Mindannyian felrobbanunk egy kicsit – Bozsányi Liliána

Mindannyian felrobbanunk egy kicsit – Bozsányi Liliána

Anton Lachky másodszor koreografált a Közép-Európa Táncszínház társulatának. Legújabb kreációjának címe: Set Your Mind Free. Ez az interjú arról szól, hogy mit jelent a darab a társulat frissen bővült csapatának egyik új tagja, Bozsányi Liliána számára, illetve hogyan élte meg az előadás mögött álló intenzív munkafolyamatot. Az előadásra ezen a linken lehet jegyet váltani. 

Az előadás címe egy felszólítás – „Set your mind free”, magyarul „Szabadítsd fel az elméd!” – a te meglátásod szerint ez egy befogadói attitűdöt kíván megalapozni a közönségben?

Bozsányi Liliána: Szerintem igen. Hogyha bárki megkérdezi tőlem, hogy mire számítson az előadás során, ezzel a címmel tudom a legjobban kifejezni. Olyan sok minden történik a darabban, sokféle karakter, esemény és „szín”, de nem egy komplex történetet mesél el. Pont ezért tökéletes ez a cím: beülsz, elengeded a fantáziádat és velünk együtt utazol. Aztán mindannyian felrobbanunk egy kicsit. Szerintem az előadás akkor élvezhető igazán, hogyha nincs előzetes elvárás az irányába. A próbák alatt az volt a benyomásom, hogy Anton Lahcky, a koreográfus sem egy kész koncepcióval vágott neki, hanem belőlünk indult ki. Voltak mozdulatok, amik megragadták és azokat bontottuk ki vagy dúsítottuk fel. 

Tehát ez nem egy narratív darab, fel tudsz mégis képeket idézni belőle?

Nem mesélünk történetet, de mégis bele lehet látni nagyon sok történetet. Mozdulatok, gesztusok és más kifejezések által. A táncos egy idő után belevisz gondolatok és érzeteket. A próbák alatt lettek asszociációink, például állatok mozgására emlékeztető mozdulatok mentén. A darab azt is bemutatja, hogy mennyire színesek vagyunk, mennyi minden történik velünk és mennyi impulzus ér minket. Egyikből a másikba esünk, pedig még fel sem fogtuk az előzőt. Ilyesmi hatása van a darabnak is, mint amikor még le sem nyelted a falatot, de már jön a következő. Ez egyrészt izgalmas, de emellett nagyon lendületes dinamikát ad. Nem kell odakoncentrálni, az elme magától utazik. Mindez nem csak a nézőkre igaz, hanem ránk, az előadókra is. Rengeteg stílus, mozgásforma, tempóváltás sűrűsödik a táncba.  Én úgy fogom fel, hogy a darab túltelítettsége görbe tükröt mutat. Eljátsszuk, hogy robotok is vagyunk, de amúgy tudunk hülyék is lenni, meg komolyak is, ami elsőre jópofa, de egy ponton talán saját magunkra emlékeztet az egész. 

Ez mozgás-technikailag nagyon megterhelőnek hangzik.

Anton Lahcky a puzzle work módszertanával vezette végig a próbafolyamatokat. Ami nehézséget jelentett eleinte, hogy másodpercek alatt kell radikális váltásokat produkálnom nem csak a testemmel, hanem a fejemben is. Tehát a karakterek és mozgásstílusok egyaránt nagyon hirtelen váltakoznak és egy pillanattal sem ragadhatok tovább egy előzőben. 

__

A puzzle work-ről: Anton Lahcky szlovák származású koreográfus táncművészekkel való együttműködéseit a saját maga által fejlesztett háromlépcsős ’puzzle work’ módszerre, a testet és szellemet egyaránt rendkívül igénybe vevő játékra alapozza. A tánctechnikai gyakorlatok a mozdulatokban rejlő végtelen számú kombinációk felfedezése, a testrészek és a sebesség folyamatos újrarendezése és fokozása mentén bontakoznak ki. A módszertan első fázisában a testrészek mozdulatainak különválasztásán és önálló mozgatásán van a legnagyobb hangsúly. Lényege a többszálon futó figyelem szimultán fenntartása, a szeparált kontroll. Az első lépcső legfontosabb eszköze - a szellemileg és fizikailag is kimerítő - ismétlés. A repetitív jelleg vagy visszaköszön a végleges koreográfiában vagy az alkotói folyamat további részében kikopik. A második fázis a táncos lehető legnagyobb sebességét méri fel. A puzzle work-ben a sebesség fokozására való képesség határainak kitolása, a látványos gyorsaság illúziójának megteremtésébe folyik át. Ez nem pusztán a test gyors egyik helyről a másikra mozgatására, hanem (ismét) az egyes testrészek kis- és nagyvolumenű gesztusaira koncentrál; még rövidebb idő alatt, még gyorsabban. A harmadik fázis kulcsmotívuma az improvizáció. A puzzle work egésze az aktív szellemi jelenlétet követelő rögtönzések mentén bontakozik ki. A koreográfiai végkifejlet tulajdonképpen a workshop-szerű alkotói folyamat improvizációiból építkezik. 


