Létezik-e normális család? Egyáltalán mit jelent normálisnak lenni?
Ursula Martinez, az angol kortárs színház performance-művésze és kabarékirálynője immáron másodszor a Trafó színpadán. Ursula Martinez semmit sem hagy a képzeletünkre, mégis elérhetetlen marad. Stand up művész, komika, csodálatos magamutogató. Sydney-ben, Edinborough-ban, Almeirában és Londonban is bemutatkozott, illetve 2002-ben közép-európai körútja alkalmából, Show-off című darabjával Magyarországra is ellátogatott. Ő „a ravasz kérdések és a meghökkentő helyzetek főpapnője”. (Theatre, 2001. 08. 19.) Neve jól ismert, hiszen olyan posztmodern provokátorokkal dolgozott, mint The Glee Club és a Forced Entertainment. Az igazi hírnevet az 1999-ben bemutatott A Family Outing (Családi kiruccanás) hozta meg számára, ezzel a darabjával lép most fel a Trafóban. Természetesen a színházba ritkábban látogatók figyelmét is felkeltette Curing Homosexuality (A homoszexualitás gyógyítása) című előadásával. Az előadás a homoszexuális társadalom gunyoros kritikája volt, igazi kultúrsokk.
A bemutatásra kerülő A Family Outing (Családi kiruccanás) című darab az Ursula repertoárját alkotó trilógia (A Family Outing, Show-off és O. A. P.) része. Az egyéni identitás problematikájára, az identitáskeresésre helyezi a hangsúlyt és egyúttal az előadóművészet határait feszegeti, az előadás mesterkéltségét, látszat-valóságát kérdőjelezi meg. Ezen az estén Ursula saját szüleit vonja kérdőre. Noha nem újdonság, hogy szülők és gyermekeik egyszerre lépnek színpadra (egyesek szerint ez valósághűbbé teszi a színészi játékot), ebben az esetben nem cél a színészkedés, a szereplők önmagukat játsszák. Azonban mindvégig kísért a tudat, hogy ez mégiscsak egy színházi előadás, a szóváltások és a háromszemélyes kanapé bensőséges, őszinteséget sugalló hangulata ellenére.
A kabaréműsor, a televíziós vetélkedő és a beszélgető-show elemeit egyaránt elegyítő darabban a Martinez-család a „normális család” problémakörét járja körül. Létezik-e normális család? Egyáltalán mit jelent normálisnak lenni? Az előadás egy különös, élő fénykép-albumnak hat, amelyben verbálisan, illetve egy szatirikus képregény-karikatúra formájában a család életének valós és képzelt epizódjai elevenednek meg. A rendező-író Mark Whitelaw mesterien vegyíti egyes jelenetekbe a bizonytalanságot, játékot űz az írott szöveg és a spontaneitás ambivalenciájából, a határok elmosásából. Nehéz eldönteni, hogy hol ér véget a szövegkönyv és hol kezdődik az improvizáció. Mindezt két egyértelműen kiugró jelenettel („színészi alakítással”) fűszerezi meg: Ursula édesanyjának, a spanyol származású Milának tátikaműsorával és az ízig-vérig angol édesapa, Arthur Shakespeare-monológjával (Ahogy tetszik).
A műfajilag nehezen körülhatárolható Családi kiruccanás” sokak számára, első hallásra egy amerikai stílusban készült „vallomástevő” színházi opuszt idézhet. Azonban Ursula egyedülálló képességgel rendelkezik; a társaságában lévők ellazulnak, megnyilvánulásaik őszintének hatnak. A habkönnyűnek ható komédia zsenialitása abban rejlik, hogy oly módon képes az élet, illetve a színház kapcsán felmerülő alapvető kérdéseket megfogalmazni, hogy a remekül szórakozó néző szinte észre sem veszi a felszín alatt rejlő mély gondolatokat. Az előadás angolul tudó és vállalkozó kedvű nézőinknek kiemelten ajánlott!
Írta: Ursula Martinez és Mark Whitelaw
Rendezte: Mark Whitelaw
Előadja: Ursula Martinez, Milagros Lea és Arthur Lea