Az utóbbi évtizedekben a művészi határátlépések és a műfaj, műnem fogalmainak destabilizálódása rendkívül felerősödött, elsősorban az előadóművészetek területén. Bár ez a tendencia már a XIX. század óta („Gesamtkunstwerk”) tapasztalható – vagy talán mindig is a művészet része volt –, de Magyarországon a rendszerváltozás óta az előadóművészetek, a képzőművészetek és az irodalom határvonalai soha nem tapasztalt mértékben mosódnak el. A konferencia a tapasztalt változások összegzésére tesz kísérletet. A konferencia előadói a magyar művészetelmélet vezető kutatói, valamint fiatal doktoranduszok, akik egyben „határsértők” is, ami azt jelenti, hogy többségük nem veszi figyelembe a már kialakult diszciplináris határvonalakat. Az elhangzó előadások különböző művészeti ágak kutatásával foglalkozó, eltérő tudományos iskolákból és nem azonos metodikával dolgozó tanárok és fiatal kutatók originális szövegei. Az előadók konkrét teoretikus témákat (pl.: szomaesztétika), konkrét előadókat (pl. Artaud), és konkrét hagyományokat (pl.: a magyar Brecht-játszás) is körüljárnak.
A Határátlépések Magyarországon joggal tekinthető első kísérletnek egy interdiszciplináris diskurzus kialakítására, mely mind a kortárs művészetek gyakorlatával, mind a külföldi művészetelmélet legkurrensebb elméleteivel tart lépést. A konferencián elhangzó előadásokat a L’Harmattan kiadó jelenteti meg, a Dayka Gábor Társaság már sikeres sorozatába illeszkedve.
Tervezett program:
Április 28. csütörtök 14h30–17h
Filozófiai esztétika és a műfaj fogalmai
Bacsó Béla (elnök) – tanszékvezető, egyetemi tanár, ELTE-BTK, Esztétika Tanszék: A színészről – Antropológiai megközelítés
Bokody Péter – doktorandusz hallgató,ELTE-BTK: A leírástól a megalapozásig
Simon Katalin – doktorandusz hallgató, DebreceniEgyetem: A jelenlét (ál)arcai: téboly és szexualitás a színpadon
Papp Zoltán – tanársegéd, ELTE-BTK, Esztétika Tanszék: Schiller a színházról Mestyán Ádám – doktorandusz hallgató, ELTE – BTK: Kis szomaesztétika
18h
Határeset: egy sorozat tanulságai /kerekasztal-beszélgetés a sorozatot végigkísérő szakemberek, kritikusok, művészek részvételével
Moderátor: Imre Zoltán
Április 29. péntek 10h–12h30
Történet és műfaj
Kékesi Kun Árpád (elnök) – egyetemi docens, Veszprémi Egyetem, Színháztudományi Tanszék: A határátlépés (színház)kulturális fenomenológiája
Jákfalvi Magdolna – egyetemi docens, Veszprémi Egyetem, Színháztudományi Tanszék: hangképzés – nyelvteremtés – beszéd
Fuchs Lívia – főiskolai docens, Magyar Táncművészeti Főiskola: A színház határesete: a dance pure (Egy táncműfaj történeti alakváltozásai)
Kiss Gabriella – egyetemi docens, Veszprémi Egyetem, Színháztudományi Tanszék: Határát(nem)lépés(ek) - Gondolatok a magyar színházi hagyományról
14h30–17h
Szöveg és műfaj
P. Müller Péter (elnök) – tanszékvezető, egyetemi tanár, Pécsi Tudományegyetem, Modern Irodalomtörténeti és Irodalomelméleti Tanszék: Szöveg és műfaj az ezredforduló drámájában és színházában
Demcsák Katalin – főiskolai adjunktus, Szegedi Tudományegyetem JGYTFK, Közművelődési Tanszék: Szöveg-világok és világ-nyelvek – a műfaj-alternatívák
Darida Veronika – doktorandusz hallgató, ELTE-BTK: Artaud „mentális színháza”
Sebestyén Rita – doktorandusz hallgató, ELTE-BTK: A görög tragédia, mint különálló műfaj
Kérchy Vera – doktorandusz hallgató, Szegedi Tudományegyetem: Jeles András Ványa bácsija és a lokalizálhatatlan irónia
Április 30. szombat 10h–12h30
Látvány és műfaj
Radnóti Sándor (elnök) – egyetemi tanár, professzor, ELTE-BTK, Esztétika Tanszék: Bevezető előadás
Nagy Edina – mb. előadó, ELTE-BTK, Esztétika Tanszék: „Művészi határátlépések” egy műfajon belül? Vásárhelyi Zsolt: Le Professionnel (A profi)
Beke László – igazgató, MTA Művészettörténeti Intézet: A látvány fogalmának változásai
Házas Nikoletta – ELTE BTK: A látványhatárok elbeszélhetőségének mediális meghatározottságai (vizuális gondolat- parafrázisok Magritte nyomán)
Rényi András – egyetemi docens, ELTE-BTK, Esztétika Tanszék: A kép eseménye: kísérlet egy Rembrandt-rézkarc performatív „olvasatára”