#szerelem #fájdalom #szerelem
Hogy működik az emlékezet, amikor olyasvalami történik, aminek nem szabadott volna megtörténnie? És hogyan lehet kideríteni, mi az igazság, amikor élő és halott mást állít – ugyanakkora meggyőződéssel?
„Az út másik végén kuporgó németek épp új fegyvert vetettek be. Most már géppuskával folytatták idétlenkedésüket, mintha dobozszámra gyújtogatnánk a gyufát, úgy ropogtak körülöttünk a veszett golyórajok, harciasan, mint a darazsak. A huszár szájából végül mégis kibújt néhány értelmes szó:
- Barousse őrmester az imént esett el – mondta egy szuszra.
- Hát aztán?
- Golyót kapott, amikor a kenyereskocsi elé ment, az étrapes-i úton, ezredes úr!
- Hát aztán?
- Széttépte egy gránát!
- Hát aztán! Az istenfáját!
- Meghalt, ezredes úr.
- Ez minden?
- Ez minden, ezredes úr.
- És a kenyér? – kérdezte az ezredes.”
(Louis-Ferdinand Céline: Utazás az éjszaka mélyére)
Aki korábban a világot jelentette, meghal, aki pedig nem tud nélküle élni, nélküle él tovább. És az emberben felébred a vágy, hogy megláthassa, mi van őutána – mi van, ha minden ugyanúgy megy tovább? Ha nem változtat semmin az, hogy aki mindvégig ott volt, egyszer csak már nincs többé? Mert kibírhatatlan az éjszaka, és kibírhatatlan az ébredés is, de a valódi pokol két ember között van, akik jóvátehetetlenül elpusztítják egymást, és aztán megpróbálnak visszaemlékezni arra, hogy mit csináltak. Lehunyják szemeiket a liftben, a levélszekrény előtt, az utcán, az étteremben, de az agyuk sorra olyan dolgokat párosít össze, amik különböző években, különböző helyeken történtek, úgyhogy nem marad számukra más, csak a nehézkedés. De hogy működik az emlékezet, amikor olyasvalami történik, aminek nem szabadott volna megtörténnie? És hogyan lehet kideríteni, mi az igazság, amikor élő és halott mást állít – ugyanakkora meggyőződéssel?
Szauer Lilla 2019-ben nyert felvételt a Színház- és Filmművészeti Egyetem színházi dramaturg szakára Kárpáti Péter és Fekete Ádám osztályába. 2022-ben az Emergency Exit programnak köszönhetően a ludwigsburgi ADK-tól színházrendező alapszakos, majd 2024-ben színházi dramaturg mesterszakos diplomát kapott. 2023-ban a TITÁNium pályázat nyerteseként a Trafóban mutatta be Maurice Maeterlinck Pelléas és Mélisande c. műve alapján írt előadását.
SEYMOUR: Zsótér Sándor
EMILY: Pál Emőke
HANS: Téri Gáspár
SHELLEY: Szaplonczay Mária
LÁTVÁNYTERVEZŐ: Koltay Dorottya Szonja
TECHNIKUS: Lengyel Ákos Papa
PRODUKCIÓS VEZETÉS: Magnum Produkció
RENDEZŐASSZISZTENS: Vajdai Veronika
KONZULENS: Kárpáti Péter
ÍRÓ, RENDEZŐ: Szauer Lilla