A gyakori próbák során, hogyan tudod újra és újra létrehozni a kirobbanó energiát? Nem tompít a rutinszerűvé válás?

Minél többet gyakoroljuk, annál több érzetet tudok felidézni, ami előhívja a szükséges mentális állapotot. Egy-egy sikeres próba kapaszkodót nyújt a későbbi megidézéshez. Emellett a koreográfusi instrukciók is támpontot nyújtanak. Ettől függetlenül mindig nehéz fizikai és lelki munka. Azt éreztem, hogy kellett például az elmúlt félév ahhoz, hogy a mostani érettségemet elérjem és a színpadon valóban át tudjak szellemülni, így sokkal tudatosabb legyek, mint pár hónapja. 

Mi volt a legfontosabb instrukció Anton Lahcky koreográfus részéről?

Pont a tudatosság volt a legfontosabb. Illetve, hogy minden pontosan precízen a helyén legyen. Tudd azt, hogy a kisujjad miért úgy áll, hogy a fejed miért arra fordul. 

Hogyan élted meg általánosságban a közös munkát?

Én ilyen energiával még nem találkoztam, nagyon pozitív élmény volt. Mindig iszonyatosan elfáradtam a nap végére, de amikor hazaértem azt éreztem, hogy felrobbanok az energiától.  Nekem azt hiszem alkatilag is erre van szükségem. Nagyon szerencsésnek érzem magam, hogy dolgozhattam vele. Nagyon nehéz és fizikális, néha azt érzed, hogy nem éled túl, de pont attól szép, hogy rájössz, hogy megcsináltad, tehát képes vagy rá: átlendültél a saját határaidon. Fontos volt felismernem, hogy minden döntés kérdése, ez pedig megint a tudatossághoz kanyarodik vissza. Nem csak a színpadi kibontakozásban segített, hanem a magánéletemben is.  Anton Lahcky a legpozitívabb értelemben vett vadállat. 

Sokan vagytok egyszerre a színpadon. Individuumként és egy nagyobb egész alkotóelemeként egyszerre kell jelen lenned vagy valamelyik kiesik?

Végig kettős minőségben kell jelen lennünk. Habár van szóló részem, ahol az individuum ki tud bontakozni, de közben mégis a csapatot képzelem a saját karakterem köré. Rengeteg olyan rész van, ahol nagyon kell figyelni egymásra. Ha nem vagy a másikkal, nem érzed, hogy mikor mozdul és lemaradsz, akkor szó szerint borul az egész. 

A színpadképet meghatározza az, hogy sok táncost látok, ami amellett, hogy a koreográfiában jól kihasználható, látványos. Ezenkívül mi vezeti még a tekintetünket?

Egyből a jelmezek jutnak eszembe, amik esetenként abszurdok, ha arra gondolok, hogy milyen táncstílussal társulnak; csillogós estélyiben rituális harci táncot lejteni. 

__
Közép-Európa Táncszínház és Anton Lachky Set Your Mind Free című darabja  március 31-én lesz látható a Trafóban. Az esemény leírása: itt. Facebook esemény: itt. Jegyek: itt.
__
Double Bill * Nézd párban!
Válts két jegyet bármely Közép-Európa Táncszínház és/vagy Mészáros Máté előadásunkra: a 2 jegyet a kosaradba téve 5600 helyett csak 2x2200 forint lesz a végösszeg.  Az akcióban részt vevő előadások és azok időpontja: 
MÁRC/31 Közép-Európa Táncszínház - Mészáros Máté: Ketten
ÁPR/01 Közép-Európa Táncszínház - Anton Lachky: Set Your Mind Free


TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
Jegypénztár nyitva tartás:
  • nagytermi előadásnapokon: 17h - előadás vége + 30 perc, max. 22h
  • stúdió-, kabin- és klubelőadás napokon: 17h-20h30
  • egyéb napokon: 17h-20h
Trafó Galéria nyitvatartás:
  • Előadási napokon 16-22h.
  • Nyitva: kedd-vasárnap: 16h-19h
  • Hétfőnként zárva.
Elérhetőségek

  • A Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. Budapest Főváros Önkormányzata fenntartásában működik.

Médiapartnerek

Együttműködő partnerek