Támogasd a Karmesterjáték-projektet; legyen saját szférafonod, billentyűzetshakered és/vagy tengerhangdobozod! Részletek >>
Kiben ne ébredt volna fel még a vágy, hogy egyszer egyedül vezényeljen egy egész zenekart? Ki ne képzelte volna már el valaha, hogy lassú, finom, és szenvedélyes, mindent elsöprő mozdulatai nyomán mennyei harmóniák, hangorkánok, szélviharok, mennydörgések szülessenek? Most itt a lehetőség beteljesíteni ezeket a zenei álmokat! Ki lesz olyan kíváncsi és bátor, hogy megteremtse saját zenéjét egy 6 fős zenekar és egy 25 fős kórus segítségével néhány perc alatt? Mondjuk éppen te?
Aggodalomra semmi ok! Valójában ez nem is egy rendes zenekar, ezek nem is rendes zenészek nem is rendes hangszerek, amiken játszanak… Biciklidob, gettomarimbula, dzsimiti, hangburger, fakutya, papírkutya, biciklikormánytilinkó, slagszaxofon, bájkofon, kerítésofon… Tényleg! És az énekkar se igazi kórus… Nyammog, beszél, áriál, dalol, hangokat okád. Leénekelik a fejed. Szóval akkor vezényled őket?
A Karmesterjáték során a karmesternek jelentkező nézők gesztusaikkal, mimikájukkal, testtartásukkal és mozdulatokkal vehetik rá a zenészeket és a kórus tagjait, hogy hangszereiket megszólaltassák, hogy dalba kezdjenek. A vállalkozó kedvű, önjelölt karmesterek egy-egy rövid, improvizatív zeneművet komponálhatnak a Bélaműhely zenészeivel és a Soharóza kórus énekeseivel. Beszélni nem ér. Csak a szemek és a kezek, az arc és test játéka alakíthatja a felcsendülő dallamokat. Az este alkalmi szerzeményeiből összeálló koncert így egy olyan összművészeti alkotássá lényegül át, amelynek alapja az interakció során képződött saját zenét teremtő hangok játéka.
„Azon túl, hogy zenei tudásunkat és az együttjátszási képességünket folyamatosan fejlesztettük, rájöttünk, hogy a legfontosabb a karmesterre való figyelés minősége, a karmester bizalmának megszerzése és megtartása. Éreztük, ha igazán jól akarjuk csinálni, akkor nem elég azokat bevonzani a játékba, akik egyébként is rendelkeznek kellő bátorsággal, önbizalommal ahhoz, hogy megpróbálják a vezénylést, hanem azoknak a bizalmát is el kell nyernünk, akik zárkózottabbak, érzékenyebbek. Ezért olyan nyitottságot, nyugalmat kell sugároznunk, amely őszinte, minden előítélettől és prekoncepciótól mentes, hogy a játékosok azt érezzék, bármit megtehetnek, nem számít, ha hibáznak, sőt a hibázás fogalma nem is létezik. A pillanatnyi létezésre, a helyzetre való reflexió az, amit adhatunk. Nincs benne kapkodás, teljesítménykényszer. A lényeg a bizalomjáték, a hangkeltés, a koncentrált figyelem és a közös zenélés öröme.“_Bélaműhely
AKIK MÁR KIRPRÓBÁLTÁK
Simon György_basszuskulcs.hu
“Nagy ajándék ez, beleérkezni abba, hogy az én óhajomnak megfelelő zenei massza szövődik, és mindehhez nem kell semmiféle előképzettség, csak egy kis bátorság. Így lehet, hogy egy négyéves és egy nyolcvannégyéves is megtalálja a számítását. Itt kiviláglik a zene egyetemessége és univerzalitása, a Bélák belenyúltak a tutiba, megmutatják, hogy mindenki egyelő, bárki komponálhat, és ehhez csak azt a bizonyos lecsóslábost kell megmászni.
Külön izgalom az egész Bélaműhely történetben, hogy nem hétköznapi hangszereken szólal meg a kívánt zenebona, hanem ezek a kedves srácok (és Terebessy Tóbiás a Medence Csoportból) bizony a saját kezeikkel ipari hulladékból alkottak olyan zenekeltő eszközöket, mint a teknőkotó vagy a gettómarimbula. Van itt szaxofon egy öntözőkannából, tilinkó koskormányból, de felhasználásra került jópár biciklialkatrész, számítógép billentyűzet, kartonpapír, filmesdoboz, olajoshordó. Szóval a látvány is különleges, nem csak a történés.Lehet még sok dolgot elmondani, de a legegyszerűbb megtapasztalni, hogy milyen érzés részesének lenni annak, amit legegyszerűbben csak a csoda szóval tudunk leírni.….”
