A Forte Társulat, az Armel Opera Festival és a Trafó produkciója.
A darab zenei kiindulópontját Claudio Monteverdi 1638-ban keletkezett scena-ja képezi, amely Tankréd, a kereszteslovag, valamint Klorinda, a pogány lány tragédiába torkolló párbaját követi végig. Az előadás a fizikai színház és a zene eszközeivel tárja fel az általános érvényű történet és a drámai alapszituáció rétegeit.
„Horváth színpadi gondolkodásában ugyanis a kezdetektől meghatározó a zene, a zeneiség; az, hogy most Dargay Marcell a Földeáki Nóra és Horváth által válogatott Tar-szövegekhez/szövegekre zenét írt, nem hoz sosem látott újdonságot, sokkal inkább elmélyíti, magyarázza és megokolja ennek a fajta esztétikának a zenével ápolt szoros kapcsolatát. Felvillanyozó megfigyelni és bogozgatni a zene és a színpadi akciók viszonyrendszerét: a legjobb pillanatokban egy kés pengéjét se lehetne beszúrni közéjük, olyan erős és magától értetődő a kohézió közöttük. A zene szerves része lesz a rádióból kiszűrődő zúgás, az ócska zenélő doboz ismétlődő dallama, a fát sértő fűrészfog vagy a göcsörtöket elsimítani igyekvő dörzspapír hangja is. (…)
A környezetrajz a maga elvontságában is hibátlan: a férfiak arcáról felesekkel mosták le a vonásokat, az éppen nem beszélők mozdulatlan reliefként olvadnak az örök kocsma láthatatlan falába. Földeáki Nóra kisfiának konok kitartással mesét teremtő anyafigurája, Pallag Márton lusta nagykutyája, Fehér László vicsorgósan outsider Ocsenása, Widder Kristófnak egy korszak vonásait riadt mimikával megidéző Erdei ura, Hojsza Henrietta az értéktelen világban kincset érő zenélőlámpája, Krisztik Csaba néma, haldokló anyját monológban körberajzoló fiúja, Horkay Barnabás türelmetlen albérlője igen jól eltalált figurák, míg a reflektált, (ön)ironikus narrációt biztosító Nagy Norbert és Kádas József becsempész némi humort ebbe a riasztóan szikkadt és életidegen világba.” (Jászay Tamás)
Zeneszerző: Dargay Marcell
Operaénekesek: Megyesi Zoltán, Molnár Anna
Közreműködő zenekar: Metrum Ensemble - Rozmán Lajos művészeti vezetésével (zenekari tagok: Dargay Marcell - billentyű, Tornyai Péter - brácsa, Rákóczy Anna - fuvola, Petrovics Anna - fuvola, Kántor Balázs - cselló, Tóth Benedek - ütős hangszerek, Hock Ernő - bőgő)
Szöveg gondozása: Horváth Csaba, Földeáki Nóra
Színművészek: Fehér László, Földeáki Nóra, Hojsza Henrietta, Horkay Barnabás, Kádas József, Krisztik Csaba, Nagy Norbert, Pallag Márton, Widder Kristóf
Jelmeztervező: Benedek Mari
Fénytervező: Payer Ferenc
Produkciós vezető: Kudron Anna, Nádasdi Szandra
Rendezőasszisztens: Stangl Franciska
Rendező: Horváth Csaba
A Forte Társulat, az Armel Opera Festival és a Trafó produkciója.
A periférián rekedt sorsok színházat érdemelnek
"Csaba mindenképp barokk operából szeretett volna kiindulni, több elvetett ötlet után végül én álltam elő a Tankréd és Klorinda párviadalával. Ez egy körülbelül húszperces madrigál-scena, azaz jelenet: benne egy férfi és egy nő csap össze két eltérő világnézet tükrében. Monteverdi a műhöz írt előszavában nagyon pontosan leírta, hogyan kell azt előadni, (...) a narrátor – az ún. Testo – kapja a leghangsúlyosabb szerepet és feladatot: e szempontból nagyszerűen kapcsolódik a Tar-írásokhoz..."
"Felvillanyozó megfigyelni és bogozgatni a zene és a színpadi akciók viszonyrendszerét: a legjobb pillanatokban egy kés pengéjét se lehetne beszúrni közéjük, olyan erős és magától értetődő a kohézió közöttük."
"Horváth Csaba színháza valódi fizikai színház, csupa dinamika. A komoly zenés színházi műfajok ritkán tartogatnak efféle nézői örömöket."
" Bár Horváth színpadának, fizikai színházának eddig is meghatározó eleme volt a zene, most kifejezetten reflektorfénybe állítja, és felszabadultan játszik az opera műfajával, akárcsak azokkal az egyenlő méretűre vágott fagerendákkal, melyek az előadás első pillanatától jelen vannak és szerepet kapnak. A játszókat hol agyonnyomják, hol megtámasztják, hol korlátok közé szorítják a gerendák, máskor mankóul, protézisül szolgálnak a testük tengelyéből kidöntött, kifacsarodott, vagy magukba merevedett figuráknak."