Február 22. szerda, 20.00
„Ko kon nashi”
audiovizuális workshop-koncert shakuhachira, élő elektronikára, videóra
A fesztivál nyitódarabja egy évközben megkezdett nemzetközi műhelymunka eredménye, mely azt a kérdést vizsgálta, miként lehetséges egy régi hagyomány – a shakuhachi játéktechnika és a hozzá kapcsolódó életszemlélet – és a modern technológia, illetve mai játéktechnikák között átjárhatóságot teremteni?
A shakuhachi japán tradicionális fúvós hangszer, melynek hangjáról azt mondják, képes felidézni a természet teljes skáláját. A hangszer felépítésének egyszerűsége rendkívül összetett hangzások létrehozását teszi lehetővé. A szájtartás, a befúvás erősségének és szögének változtatásával szélsőséges hangszínváltozásokat, a lyukak részbeni letakarásával pedig kifinomult hangmagasság-eltéréseket lehet előidézni. A zen buddhista szerzetesek \honkyoku\ meditációs darabjai ezt a kifinomult technikát fejlesztették tökélyre. A szerzetesek helyről helyre vándoroltak, és játékukkal alamizsnát koldultak.
A „Ko kon nashi” forrása a shakuhachi játékról különböző helyszíneken készített hang- és videofelvételek, melyeket japán kalligrafikus jelek festésének folyamatáról készült videók egészítenek ki.
előadja:
Michael McInerney (GB) – shakuhachi
Baracskai Zlatko (H), Duncan Chapman (GB), Stewart Collinson (GB), Horváth Balázs (H), Johannes Kretz (A), Sterk Barbara (H), Szigetvári Andrea (H) – élő elektronika, videó
Február 23. csütörtök, 20.00
Pamela Z (USA): Voci
szóló multimédia előadás énekre és digitális érzékelőkre
A fesztivál sztárvendége idén az amerikai énekes-performer Pamela Z, aki jól ismert szereplője a világ kortárs művészeti helyszíneinek, a New York-i Bang on a Can fesztiváltól, Pina Bausch Wuppertál Táncszínházán keresztül a Velencei Biennáléig.
Az énekes-zeneszerző-előadó Voci című műve teljes estét betöltő multimédia előadás. Pamela Z hangokat – az élőben megszólaló illetve előre felvett és elektronikusan átalakított emberi hangot –, valamint videoképeket használ alapként, majd ezeket a hangokat és képeket a karjára erősített fény- és mozdulatérzékelők segítségével (The BodySynth™) élőben átalakítja. Testével, mozdulataival manipulálja a hangzást. A színpadot váratlan vizuális és audio-transzformációk varázsolják élővé, miközben Pamela Z \virtuális duetteket\ énekel meglepetés-vendégeivel, akik videoképek formájában jelennek meg a közönség előtt.
Az előadás főszereplője az emberi hang, melyet a szerző-előadó különböző szempontokból közelít meg: a hang lehet anatómia, karakter, identifikátor és kommunikátor. Történetek szövődnek a hangról suttogások, kiáltások, valóságos és szintetikus kórusok, áriák, valamint tudományos információk formájában, melyekből Pamela Z valamiféle polifonikus mono-operát épít fel.
komponálta, írja és előadja: Pamela Z – ének és élő elektronika
videodesign: Jeanne Finley, John Muse
fényterv: Elaine Buckholtz
www.pamelaz.com
Február 23. csütörtök 21.30
Jasch (CH): Codespace
audio-video performansz
Jasch, alias Jan Schacher zenész, zeneszerző, aki az elektronikus és improvizált zene, a performance-művészet, a jazz és a kortárs zene területén egyaránt alkot. Írt darabokat kamarazenekarra, színházi művekhez és filmekhez is. Egyik fő érdeklődési területe a digitális hangok és képek, absztrakt grafikák és élő improvizáció ötvözése. A hangszerek, a mozgókép és az elektronikus hangzások közötti interakciót kutatja, melynek eredményeit szóló és többszereplős elektroakusztikus projektjeiben, multimédia darabjaiban és installációiban a közönségnek is bemutatja. Jasch elektronikus és szóló bőgőjátékot, hang- és képátalakítás programozást és érzékelőtechnikát tanít, tartott kurzusokat többek közt a barcelonai Hangar-ban, a párizsi Betaville-ben, a baseli Zeneakadémián, a lucerne-i Képzőművészeti Akadémián vagy a bécsi Iparművészeti Egyetemen.
