14+
Földényi F. László fordítása
Heiner Müller a 20. század egyik legfontosabb német posztmodern drámaírója, Kvartett című darabja Choderlos de Laclos Veszedelmes viszonyok című regényét dolgozza fel. A Trafó színpadán Lakatos Márk színészként és díszlettervezőként, Lengyel Anna dramaturgként, Gulyás Anna koreográfusként mutatja be egy vizuális és zenei kavalkád formájában, amelyben Lakatos Márk oldalán sok év kihagyás után többek között Bocskor Bíborka is színpadra lép.
“A mi fennkölt hivatásunk, hogy agyoncsapjuk az időt. Ez teljes embert kíván: túl sok az idő. Valakit, aki a világ óráit meg tudná állítani: az örökkévalóság, mint szüntelen erekció. Az idő hasíték a teremtésben, az egész emberiség belefér. Az egyház a csőcselék számára istennel tömte ki, de mi tudjuk, hogy ez a lyuk fekete és feneketlen. Ha a csőcselék erre rájön, velünk fogja kibélelni.“ (Heiner Müller)
1782, Franciaország — tábornok író, levélregény, négy kötet, tucatnyi kulcsszereplő, egy hónap alatt ezer eladott példány. Choderlos de Laclos: Veszedelmes viszonyok.
1980, Németország — író-rendező, színdarab, tizenöt oldal, két szereplő, sok tucat előadás sok tucat országban. Heiner Müller: Kvartett.
(…)
2018, Magyarország — rendező helyett látványtervező, koreográfus és dramaturg, 75 perc, egy drag queen, egy énekes, egy színész, egy táncos (hol nő, hol férfi), egyelőre három előadás. Lakatos Márk barokk multimédia víziója zenei betétekkel Purcelltől a Bizottságig.
A két androgün főalakot egy színész és hol egy női, hol egy férfi táncos egészíti ki kvartetté. Egymagában egyikük sem teljes, valamennyien Zeusz által levágott másik felük után áhítoznak, ahogy Platón Lakomájából tudhatjuk. A Kvartett Merteuil márkiné és Valmont fetisiszta szerepjátéka 18. századbeli álarcokban, ezúttal 21. századi filterekkel. A levélregény virtuális formát ölt: a szereplők chat szobája egyszerre fülledt és jéghideg. Szexualitásuk fizikai érintés nélkül, virtuálisan létezik csupán. Kockázatos játékuk kellékei saját maguk és élő bábjaik.
Merteuil: Lakatos Márk
Valmont: Bocskor Bíborka
Merteuil/Valmont: Urbanovits Krisztina
Merteuil/Valmont: Asztalos Dóra/ Darabont Áron Leon
Videóinstallációk: Hajdu Gáspár és Papp Gábor
Világítástervező: Kovács Áron
Sound artist: Vranik Krisztián és DJ Bootsie
Hangtechnikus: Kádár Mihály, Kiss Gergely Ábel (soundwork)
Koreográfus: Gulyás Anna
Dramaturg: Merényi Anna
Látvány: Lakatos Márk
Koncepció: Gulyás Anna, Lakatos Márk, Lengyel Anna
Műszaki vezető: Éltető András
Produkciós és rendezőasszisztens: Tési Dóra
Produkciós vezető: Schőn Edina
Producer: Földvári Péter és Ridzi Gábor
Smink: Szabó Máté
Haj: Suga Szilvia
Külön köszönet:
Alcozer
Barsi Balázs
Berlin Store
Dömök Noel Szilveszter
Fazekas Veronika, medial jewellery
Je suis belle
Lakatos Erika
Lakos Tamás
Maár Róbert
Magyar Hajnal
Nagy Viktor
NUBU
Orr Máté
Retrock
Schőn Edina
Szabó Miklós
Szabóki Tünde
Szegedi Kata
Terbócs Mária (Csuri)
Tósaki Gabriella
Use unused
Varga Dániel
Heiner Müller örököseinek az engedélyét a Hofra Kft. közvetítette
Földényi F. László fordítása
Heiner Müller a 20. század egyik legfontosabb német posztmodern drámaírója, Kvartett című darabja Choderlos de Laclos Veszedelmes viszonyok című regényét dolgozza fel. A Trafó színpadán Lakatos Márk színészként és díszlettervezőként, Lengyel Anna dramaturgként, Gulyás Anna koreográfusként mutatja be egy vizuális és zenei kavalkád formájában, amelyben Lakatos Márk oldalán sok év kihagyás után többek között Bocskor Bíborka is színpadra lép.