Vancsai Nelli_gyógypedagógus
“ … a hatalmas
figyelem, ……….szerintem
mindennél többet ér, …….. most valami úgy van, ahogy ők szeretnék, ahogy
ők kitalálják, ők irányítanak. És mindeközben rólatok az
sugárzik, hogy ezt a szabályt tényleg komolyan veszitek
és nem szóltok bele a kialakuló zenébe…..”
A Bélaműhely Sound Art 2007 óta foglalkozik hangkeltő eszközök építésével és kísérletezik hangszeres játékok fejlesztésével kutatva az emberek hangokhoz, zenéhez és hangkeltéshez való viszonyát. Az elmúlt néhány évben több, a maga nemében egyedülálló hangszert és zenei játékot fejlesztettek ki Terebessy Tóbiással és a Medence Csoporttal közösen. Több mint húsz hangszerszámuk közül jelenleg három a világon egyedülálló. A koncertek, színházi és filmes munkák mellett rendszeresen tartanak workshopokat gyerekeknek és felnőtteknek, ahol a résztvevők játékos zenei gyakorlatok közben a különféle hangok keletkezését és fajtáit, a csendhez való viszonyukat térképezhetik fel. CSÁCSÚCSÍCSÓ c. lemezükön egyaránt szerepelnek egyedi hangszerelésű techno-számok és versfeldolgozások is. A Trafóban 2013 tavaszán bemutatott Milarepa Sound System városi hangokra és elhagyott tárgyakra épített egész napos hangtúrája során Budapest több kerületét is megzenésítették.
http://belamuhely.com/
A nem hivatásos zenészekből alakult Soharóza kórus minden megjelenése – legyen az barlangban, egy erőmű vezérlőtermében vagy épp egy tóparton – játék és kísérlet. Tagjai az emberi hang, a nyelv, ősi zenék és komponált zeneművek felhasználásával új formákat és hangokat keresnek. A 2008-ban Halas Dóra karnagy vezetésével, Bodó Viktor, a Szputnyik Hajózási Társaság rendezőjének felkérésére alakult kórus egyik ismérve a játékszabályokon alapuló improvizáció és az egyedi repertoár. Énekeseik a próbák és koncertek alkalmi zeneszerzői is egyben, akik a közösségi zenélés során megmutathatják saját egyéniségüket és kreativitásukat. Jelentettek meg már kórusimprovizációs lemezt, készítettek szlengoperát és dolgoztak fel 12. századi vallási hagyatékot is. Szerzeményeik kiindulópontja a felszabadultságon alapuló énektechnika és a kimeríthetetlen alkotókészség.
http://soharoza.hu
HALLGASS BELE!
Csácsúcsícsó
http://www.last.fm/music/Bélaműhely/Csácsúcsícsó
Soharóza
http://soharoza.bandcamp.com
NÉZZ BELE!
Bélaműhely https://www.youtube.com/watch?v=i10VxJGRf_c
Soharóza https://www.youtube.com/watch?list=PLLUbE5OpFZAIeWVZ15rag2fGEfW_KJktY&v=hvkYYKw4w2U
Bélaműhely: ISZLAI Renáta / SZÁSZ Dániel, VARGA Merse, SZEGŐ Dávid, LÁNG Dániel, HORVÁTH Richárd, RIMÓCZI István
Soharóza: ASBÓTH Szaffi, BERNÁTH Tamás, ECKHARDT Fanni, ELEK Judit Sára, EÖRSI Sarolta, GÖTTINGER Klára, GYŐRFI Ágnes, GYŐRFI Dóra, JANKÓ Dániel, KISS András, LOKODY Ákos, MAJKUT Sarolta, NAGY Dorottya, NAGY Lilla, RÁCZ Dóra, REMES Zsófia, SEBŐK Anna, SIMON Júlia, SINKA Nóra, SIPOS András, SZALONTAI Bálint, SZILVAY Máté, TAMÁSI Borbála, ZÁMOLYI Eszter, HALAS Dóra (kórusvezető)
Hangmérnök: KOPCSIK Márton
Fény: DÉZSI Kata
Koncepció: Bélaműhely, Soharóza
Kórusvezető: HALAS Dóra
Rendező: RIMÓCZI István
Külön köszönet: KOVÁCS Máté KoMa a fotókért, SZANDTNER Dániel, SZABÓ Szonja, TEREBESSY Tóbiás, BERETVÁS József, KOTÓCZ Dániel, ALMÁSI Gergely Busó, Frank ZAPPA, Miles DAVIS
Kiben ne ébredt volna fel még a vágy, hogy egyszer egyedül vezényeljen egy egész zenekart? Ki ne képzelte volna már el valaha, hogy lassú, finom, és szenvedélyes, mindent elsöprő mozdulatai nyomán mennyei harmóniák, hangorkánok, szélviharok, mennydörgések szülessenek? Most itt a lehetőség beteljesíteni ezeket a zenei álmokat! Ki lesz olyan kíváncsi és bátor, hogy megteremtse saját zenéjét egy 6 fős zenekar és egy 25 fős kórus segítségével néhány perc alatt? Mondjuk éppen te?