A Codespace egy lenyűgöző audiovizuális előadás, mely integrálja a jelen idejű rajzot és a videót az elektronikus hangokkal. Az improvizált zene és a komponált hangképek világából érkező Jasch ugyanolyan folyamatokból építi képeit, mint zenéjét. A különféle szövetek, rétegek, időben fejlődő struktúrák és rövid fényvillanások fontos szerepet játszanak a vizuális folyamatban, mely zenei módon oszcillál, vibrál. Az egymásra halmozódó képekből festményhez, illetve karcolathoz hasonló látvány keletkezik, mely bepillantást nyújt a számítógépes kódokból épülő rejtélyes és láthatatlan világokba. A repülő vonalak elvezetnek a formák és színek, koreografált mozgások, víz alatti folyamatok, fényjátékok felfedezéséhez. Nincs előre elkészített elem, minden élőben történik, a nézők egy fantasztikus, ismeretlen világban találják magukat.
komponálta, programozta és előadja: Jasch (Ch) – élő elektronika
www.kat.ch/jasch/codespace.html
Február 24. péntek 20.00
Mari Kimura (J, USA) & LEMUR (USA)
koncert zenei robotra és hegedűre
Ezen az egészen egyedülálló koncerten a zene hegedűn, számítógépen és zenei roboton szólal meg, és olykor a videó is bekapcsolódik az előadásba. A hangszerének határait feszegető, virtuóz hegedűművész egy LEMUR robottal (GuitarBot) zenél együtt. Miközben játszik, hegedűjével vezérli a robot mozgását, ami szintén hangokat ad, melyre a zenész reagál, így irányítva a hangzást.
Mari Kimura – hegedűművész, zeneszerző, aki tradicionális játékmódját kibővítette a XX. századi technikákkal és interaktív számítógépes előadással. Kompozíciói saját előadásában hegedűn és saját programozású számítógépén szólalnak meg. Repertoárja rendkívül széles zenei látásmódról tanúskodik: játszik klasszikus műveket és kortárs darabokat, de improvizál jazz zenészekkel, sőt popzenekarban is fellép. Doktori fokozatának megszerzése óta számítógépes zenei előadásmódot tanít a Julliard Egyetemen New Yorkban.
A 2000-ben alakult LEMUR (League of Electronic Musical Urban Robots) egy zenészekből, képzőművészekből és fejlesztőmérnökökből álló csoport Eric Singer vezetésével. Filozófiájuk olyan számítógépről vezérelt, hangszerként működő robotok építése, melyek saját maguk zenélnek.
„Borzongató…megkapó…elbűvölő…Kimura olyan virtuóz, aki végleteket érint.” (New York Times)
Előadja:
Mari Kimura (J, USA) – hegedű, GuitarBot, élő elektronika
Eric Singer (USA) – élő elektronika
Műsor:
J. Brendan Adamson: Négy tanulmány GuitarBot-ra
Robert Rowe: Interactive Piece
Mari Kimura: Polytopia – hegedűre, elektronikára és interaktív grafikára
Mari Kimura: GuitarBotana – hegedűre és GuitarBot-ra
Frances White: The Old Rose Reader – hegedűre és elektronikára vetítéssel
Conlon Nancarrow: Toccata – hegedűre és elektronikára
www.lemurbots.org
Február 24. péntek 21.30
Eavesdropper & Visual Kitchen (B)
élő audiovizuális koncert
Mi történik, ha egy DJ és két VJ túllép a megszokott elektronikus zenei világon és elindul a kortárs zene felé? A belga Eavesdropper & Visual Kitchen négy, egymással összekapcsolt laptop kombinációja segítségével hívja utazásra a nézőket a pixelek és granuláris elemek világába. Az előadás dupla vászonra vetített képekből áll, amelyek azonos alapanyagból tevődnek össze, egymással szinkronban alakulnak, ugyannak a világnak mégis kétfajta megjelenését hozzák létre. Ok és okozat érzéki játéka ez a kortárs audiovizuális show.
