A Trafó nem ültetett koncertjein érvényes aktuális járványügyi előírások megismeréséhez - jegyvásárlás előtt - kérünk, kattints ide!
A Jü lemezbemutatójának vendége egy indiai klasszikus-zenész mester, aki az egyik legősibb zenei forma kiemelkedő képviselője. A trió hangzását tekintve e párosítás elsőre szokatlannak tűnhet, de mivel a zenekar inspirációs forrásai nagyon gyakran a tradicionális zene területéről valók, a párhuzam érthetőbbé válik. A Jü szeptemberben megjelent harmadik lemezén a kompozíciók fele perzsa, indiai és indonéz tradicionális témák felhasználásával készült, vált részévé a Jü sokféle hatást felvonultató, mégis egyéni, és egységes megszólalásának.
Pandit Nirmalya Dey
Virágh Balázs India egyik legkíválóbb pakhawaj mesterének, Pandit Mohan Shyam Sharma-nak tanítványa. Korábban tanult a magyar tabla virtuóz, Mótyán Tibor kezei alatt, majd később Pandit Rajesh Gangani tablamester tanította. Indiai és egyéb utazásai során mesterével, a tradícionális Guru-shisya parampara keretein belül tanulhatott, illetve megtisztelő lehetősége nyílt olyan világhírű zenészek tanításaiban részesülni, mint Pandit Rajeev Janardan, Pandit Dalchand Sharma, Pandit Nirmalya Dey vagy a 20. generációs Dagar testvérek.
Pandit Nirmalaya Dey és Virágh Balázs Pakhwaj 50 percet fognak játszani. Az este első része ültetett lesz, a férőhelyek száma korlátozott.
JÜ lemezbemutató
JÜ
Mészáros Ádám - gitár
Hock Ernő - basszusgitár
Halmos András - dob
vendégek:
Győrfi Dóra - ének
Bolcsó Bálint - elektronika
Mózes Zoltán - ütőhangszerek
Boros Levente - ütőhangszerek
Porteleki Áron - ütőhangszerek
Vizuál:
Kitzinger Gábor
A Jü minden újabb kiadványával exponenciálisan tágítja zenei univerzumát, ezt jól példázza a
londoni székhelyű RareNoise Records gondozásában szeptember 24-én megjelenő III című albumuk is.
A lemez címe egyszerre utal a trió felállásra, a zenekar harmadik kiadványára, valamint a dalok címei is többnyire a hármas szám tematikáját érintik. Az együttes ezúttal korábbi albumainál is nagyobb tér- és stílusbeli utat jár be a globális zenei
térképen, szerves egésszé formálva a látszólag összeférhetetlen hatásokat. A mára védjeggyé vált Jü-hangzásban egyesül a rock intenzitása, a free jazz szabadsága, az ambient textúrák hipnotikus hatása, és az afrikai zenék komplex, zsigeri ritmikája. Mindez most tovább bővül az indonéz gamelán zenével, valamint az első lemezükön már feltűnt indiai misztikus dalforma, a bhajan egy újabb – ezúttal énekelt – példájával.
A lemez hangzását tovább gazdagítja a vendégzenészek jelenléte: Győrfi Dóra énekes Jáva szigetén tradicionális gamelán és wayang együttesek tagja, Bolcsó Bálint kísérleti elektronikus zenész pedig már az előző albumon is közreműködött.
Mindez az örvénylő hatáskavalkád a budapesti trió eddigi legegységesebb albumát eredményezi, ami egészében kifejezőbb és erősebb, mint alkotóelemeinek összessége.
A Jü 2012-ben alakult Budapesten. A trió tagjai a hazai zenei élet sokat foglalkoztatott zenészei, olyan együttesekből érkeztek, mint a Péterfy Bori & Love Band, a Qualitons, a Zuboly, az Erik Sumo Band, a Dresch Quartet vagy a Gadó Gábor Quintet. A zenekar eddigi három lemeze (Jü Meets Møster – 2014, Summa – 2017, III – 2021) a RareNoise Records gondozásában és világszintű terjesztésével jelent meg. Mindhárom album igen kedvező hazai és nemzetközi fogadtatásban részesült, amelynek köszönhetően a Jü hazai fellépései mellett számos nemzetközi fesztiválon és klubban koncertezett.
