YOUNIVERSE PROJECT: A szavak súlya | MindKick

A részvétel ingyenes. Regisztráció ajánlott - lehetőség szerint két fős csapatokban - a kívánt időintervallum megjelölésével a jegypenztar@trafo.hu e-mail címen.
BRAIN TO BRAIN PERFORMANSZ / magyarul és angolul

BESZÉLGETÉS / KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓ
Szeptember 4-án, pénteken 18 órától dr. Ruttkay Zsófia, a MOME TechLab vezetője beszélget a Trafóklubban Benjaminnal és a Youniverse Projecttel. (angolul) Mindenkit szeretettel várunk!
 
A 15 percenként induló turnusokon való részvétel ingyenes.
Regisztráció ajánlott - lehetőség szerint két fős csapatokban - a kívánt időintervallum megjelölésével a
jegypenztar@trafo.hu e-mail címen.
 
Vajon mennyire tudjuk befolyásolni egymás gondolatait és irányítani a másikat egy szimulációs szituációban? Meg merünk-e bízni egymásban a virtuális térben közlekedve, egy agyszenzorral és egy Google-szemüveggel felszerelkezve, a tudatunk erejében bízva? Hogyan formálják gondolatainkat a hallott mondatok? A beszéd és egy adott szó milyen változásokat idéz elő valakinek az agyhullám-mintáiban? A Youniverse Project csapatát ilyen és ehhez hasonló kérdések foglalkoztatják. A válaszokat pedig egy sziklás szurdok és egy csocsópálya digitális terepén keresik…
 
A Youniverse Project kreatív fejlesztőcsapata interaktív installációival és performanszaival az emberek közötti alternatív, rendhagyó és futurisztikus kommunikációs lehetőségeket kutatja. Kétszemélyes játékaik BCI - brain-to-computer interface - technológiára épülnek és olyan virtuális valóságot létrehozó eszközökkel működnek, melyek újfajta társas szituációba helyezik az ösztönös emberi viselkedést és reakciókat. A játékszabályokat a kölcsönös tisztelet, a bizalom, az őszinteség és a kooperáció írja.
 
A filmes Dombovári Csongor, a villamosmérnök Makra Sándor és a tervezőgrafikus Kerekes Kata alkotta Youniverse Project 2014 nyarán alakult, a Kitchen Budapest által hirdetett Talent Program féléves ösztöndíjának nyertes csapataként az agyszenzorokkal való kísérletezés jegyében.  A kutatás során a fejlesztők megfigyelik, hogy a dialógusba lépő résztvevők hogyan hangolódnak rá egymásra, és az adott szituációkra. A rögzített bio-adatokat egy későbbi elemzés során infografikai formában dolgozzák fel, a verbális kommunikáció tudatra gyakorolt hatásmechanizmusait vizsgálva.
 
Mai felgyorsult világunkban gyakran kapjuk azon magunkat, hogy egyszerre több beszélgetésben veszünk részt. Mindez általában az orrunk előtt, kisebb vagy nagyobb kijelzőkön történik. Az email, Facebook, Twitter vagy más, a szociális médiában fellelhető kommunikációs platformok a valós életben megszokott metakommunikációs adatokat (mint pl. mimika, arckifejezés, testbeszéd) “tömörítve”, szmájlik és avatárok képében jelenítik meg.
 
A Youniverse projektjeiben két embernek kell összhangban teljesíteni egy feladatot. Az egyikük egy Oculus Rift-et, egy virtuális valóság szemüveget, a másik pedig egy EMOTIV Epoc agyszenzort visel. A cél, hogy ezeknek a high-tech eszközöknek a segítségével egy olyan digitális környezet teremtődjön, amiben az alapvető szociális érzelmeink, mint a szimpátia vagy bizalom egy új kontextusban jelennek meg. A résztvevők nem tudják, de a feladat csak teljes együttműködéssel teljesíthető. Ebben az új környezetben a kommunikáció tradicionális formái nem elérhetők, a résztvevőknek saját jelrendszert kell kitalálniuk egymás megértésére.
 
 
A SZAVAK SÚLYA
 
A Capa Központ 2014 őszén megrendezett Kép és Képtelenség c. kiállításán debütált Szavak Súlya c. interaktív művészeti installáció/kísérlet/performansz során két résztvevő virtuális valóság szemüvegek és agyszenzorok segítségével egy újszerű, természetében digitális, szociális szituációba helyezve reagál egymás érzelmi és tudati rezdüléseire.
 
A virtuális valóság szimulátorban egy hatalmas szikla lebeg a résztvevő feje fölött. Ez a virtuális szikla valójában az agyszenzoros felhasználó pillanatnyi tudati állapotát reprezentálja. A két ember között a kommunikáció korlátozott. Az Oculus Rift viselőjének az a feladata, hogy elkerülje a szikla becsapódását saját “fején”. Ezt úgy tudja elérni, hogy valahogy befolyásolja az agyszenzoros felhasználó tudatállapotát. Ha az agyszenzoros egy vidám, relaxált, nyitott állapotban van, a virtuális szikla egy csillogó szappanbuborékká válik. Ha viszont az agyszenzoros ideges vagy feszült lesz, a szikla becsapódik és a játéknak a vége. A feladat: elkerülni a szikla lezuhanását.
 
A kommunikáció szándékosan eltorzított: az agyszenzoros mindent hangot hall, amit a virtuális valóság szemüveget viselő felhasználó közvetít, de nem kérdezhet vagy válaszolhat. Az ő feladata annyi, hogy kényelmesen, behunyt szemmel üljön és figyeljen. Az agyszenzoros – fülhallgatókon keresztül – csak a legdominánsabb pillanatnyi tudatállapotnak (pl. aktív figyelem, frusztráció) megfelelő háttérzajból kaphat visszajelzéseket saját teljesítményéről, a másik ember beszéde mellett. Az agyszenzor továbbá érzékeli a felhasználó arckifejezéseit, a mosolyt, a fintort vagy a szemöldök felhúzását.
 
A lebegő szikla tehát tulajdonképpen a másik ember érzelmeit szimbolizálja. Az egész kommunikációs folyamat egy magába visszatérő hurok: azt kapod, amit adsz. A feladat elvégzése, az élvezetes élmény, a hétköznapi, felgyorsult léttől eltérő egypontú koncentrált figyelmet kíván.
 
MINDKICK
 
A Youniverse Project fejlesztés alatt álló új asztali játéka, a MindKick, a jól ismert asztali foci high-tech verziója, amiben a játékosok agyszenzorokat viselve, pusztán a gondolataikkal irányítják a labda mozgását a pályán. Akár egy sci-fi moziban… A futballpályaként szolgáló arénában a játékosok egy mentális akciók során manőverezhetnek a terepen egy-egy realtime processzorral felszerelt agyszenzoros készülék segítségével.
 
Fejlesztőcsapat:   MAKRA Sándor, DOMBOVÁRI Csongor, KEREKES Kata
 
TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
Pénztár nyitvatartás:
  • hétfőtől péntekig: 14h-18h
  • -
  • -
Trafó Galéria nyitvatartás:
  • Belépés csak védettségi igazolvány felmutatásával.
  • Nyitva: kedd-péntek: 16h-19h, szombat-vasárnap: 14h-19h.
  • Hétfőnként zárva.
Elérhetőségek
Közérdekű

Médiapartnerek

Együttműködő partnerek