Eavesdropper, azaz Yves De May drum'n'bass és breakbeat producerként kezdte pályáját. Mióta felkérték Het Toneelhuis nagyszabású színművének megzenésítésére, illetve Wim Vandekeybus/Ultima Vez \Scratching the Inner Fields\ című filmjének zenéjét is elkészítette, a legkülönbözőbb területeken végzi aktív zenei tevékenységét: készít hanginstallációkat, tánc-, színházi és reklámzenéket, DJ-összeállításokat, élő bemutatókat, stb. Mindeközben ő működteti a Knobsound kiadó Io label-jét és együttműködik a Galmour is Undead-del.
A belga vj-történet egyik első úttörőjeként számon tartott Visual Kitchen a késő kilencvenes években, élő média-mix előadásokra koncentráló közösségi projektként kezdte tevékenységét. A kezdetekkor elsősorban a belga tánczenei eseményeknek (10daysOff, I love techno, Groovecity) voltak meghívottjai, de készítettek underground felvételeket (rephlexNight, Seats'nBeats) is. Később olyan zenészekkel kezdtek dolgozni, akik személyes szemantikai üzenetű képi világot igényeltek előadásukhoz. K. H. Stockhausen 'Pole für 2' művének interpretációjával dupla MX50-re és visszacsatolásra vagy L. Berio 'Laborintus II' operáját kísérő eredeti audioszalag vizuális adaptációjával új követelményrendszert állítottak fel sajátmaguk számára. Ekkor ismerkedtek meg Eavesdropperrel is, akivel több közös projektet is létrehoztak. A mára két taggal (Sam Vanoverschelde & Jurgen Van Gemert) működő csoport saját vizuális és audiovizuális műveket hoz létre, de élő audiovizuális projektekben (mint pl. a Cimatics Fesztivál) is részt vesz.
www.visualkitchen.org/html/projects.htm
Február 25. szombat, 20.00
„Hallható fény”
multimédia előadás táncosokra, lézersugarakra és élő elektronikára
Képzeljünk el egy hatalmas, lézersugarak szabdalta teret. Ebben a lenyűgöző látványú különleges térélményt nyújtó térben két táncos (Ladányi Andrea és Horváth Csaba) mozog. Mozdulataikkal megérintik, átvágják a lézerhúrokat, mintegy megpendítve azokat, amelyek ezáltal hanggá alakulnak, illetve megváltoztatják a hangzó teret. A kivetített lézersugarak megszakítása hanggá alakítható vezérlőjelet bocsát ki, így a táncosok különböző zenei tereket képesek megszólaltatni a lézersugarakon. zeneszerzők által megírt szólaltatják meg. Így teremtődik meg a kép, a mozdulat és a zene egysége. Az összművészeti térnek számtalan interpretációja létezhet. Az előadáson hat zeneszerző hat különböző elképzelését hallhatjuk, láthatjuk.
