HODWORKS

Még egy táncelőadás

     
2400 Ft / diák: 1900 Ft 
Trafó bérlet érvényes 
Az elmúlt években a HODWORKS jellegzetességévé vált az önreflexió kulturális és politikai témákban, konkrét verbalizáció és elemelt absztrakció szintjén egyaránt. Hód Adrienn és alkotótársai folyamatosan azokat a helyzeteket keresik, amelyekben eltörölhetők a kortárstánc előadói és befogadói élményét előre kijelölő határok. A Trafóban 2020 januárjában bemutatásra kerülő Még egy táncelőadásban három táncossal (Jenna Jalonen, Márcio Kerber Canabarro, Molnár Csaba) mennek tovább ezen az úton. A darabban szubverzív és groteszk helyzetek sorozata mutat rá egy mélyről fakadó előadói frusztrációra. Az alkotók leplezetlenül, a HODWORKS-től megszokott frontális és ironikus módon foglalkoznak a kiszolgáltatottság, a sikerélmény és a szeretetéhség kérdéseivel. Fenntartások nélkül, a végletekig merészkedve, mindenre képesek a színpadi túlélésért. Az előadói megpróbáltatásokból eredő félelem és öröm végül talán nemcsak kérdőjelekhez vezet, hanem olyan kortárstánchoz, amelyet nem csupán előadnak, hanem megosztanak a közönséggel.

alkotótárs és szereplő: Jenna Jalonen, Molnár Csaba, Márcio Kerber Cannabarro
művészeti konzultáció, dramaturg: Szabó-Székely Ármin
művészeti konzultáció, workshop: Szabó Veronika
zongorán kísér: Dinara Klinton
zene: Liszt Ferenc: Transzcendens etűdök (részlet)
nemzetközi forgalmazás: Ujvári-Pintér György
koreográfia: Hód Adrienn

Támogatók: Nemzeti Táncszínház, AharmadikHely Lakásszínház, EMMI, Off Alapítvány, SÍN Kulturális Központ, Partnerségben a Műhely Alapítvánnyal
Koprodukció: Trafó Kortárs Művészetek Háza

A HODWORKS-ről:

Hód Adrienn 2007-ben alapított társulatával, a HODWORKS-szel dekonstruálják a test, a mozgás, a tér és a zene kereteit, és meglepő módokon építik újjá. A társulat keménymagját szabadúszó táncosok adják, akik változó konstellációkban már évek óta dolgoznak együtt. Előadásaikat három alkalommal válogatták be az európai tánchálózat Aerowaves programjába, Magyarországon pedig többszörös nyertese a Lábán Rudolf- és Imre Zoltán-díjnak. Hód Adrienn a színházat olyan biztonságos térként képzeli el, ahol a felvetett témák és a róluk szóló párbeszéd teljes mélységükben tárhatóak fel és tehetők művészileg láthatóvá. Legyen szó a meztelen test radikális felfedezéséről a Pirkadban (2014), az érzelmi és nyelvi kifejezés extrém formáiról A halandóság feltételeiben (2015), vagy harsány revügörlök extatikus, személyes történetek és társadalmi diskurzusok töredékeiből összeálló tudatfolyamba meneteléséről a Grace-ben (2016), Hód a performatív ábrázolás határait feszegeti, és új területeket próbál feltárni túl a nézői elvárások tabuin és konvencióin. A színpad játszótér számára, ahol a jelek megszabadulnak előre meghatározott jelentésüktől. Előadásai mindig új táncformákhoz és dramaturgiai elvekhez jutnak el, újra és újra merészen továbbgondolva a kortárs táncban rejlő lehetőségeket. A HODWORKS a személyes önkifejezés komplexitását és radikalitását hangsúlyozza, és a maga meztelenségében tárja elénk az identitás rétegzett konstrukcióját. Ebben az értelemben Hód Adrienn munkáját olvashatjuk a veszélyeztetett művészi és személyes autonómia kontextusában is, a függetlenség védelmére és visszanyerésére irányuló (had)mozdulatként.


Dinara Klinton:

Az ukrán születésű Diana Klinton zongorista a Rocal College of Music Performance szakán szerezte diplomáját, ahol mestere Dina Parakhina volt. Még diplomája előtt az egyetemi Master of Performance kitüntetésben részesült. A moszkvai Central Music School-ban Velry Pyasetsky-vel tanult, és kitüntetéses záróvizsgát tett a Moszkvai Állami Konzervatóriumban, ahol Eliso Virsaladzével dolgozott együtt. Dinara jelenleg a Royal College of Music zongora szakának egyetemi adjunktusa.

