derived from the performers’ trials will lead not only to further questions, but might result in a contemporary dance that is not simply performed by the dancers but rather shared by them with the audience surrounding them.


About HODWORKS:

Adrienn Hód and her company HODWORKS (founded in 2007) deconstructs the boundaries of the body, movement, space and music, only to reconstruct them in unexpected ways. The core of HODWORKS is a selected group of freelancer dancers, who appear in the pieces in different constellations throughout their years of activity. Their dance pieces have been selected to Aerowaves three times up until now and have won several Lábán Rudolf and Imre Zoltán prizes in Hungary. Adrienn Hód pictures the theater as a safe space where different themes and discussions can unfold in an artistic way in their truest sense. Be it the radical discovery of the nude body in Dawn (2014), the extreme forms of verbal and emotional language in Conditions of being mortal (2015) or the stream of consciousness consisting of personal stories and social discourses in Grace (2016), Hód is pushing the envelope in terms of performative portrayal. She tries to discover new areas that transcend the taboos and conventions of the audience. For her the stage is a playground where motifs are liberated from their predetermined meaning. Her pieces reach new forms of dance and dramaturgical principles, rethinking again and again the possibilities in contemporary dance. HODWORKS emphasizes the complexity and radicality of self expression and unfolds the layered construction of the identity in its naked form. In this sense we can observe the work of Adrienn Hód in the context of endangered personal and artistic autonomy or as a maneuver for the protection and recovery of independence. 

With: Jenna Jalonen, Márcio Kerber Cannabarro, Csaba Molnár
Artistic consultation and dramaturg: Ármin Szabó-Székely
Artistic consultation, workshop: Veronika Szabó
Piano: Anton Rosputko
Music: Ferenc Liszt: Transzcendens etűdök (1,2,3,4,11)
International relations: György Ujvári-Pintér
Choreography: Adrienn Hód

"Hód Adrienn koreográfus és csapata az Önök kérték!-ben képes úgy beszélni társadalmi konfliktusokról, a művészlét belső harcairól, vívódásairól, egyéni problémákról, mélyen szántó pszichológiai kérdésekről és aktuálpolitikáról, hogy közben nem arról beszél. Vagy éppen arról, de úgy, hogy messze túllépi a jelenlegi társadalmi normák által szabályozott párbeszédes formák konvencióit, és a lehető legprovokatívabb formában, tabuk, szégyen és filter nélkül tolja az arcunkba a – néha szó szerint – meztelen igazságot."

"Az Önök kérték! (Még egy online előadás) egyszerre kínálja a televíziós kívánságműsorok és a bemutatókat követő közönségtalálkozók paródiáját, és egyben az interaktivitás túldimenzionálásának kritikáját is adja, amikor megmutatja az akaratuk ellenére is önfeltárásra kényszerített művészek néha kínos vergődését. A streamelt est nem táncelőadás tehát, hanem verbális és fizikai reflexió a talán valóságos, talán fiktív nézői kérdésekre és kérésekre, amelyek egyre csak záporoznak a Trafó üres színpadán, szedett-vedett, szakadt tréningruhában, smink nélkül üldögélő előadókra."

"A Még egy táncelőadásban létfontosságú a nézők jelenléte és a reakciók, de mégsincs valódi hatásuk arra, hogy mi fog történni. Ebből kiindulva találtuk ki, hogy most is kapjanak lehetőséget kérdezni, kérni dolgokat, aztán meglátjuk, mit lehet abból összehozni. Miután megkaptuk a kérdéseket és kéréseket, pár nap alatt összeraktuk ezt a műsort. Elrejtettünk néhány olyan dolgot is benne, amit anno a Még egy táncelőadás alkotói folyamata során játszottunk, improvizáltunk, de mégsem kerültek bele a végleges, bemutatott darabba."

Rejtélyes erők uralják, feszítik és perpetuálják a show-t, anélkül, hogy beazonosíthatnánk az eredőjüket: vajon a zenéből, művészeti szokásrendekből, nézői tekintetből, a táncosok önkifejezési szándékából, a professzionális művészi munkavégzésből és/vagy az ezzel szembeni lázadásból származnak?"

"Hód (...) összezavarja a különbségtételeken alapuló, ábrázoló színház működését, összezavarja a nézőket is. Mert hiába nevetünk, a nevetésbe némi zavar vegyül, minden jelenet egyszerre vicces, obszcén és megalázó is. Ebben az előadásban a játék kényszerűsége, a szeretet- és sikeréhség, valamint a közönség tekintetének való kitettség és kiszolgáltatottság dominál."

"Ám a nézők számára nincs fellélegzés, levezetés. Nincs katarzis, csak a hiány döbbenete. A perspektíva csupán a remény: még jőni fog egy jobb kor, melyben nemcsak űr és kérdések maradnak a lelkekben, ha látunk még egy táncelőadást."

"Egy ponton a sok-sok figyelemfelkeltő, provokáló, polgárpukkasztó gesztus után (vagy ellenére) mindhárom táncos már valós könnyeivel küszködve igyekszik meghódítani a közönség mindig lankadni kész odafigyelését. És ahogyan az eddigi, merészebb rész is tűpontosan, kellő arányban épül fel, úgy érkezik megfelelő ütemben ebbe a „trollhalmaznak” tűnő produkcióba a líra. A költészet. Maga a tánc."

National Dance Theater, AharmadikHely Lakásszínház, EMMI, Off Foundation, SÍN Cultural Center, in partnership with the Workshop Foundation

Another Dance Show Nemzeti Táncszínház
TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
Box Office opening hours:
  • Main hall performance days: 5 pm - 10 pm
  • studio and club performance days: 5 pm - 8:30 pm
  • other days: 5pm - 8 pm
Trafó Gallery opening hours:
  • Performance days: 4-10pm.
  • Opening hours: Tuesday - Sunday: 4pm-7pm.
  • Closed on Mondays.
-
  • -
  • .
  • The Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. works in the maintance of Budapest Főváros Önkormányzata.

Media partners

Cooperative partners