A Planetárium Lézerszínházának Multimédia Stúdiója, a Közép-Európa Táncszínház és magyar zeneszerzők közös produkcióját egy folyamatos, több hónapig tartó műhelymunka előzte meg, ahol az egyes művészeti ágak képviselői közösen dolgozták ki saját verzióikat.
a zenéket szerezték:
Baracskai Zlatko, Horváth Balázs, Pintér Gyula, Sáry László, Szigetvári Andrea, Vidovszky László
előadják:
Ladányi Andrea, Horváth Csaba – tánc, koreográfia
programozás: Kerestes Szabolcs
lézertechnika: Muiltimédia Stúdió – Lézerszínház
fényhangszerek: Wieser János, Kalcsú Attila
Február 25. szombat 21.30
S.S.S. Sensors_Sonics_Sights (F, J)
1919 fontos év volt az elektronikus zene történetében. Ekkor született meg a Theremin, ez a történelmi jelentőségű elektronikus hangszer, melynek oszcillátora reagál az elektrosztatikus mezőben történő változásokra. Ezt a közel évszázados hangszert vette elő az S.S.S. trió és rakott mellé egy az orvostudomány által kifejlesztett szenzort, a BioMuse-t, valamint a biztonságtechnikában használt ultrahang érzékelőt, hogy a szenzorok által érzékelt mozdulatok segítségével létrehozzák egészen különleges vizuális zenéjüket.
Cécile Babiole, Laurent Dailleau és Atau Tanaka dinamikus hang-kép környezetet teremt, melyben az érzékelők fogadják az előadók gesztusait és izomfeszültségeit, majd digitális adattá fordítják azokat. A BioMuse zselés elektródákkal érzékeli az előadó felkarjának EMG biojeleit, s a koncentrált mozdulatok keltette izomfeszüléssel a zenész a hangszintézist vezérli. Az ultrahang érzékelők az előadók és gépeik közötti távolságot mérik, lehetővé téve, hogy 3D-s képeket formáljanak, színek, skálák, szövetek között navigálva. A Sensors_Sonics_Sights laptop-performansza túlmutat a „hagyományos” multimédia előadásokon, a mozgó testek intenzitása együttesen válik hanggá és képpé.
komponálta és előadja:
Cécile Babiole (F) – laptop
Laurent Dailleau (F)– Theremin, laptop
Atau Tanaka (J, F) – BioMuse, laptop
www.xmira.com/sss/
Február 26. vasárnap, 20.00
Hidak
hálózati audiovizuális koncert a Quintet.net szoftverrel (bemutatókoncert)
A Quintet.net Georg Hajdu zeneszerző és számítógépes zenész programja, amely lehetővé teszi, hogy egyszerre maximum 5 zenész játsszon együtt az interneten a világ bármely pontjain. Három korábbi internet-koncert után a résztvevő hat alkotó végre egymás jelenlétében, helyi hálózatot kiépítve köti össze komputereit. A játékosok zenei vezérlő adatokat küldenek egy szervernek, ahol az adatokat összekeveri, esetleg még átalakítja a \karmester\, majd visszaküldi a játékosoknak, illetve az interneten csatlakozó hallgatóknak.
A Hidak öt rövid részből álló mű. Alkotói öt különböző városban (Hamburg, Budapest, Bécs, Stuttgart, Münster) élnek. Az országaikat –Németországot, Ausztriát és Magyarországot – összekötő Duna folyó adta az ötletet, hogy a virtuális összeköttetés metaforájául a fizikai, földi összeköttetés megtestesítőjét, a hidat használják. A szerzők zenéik és videóik alapanyagául a városaikban található folyók és az azokat átszelő hidak hangjait és képeit használták fel.
A quintet.net szoftver kapcsán a fesztiválon konferenciát rendezünk, melynek témája az internetes zenélés és a számítógépes élő előadás.
programozta és vezényli:
Georg Hajdu (D)
komponálta és előadja:
Johannes Kretz (A), Kai Niggermann (D), Ivana Ognjanovic (Yu), Marlon Schumacher (D), Szigetvári Andrea (H)– élő elektronika
www.quintet.net
HangJátszóHáz
A HangJátszóHáz a fesztivál kreatív műhelye, ahol a résztvevők maguk is kipróbálhatják, megtapasztalhatják a zene kreálásának, előadásának örömét. Az idén műhelyeink szorosan kapcsolódnak a fesztivál témájához (Digitális hidak), illetve koncertműsorához. A műhelyeken is főszereplő lesz a számítógép, amely összeköttetést tud teremteni különböző művészeti és tudományos területek között.
