DV8(UK): Just for Show

2500 Ft (Trafó bérlet érvényes)

Felhívjuk a közönség figyelmét, hogy az előadás a társulat kérésére PONTOSAN a meghirdetett időpontban, 20.00-kor kezdődik!!! A későket nem áll módunkban beengedni! Megértésüket köszönjük!

December 9-én, pénteken 17.30-19.00 között a Trafó Kávézójában Rényi András esztéta tart előadást a DV8 Physical Theatre elmúlt közel 20 évéről és a Trafóban látható Just for Show című produkcióról. Szeretettel várjuk mindazokat, akik látták vagy látni fogják a darabot és kíváncsiak, miért is olyan fontos ez a brit társulat!

 

„Az élethez illúziókra van szükség.” (Otto Rank)

„Vedd el egy átlagember létfontosságú hazugságait és megfosztod boldogságától.” (Henrik Ibsen)

A Just for Show készítésekor Newsont az izgatta, hogy a boldogsághoz miért van létfontosságú hazugságokra szükség. Igazán boldog-e, aki antidepresszánsok szedése mellett boldog? Miért burjánzanak a 21. században a televíziós átváltozó show-k? Miért éreznek az emberek óriási nyomást, hogy jól érezzék magukat és jól nézzenek ki? Emögött a koreográfus azt az általános jelenséget véli felfedezni, hogy az emberek egyszerűen menekülnek a fájdalom és a nehézségek elől. Newson vízióját videovetítés, vizuális illúzió és szójátékok teszik teljessé. A darab készítése során a társulat hosszasan kísérletezett különböző technológiai megoldásokkal, ennek eredményeképpen virtuális táncosok és színpadkép született, még érzékletesebbé téve látszat és valóság határainak elmosódását. A DV8 történetében ez a legtöbb szöveget tartalmazó előadás, melyet többnyire Newson írt, saját életéből és különböző itt-ott elcsípett anekdotákból merítve.

A Just for Show 5 év után a társulat első új darabja. A DV8 nem enged az ún. produkciós kényszernek, egy projekt-alapú társulat, melynek darabjait hosszú és alapos kutatómunka előzi meg. A Just for Show korunk társadalomkritikája és kórrajza. Lloyd Newson egyedülálló éleslátással és emberismerettel állítja pellengérre a külcsín és a szemfényvesztés eluralkodását – az átváltozó show-k, a beteges diéták, az antidepresszánsok világát – és e mögött keresi az „igazságot”. A legendás társulat 8 éve járt utoljára Magyarországon.

Az ausztrál származású Lloyd Newson pszichológiai tanulmányokat végzett, majd ösztöndíjjal tanult a London Contemporary Dance School-ban. Darabjait minden esetben meghatározza pszichoanalitikus látásmódja: hétköznapi történetekből építkezve láttat társadalmi jelenségeket és folyamatokat. Newson, aki soha sem leplezte nemtetszését az absztrakt tánc kiüresedett, számára semmitmondó esztétikájával kapcsolatban – egyenesen a „művészeti formák Prozac-jának” titulálva ezt az irányzatot - ezúttal is hozza a formáját. A Just for Show a hagyományos esztétikát és formákat kérdőjelezi meg, miközben a mozdulat tartalommal, jelentéssel való megtöltésére törekszik. A DV8 munkájára az esztétikai és fizikai kockázatok vállalása, a színház és a tánc között húzódó határvonalak eltörlése, megsemmisítése jellemző. Célja, hogy radikális legyen és egyidejűleg világosan közvetítse az általa vallott eszméket és gondolatokat, darabjaival a lehető legszélesebb közönséget célozva meg.

A brit fizikai színházra, ahogy a brit filmművészet és irodalom számos alkotására, jellemző a társadalmi témák, illetve problémák középpontba helyezése. A közel 20 éves múltra visszatekintő DV8 korábbi előadásai úttörőnek számítottak a brit fizikai színház markáns karakterének és jellegzetes átpolitizáltságának megteremtésében. Lloyd Newson, a társulat alapítójának és művészeti vezetőjének érdeklődésének középpontjában már a 80-as, 90-es évek idején olyan kényes társadalmi kérdések álltak, mint a szexualitás, és ezen belül is a férfiasság – a maszkulin férfi ideál – és a szexuálpolitika problematikája. A mára már közkedvelt témának számító gender-kutatás és a nemi identitás kérdéseinek vizsgálata akkor még gyerekcipőben jártak, a darabok (My Sex, Our Dance; My Body, Your Body) alapjául elsősorban feminista elméletek szolgáltak. Az akkor kitörő AIDS-krízis és az eluralkodó homofóbia különösen aktuálissá tették a DV8 provokatív megközelítését.

Az előadás egyes jelenetei meztelenséget és/vagy durva nyelvhasználatot tartalmazhatnak.

Koncepció és rendezés: Lloyd Newson

Rendező-asszisztens: Gabriel Castillo

Díszletterv: Lloyd Newson, Naomi Wilkinson

Zeneszerzők: John Hardy, Simon Hunt

Fényterv: Jack Thompson

Jelmez: Christina Cunningham

Videóterv: Niall Black

Videóművész: Oliver Manzi

A darab a Brighton Festival felkérésére készült.

Koprodukció: Romaeuropa és Accademia Filarmonica, Róma; National Theatre, London; Théâtre de la Ville és Festival d’Automne, Paris; spielzeiteuropa / Berliner Festspiele, Berlin.

Támogatók: Calouste Gulbenkian Foundation, Artsadmin Szünet nincs.

TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
Jegypénztár nyitva tartás:
  • nagytermi előadásnapokon: 17h - előadás vége + 30 perc, max. 22h
  • stúdió-, kabin- és klubelőadás napokon: 17h-20h30
  • egyéb napokon: 17h-20h
Trafó Galéria nyitvatartás:
  • Előadási napokon 16-22h.
  • Nyitva: kedd-vasárnap: 16h-19h
  • Hétfőnként zárva.
Elérhetőségek

  • A Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. Budapest Főváros Önkormányzata fenntartásában működik.

Médiapartnerek

Együttműködő partnerek