Dinara még csak 16 éves volt, amikor első albuma az amerikai DELOS produkciójában Music of Chopin and Liszt címmel bemutatásra került. Második albuma a Liszt: Études d'exécution transcendante, S. 139 2016-ban a GENUIN Classics közreműködésével jelent meg, legutóbbi CD-je pedig 2017 nyarán a híres The Fryderyk Chopin Intézet által létrehozott Chopin. Complete Works on contemporary instruments (Chopin. Befejezett Munkák kortárs hangszereken) sorozat darabjaként debütált.

www.dinaraklinton.com

"Hód Adrienn koreográfus és csapata az Önök kérték!-ben képes úgy beszélni társadalmi konfliktusokról, a művészlét belső harcairól, vívódásairól, egyéni problémákról, mélyen szántó pszichológiai kérdésekről és aktuálpolitikáról, hogy közben nem arról beszél. Vagy éppen arról, de úgy, hogy messze túllépi a jelenlegi társadalmi normák által szabályozott párbeszédes formák konvencióit, és a lehető legprovokatívabb formában, tabuk, szégyen és filter nélkül tolja az arcunkba a – néha szó szerint – meztelen igazságot."

"Az Önök kérték! (Még egy online előadás) egyszerre kínálja a televíziós kívánságműsorok és a bemutatókat követő közönségtalálkozók paródiáját, és egyben az interaktivitás túldimenzionálásának kritikáját is adja, amikor megmutatja az akaratuk ellenére is önfeltárásra kényszerített művészek néha kínos vergődését. A streamelt est nem táncelőadás tehát, hanem verbális és fizikai reflexió a talán valóságos, talán fiktív nézői kérdésekre és kérésekre, amelyek egyre csak záporoznak a Trafó üres színpadán, szedett-vedett, szakadt tréningruhában, smink nélkül üldögélő előadókra."

"A Még egy táncelőadásban létfontosságú a nézők jelenléte és a reakciók, de mégsincs valódi hatásuk arra, hogy mi fog történni. Ebből kiindulva találtuk ki, hogy most is kapjanak lehetőséget kérdezni, kérni dolgokat, aztán meglátjuk, mit lehet abból összehozni. Miután megkaptuk a kérdéseket és kéréseket, pár nap alatt összeraktuk ezt a műsort. Elrejtettünk néhány olyan dolgot is benne, amit anno a Még egy táncelőadás alkotói folyamata során játszottunk, improvizáltunk, de mégsem kerültek bele a végleges, bemutatott darabba."

Rejtélyes erők uralják, feszítik és perpetuálják a show-t, anélkül, hogy beazonosíthatnánk az eredőjüket: vajon a zenéből, művészeti szokásrendekből, nézői tekintetből, a táncosok önkifejezési szándékából, a professzionális művészi munkavégzésből és/vagy az ezzel szembeni lázadásból származnak?"

"Hód (...) összezavarja a különbségtételeken alapuló, ábrázoló színház működését, összezavarja a nézőket is. Mert hiába nevetünk, a nevetésbe némi zavar vegyül, minden jelenet egyszerre vicces, obszcén és megalázó is. Ebben az előadásban a játék kényszerűsége, a szeretet- és sikeréhség, valamint a közönség tekintetének való kitettség és kiszolgáltatottság dominál."

"Ám a nézők számára nincs fellélegzés, levezetés. Nincs katarzis, csak a hiány döbbenete. A perspektíva csupán a remény: még jőni fog egy jobb kor, melyben nemcsak űr és kérdések maradnak a lelkekben, ha látunk még egy táncelőadást."

"Egy ponton a sok-sok figyelemfelkeltő, provokáló, polgárpukkasztó gesztus után (vagy ellenére) mindhárom táncos már valós könnyeivel küszködve igyekszik meghódítani a közönség mindig lankadni kész odafigyelését. És ahogyan az eddigi, merészebb rész is tűpontosan, kellő arányban épül fel, úgy érkezik megfelelő ütemben ebbe a „trollhalmaznak” tűnő produkcióba a líra. A költészet. Maga a tánc."

Aharmadikhely Lakàsszínház, Off Alapítvány, SÍN Kulturális Központ, Partnerségben a Műhely Alapítvánnyal

Még egy táncelőadás Nemzeti Táncszínház
TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
Jegypénztár nyitva tartás:
  • nagytermi előadásnapokon: 17h - előadás vége + 30 perc, max. 22h
  • stúdió-, kabin- és klubelőadás napokon: 17h-20h30
  • egyéb napokon: 17h-20h
Trafó Galéria nyitvatartás:
  • Előadási napokon 16-22h.
  • Nyitva: kedd-vasárnap: 16h-19h
  • Hétfőnként zárva.
Elérhetőségek

  • A Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. Budapest Főváros Önkormányzata fenntartásában működik.

Médiapartnerek

Együttműködő partnerek