A HangJátszóHáz műhelyeire az info@hcmf.hu e-mail címen vagy a 06-20-347 0716-os telefonszámon február 15-ig lehet jelentkezni.
__________________________________________________________________________
Alternatív kompozíciós technikák
workshop énekesek és zeneszerzők számára
vezeti: Pamela Z (USA)
Pamela Z San Francisco-i zeneszerző-énekes, aki elsősorban saját hangját, élő elektronikus átalakítást és sampling technológiát használ. . Hangját élőben a MAX/MSP szoftver segítségével alakítja át. Előadásai összekapcsolják a bel cantot és a kísérleti énektechnikákat ütőhangszerként használható tárgyakkal, beszéddel és mintavételezett konkrét hangokkal.
Kreatív műhelyén a résztvevők XX. századi ének-technikákkal és a hangminták vezérlésével kísérletezhetnek. Pamela Z demonstrálja a BodySynth vezérlőt, melyet a résztvevők is kipróbálhatnak. A végső cél egy közös, 5-10 perc hosszú zenei mű felépítése/improvizálása, mely a műhely végén kerül előadásra.
Helyszín: Telecom Zeneház (IX. ker. Budapest, Páva u. 10–12.)
Időpontok: Február 24., péntek 15-18h
Február 25., szombat 11-13h, 14-16h, 19-20h (bemutató)
szem és fül – kép és hang
audiovizuális műhely
vezeti: Jasch (Jan Schacher) (CH)
A műhely azokat a zenészeket és a képzőművészeket, illetve olyan egyéb szakmai háttérrel rendelkezőket célozza meg, akiket érdekel a régi és az új média használata, illetve ezek keveredése a vizuális és a hangzó kifejezésmódok területén.
A műhely témái:
– a szem és fül közötti kapcsolat, hang és kép
– tradicionális módszerek – ceruza, papír, kamera, mikrofon – használata
– a fizikai tartományból a digitális tartományba való átlépés a hang és a kép esetén
– audiovizuális mű előadása vs. komponálása
– a digitális médiában használt módszerek és eszközök áttekintése
– kísérleti szoftver-eszközök használata a hangzás és a látvány formálására
A résztvevők a vizuális és audio-kifejezés összekapcsolásának módozatait fogják tárgyalni és vizsgálni. Elsődleges hangsúlyt kapnak azok a módszerek, amelyek segítségével művészeti elképzeléseket különböző technikai eszközök alkalmazásával lehet kifejezni.
Olyan résztvevőket várunk, akik érdeklődnek a téma iránt, és nyitottak a megszokottól eltérő megközelítésekre, valamint ismerik a számítógépkezelés alapjait. Nem szükséges speciális technikai képzettség.
A műhely célja egyéni vagy csoportos projektek bemutatása a fesztivál informális záróeseményén, amely lehetővé teszi, hogy a résztvevők megosszák elképzeléseiket, és dialógust alakítsanak ki a téma iránt érdeklődőkkel.
Helyszín: Trafó, Dinamó
Időpontok: Február 23., csütörtök 11-14h, 15-17h
Február 24., péntek 14-19h
Február 25., szombat 11-14h, 16-19h
Február 26., vasárnap 11-14h, 18-21h (bemutató koncert)
Zenei robotvezérlés műhely
vezeti: Mari Kimura (J, USA) és Eric Singer – LEMUR (USA)
A csoport: amatőrök, érdeklődők, gyerekek számára
Eric Singer bemutatja 'GuitarBot' elnevezésű, gitárszerű zenei robotját, és a résztvevők kipróbálhatják, hogyan lehet a hangszert vezérelni, illetve játszani rajta.