“A mi fennkölt hivatásunk, hogy agyoncsapjuk az időt. Ez teljes embert kíván: túl sok az idő. Valakit, aki a világ óráit meg tudná állítani: az örökkévalóság, mint szüntelen erekció. Az idő hasíték a teremtésben, az egész emberiség belefér. Az egyház a csőcselék számára istennel tömte ki, de mi tudjuk, hogy ez a lyuk fekete és feneketlen. Ha a csőcselék erre rájön, velünk fogja kibélelni.“ (Heiner Müller)
1782, Franciaország — tábornok író, levélregény, négy kötet, tucatnyi kulcsszereplő, egy hónap alatt ezer eladott példány. Choderlos de Laclos: Veszedelmes viszonyok.
1980, Németország — író-rendező, színdarab, tizenöt oldal, két szereplő, sok tucat előadás sok tucat országban. Heiner Müller: Kvartett.
(…)
2018, Magyarország — rendező helyett látványtervező, koreográfus és dramaturg, 75 perc, egy drag queen, egy énekes, egy színész, egy táncos (hol nő, hol férfi), egyelőre három előadás. Lakatos Márk barokk multimédia víziója zenei betétekkel Purcelltől a Bizottságig.
A két androgün főalakot egy színész és hol egy női, hol egy férfi táncos egészíti ki kvartetté. Egymagában egyikük sem teljes, valamennyien Zeusz által levágott másik felük után áhítoznak, ahogy Platón Lakomájából tudhatjuk. A Kvartett Merteuil márkiné és Valmont fetisiszta szerepjátéka 18. századbeli álarcokban, ezúttal 21. századi filterekkel. A levélregény virtuális formát ölt: a szereplők chat szobája egyszerre fülledt és jéghideg. Szexualitásuk fizikai érintés nélkül, virtuálisan létezik csupán. Kockázatos játékuk kellékei saját maguk és élő bábjaik.
Merteuil: Lakatos Márk
Valmont: Bocskor Bíborka
Merteuil/Valmont: Urbanovits Krisztina
Merteuil/Valmont: Asztalos Dóra/ Darabont Áron Leon
Videóinstallációk: Hajdu Gáspár és Papp Gábor
Világítástervező: Kovács Áron
Sound artist: Vranik Krisztián és DJ Bootsie
Hangtechnikus: Kádár Mihály, Kiss Gergely Ábel (soundwork)
Koreográfus: Gulyás Anna
Dramaturg: Merényi Anna
Látvány: Lakatos Márk
Koncepció: Gulyás Anna, Lakatos Márk, Lengyel Anna
Műszaki vezető: Éltető András
Produkciós és rendezőasszisztens: Tési Dóra
Produkciós vezető: Schőn Edina
Producer: Földvári Péter és Ridzi Gábor
Smink: Szabó Máté
Haj: Suga Szilvia
Külön köszönet:
Alcozer
Barsi Balázs
Berlin Store
Dömök Noel Szilveszter
Fazekas Veronika, medial jewellery
Je suis belle
Lakatos Erika
Lakos Tamás
Maár Róbert
Magyar Hajnal
Nagy Viktor
NUBU
Orr Máté
Retrock
Schőn Edina
Szabó Miklós
Szabóki Tünde
Szegedi Kata
Terbócs Mária (Csuri)
Tósaki Gabriella
Use unused
Varga Dániel
Heiner Müller örököseinek az engedélyét a Hofra Kft. közvetítette