"…itt már nincs mit kérdezni: azt hiszem, a Jü felfogásban, hozzáállásban, a játék elementáris élvezetével még inkább eltávolodott a hazai szcénától és nem véletlenül jelentek meg az egyik legmenőbb angol kiadónál. A Jü itthon egy szabadon keringő vegyérték, amit a triótól hallunk, annak nincs előzménye a magyar jazzben. A produkció a legjobb nemzetközi jazz fesztiválok színpadaira való és még ott is fognak sokaknak meglepetéssel." /Végső Zoltán, ÉS/
"A 2012-ben alakult Jü trió úgy vált pár év alatt szinte kultikussá, hogy zenéjükből hiányoznak a szokásos, a publikum fantáziáját könnyen megragadó formai elemek...a megírt zenei struktúrák és az improvizációk érzékeny egyensúlya precízen lejön a hangzóanyagról is – aligha lehet nagyobb dicséret, minthogy az album kiválóan adja vissza az élő Jü fellépések páratlan intenzitását. /Magyar Narancs/
https://www.budapestcollective.com/juPandit Nirmalaya Dey
Pandit Nirmalya Dey a Dagarvani dhrupad hagyományának elismert mestere és tanára. Édesanyja által inspirálva kezdte kezdeti dhrupad képzését Prof. Nimaichand Boralnál, aki Ustad Nasir Moinuddin Dagar tanítványa volt. 1988-tól Nirmalya Dey a mester-tanítvány kapcsolaton alapuló igazi guru-shishya hagyomány szerint tanult, hosszabb időt töltött az ünnepelt dhrupad-mesterrel, Ustad Zia Fariduddin Dagarral. Nirmalya Dey folytatta a továbbképzést, és 2013-ban bekövetkezett haláláig rendszeresen fellépett Ustaddal a színpadon is. Miközben aprólékosan megtartotta a hagyományos zenei formát és annak árnyalatait, amelyeket a dhrupad előadói család 19. töretlen generációját képviselő tanárától vett át, Nirmalya Dey saját, jellegzetes stílust és megközelítést is kialakított a dhrupadhoz.
Pályafutása elején Nirmalya Dey zenei tehetségét elismerték, amikor 1979-ben első díjat nyert az All India Radio által szervezett országos zenei versenyen. A dhrupadban elért kiválóságának és teljesítményének elismeréseként Nirmalya Dey az indiai kormány Emberi Erőforrások Minisztériumának rangidős ösztöndíját kapta. Később az All India Radio és az országos televíziós csatorna (Doordarshan) a dhrupad hagyományban elért kiemelkedő zenei teljesítményéért az All India Radio és a Doordarshan által odaítélt Top Grade kitüntetést kapta, és az Indiai Kulturális Kapcsolatok Tanácsa a dhrupad kiemelkedő kategóriájú előadóművészeként nevezte ki.
Pandit Nirmalya Dey kiváló művész, akit számos rangos indiai és külföldi fesztiválra és koncertre hívtak meg. Szólóelőadásai mellett Nirmalya Dey átvette a jugalbandi hagyományát, azaz két azonos műfajú zenész közötti zenei párbeszédet, és több koncerten énekelt a rudra veena maestro Ustad Mohi Baha'uddin Dagarral.
Az előadóművészi munkájával járó követelmények ellenére Nirmalya Dey elkötelezett tanár, aki a dhrupad művészek következő generációjának képzése mellett kötelezte el magát. Tanított a Delhi Egyetemen és a Shriram Bharatiya Kala Kendrában (Delhi). Különböző országokban workshopokat is tart, többek között évente Európában, Észak-Amerikában és Indiában. Amikor nem lép fel vagy tanít külföldön, Nirmalya Dey a delhi dhrupad gurukuljában tanít.
Képzés és diploma
A dhrupad alapképzést 1975 és 1987 között a néhai Nemai Chand Boral professzortól (Ustad Nasir Moinuddin Dagar tanítványa) kapta.
1988 óta Ustad Zia Fariduddin Dagartól kapott továbbképzést a dhrupadban.
Sangit Prabhakar diploma és alapdiploma (6. éves ének-zenei diploma) a Prayag Sangit Samititól, Allahabad, 1980-ban.
Mesterképzés ének-zenéből az Indira Kala Sangit Vishvavidhyalay, Khairagarh-ban 1991-ben.
Díjak és ösztöndíjak
Az Indiai Kulturális Kapcsolatok Tanácsának (ICCR) kiemelkedő kategóriájú dhrupad énekese.
Az All India Radio és az országos televíziós csatorna (Doodarshan) legmagasabb fokozatú művésze.
Pandit Vasant Rao Thakar emlékösztöndíj a delhi Sanskriti Alapítványtól (2014).
1996-tól 1998-ig az indiai kormány Emberi Erőforrások Minisztériumának ösztöndíja a dhrupad
tanulására.
Navdeep-díj a Navdeep Pratishthan, Ahmedabadtól, a potenciális fiatal drupad-énekes elismeréseként (1993).
Surmani cím a Surshringer Samsad-tól, Mumbai, a dhrupad éneklés kiválóságáért (1991).
Első díj az All India Radio versenyen (1979).