B csoport: zeneszerzők, zenészek, programozók részére
A műhelyen Eric Singer 'GuitarBot' elnevezésű zenei robotjával kísérletezhetnek a résztvevők. A hangszer 4 felnagyított gitárnyakból áll, melyen bundok és pengetők segítségével akusztikus hangzás keletkezik. MIDI-n keresztül bármilyen szekvencer vagy MAX/MSP program képes irányítani a robot mozgását és megszólalását. Eric Singer ismerteti a robot működési mechanizmusát, és elmagyarázza, hogyan lehet a hangszert MIDI-n keresztül vezérelni.
A műhelyen a résztvevők saját etűdöket írhatnak, melyeket a fesztivál zárókoncertjén mutatunk be.
Mari Kimura előadása az interaktív számítógépes zenei előadásról fog szólni, és bemutatja, hogyan működtetehető a GuitarBot akusztikus hegedű segítségével.
Helyszín: Trafó Stúdió
Időpontok:
A csoport:
Február 24., péntek 10-11h
Február 25., szombat 10-11h
B csoport:
Február 23., csütörtök 14-18h
Február 25., szombat 14-18h
Február 26., vasárnap 11-13h, 15-17h, 18-21h (bemutató koncert)
Mari Kimura előadása:
Február 25., szombat 11-13h
SENSORS_SONICS_SIGHTS workshop
vezeti: Laurent Dailleau (F) és Cécile Babiole (F)
Zenei műhely Laurent Dailleau-val
A műhelyre olyan jelentkezőket várunk, akik tudnak játszani valamilyen elektronikus hangszeren: analóg vagy digitális szintetizátoron, mintavevőn, analóg elektronikus hangszeren (pl. theremin, Martenot hullám…), laptop számítógépen a megfelelő zenei szoftverrel, érzékelővel ellátott hangszeren (Kérjük az elektromos zongorák és orgonák mellőzését!). A résztvevők saját hangszerükkel vehetnek részt a műhelyen, és jó, ha hoznak hangpéldákat eddigi munkáikból.
A cél egy közös, kb. 15-20 perc hosszú zenei mű felépítése/komponálása/improvizálása, melyet a fesztivál műhelyzáró koncertjén adunk elő videó kíséretével, melyet Cécile Babiole műhelyének résztvevői állítanak elő.
Valószínűleg grafikus notáció vagy kotta alapján fogunk játszani. Az előadást Laurent Dailleau fogja vezényelni.
Videoműhely Cécile Babiole-lal
A műhelyen minden résztvevő videofelvételt készít arról, ami Laurent Dailleau műhelyének helyszínén történik. Bármi felhasználható, ami a teremben található (a hangszerek képe, a zenészek mozdulatai, a csillogó interfészek fényei, árnyékai, stb.) de csak az, ami a teremben van. A rögzített videoszekvenciákat úgy kell kitalálni és felvenni, hogy ne kelljen őket editálni. A felvétel lehet egyszerre rögzített folyamat vagy több felvétel sorozata.
A videoszekvenciákat Laurent Dailleau zenészeinek 15-20 perces előadása alatt fogjuk vetíteni. A videoklipeket úgy fogjuk koordinálni, hogy folyamatot belőlük. A videó szolgálhat vizuális notációként is a zenéhez, kiegészítve annak grafikus kottáját.
A műhelyre olyan jelentkezőket várunk, akik magukkal hozzák videokamerájukat és egy óra hosszúságú üres videoszalagot. Hozhatnak magukkal más berendezéseket is (laptop, videokeverő), amennyiben tudják, hogyan kell használni.
Helyszín: Trafó
Időpont:
Február 26. vasárnap, 11-14h, 15-18h