Aggodalomra semmi ok! Valójában ez nem is egy rendes zenekar, ezek nem is rendes zenészek nem is rendes hangszerek, amiken játszanak… Biciklidob, gettomarimbula, dzsimiti, hangburger, fakutya, papírkutya, biciklikormánytilinkó, slagszaxofon, bájkofon, kerítésofon… Tényleg! És az énekkar se igazi kórus… Nyammog, beszél, áriál, dalol, hangokat okád. Leénekelik a fejed. Szóval akkor vezényled őket?
A Karmesterjáték során a karmesternek jelentkező nézők gesztusaikkal, mimikájukkal, testtartásukkal és mozdulatokkal vehetik rá a zenészeket és a kórus tagjait, hogy hangszereiket megszólaltassák, hogy dalba kezdjenek. A vállalkozó kedvű, önjelölt karmesterek egy-egy rövid, improvizatív zeneművet komponálhatnak a Bélaműhely zenészeivel és a Soharóza kórus énekeseivel. Beszélni nem ér. Csak a szemek és a kezek, az arc és test játéka alakíthatja a felcsendülő dallamokat. Az este alkalmi szerzeményeiből összeálló koncert így egy olyan összművészeti alkotássá lényegül át, amelynek alapja az interakció során képződött saját zenét teremtő hangok játéka.
„Azon túl, hogy zenei tudásunkat és az együttjátszási képességünket folyamatosan fejlesztettük, rájöttünk, hogy a legfontosabb a karmesterre való figyelés minősége, a karmester bizalmának megszerzése és megtartása. Éreztük, ha igazán jól akarjuk csinálni, akkor nem elég azokat bevonzani a játékba, akik egyébként is rendelkeznek kellő bátorsággal, önbizalommal ahhoz, hogy megpróbálják a vezénylést, hanem azoknak a bizalmát is el kell nyernünk, akik zárkózottabbak, érzékenyebbek. Ezért olyan nyitottságot, nyugalmat kell sugároznunk, amely őszinte, minden előítélettől és prekoncepciótól mentes, hogy a játékosok azt érezzék, bármit megtehetnek, nem számít, ha hibáznak, sőt a hibázás fogalma nem is létezik. A pillanatnyi létezésre, a helyzetre való reflexió az, amit adhatunk. Nincs benne kapkodás, teljesítménykényszer. A lényeg a bizalomjáték, a hangkeltés, a koncentrált figyelem és a közös zenélés öröme.“_Bélaműhely
AKIK MÁR KIRPRÓBÁLTÁK
Simon György_basszuskulcs.hu
“Nagy ajándék ez, beleérkezni abba, hogy az én óhajomnak megfelelő zenei massza szövődik, és mindehhez nem kell semmiféle előképzettség, csak egy kis bátorság. Így lehet, hogy egy négyéves és egy nyolcvannégyéves is megtalálja a számítását. Itt kiviláglik a zene egyetemessége és univerzalitása, a Bélák belenyúltak a tutiba, megmutatják, hogy mindenki egyelő, bárki komponálhat, és ehhez csak azt a bizonyos lecsóslábost kell megmászni.
Külön izgalom az egész Bélaműhely történetben, hogy nem hétköznapi hangszereken szólal meg a kívánt zenebona, hanem ezek a kedves srácok (és Terebessy Tóbiás a Medence Csoportból) bizony a saját kezeikkel ipari hulladékból alkottak olyan zenekeltő eszközöket, mint a teknőkotó vagy a gettómarimbula. Van itt szaxofon egy öntözőkannából, tilinkó koskormányból, de felhasználásra került jópár biciklialkatrész, számítógép billentyűzet, kartonpapír, filmesdoboz, olajoshordó. Szóval a látvány is különleges, nem csak a történés.Lehet még sok dolgot elmondani, de a legegyszerűbb megtapasztalni, hogy milyen érzés részesének lenni annak, amit legegyszerűbben csak a csoda szóval tudunk leírni.….”
Vancsai Nelli_gyógypedagógus
“ … a hatalmas
figyelem, ……….szerintem
mindennél többet ér, …….. most valami úgy van, ahogy ők szeretnék, ahogy
ők kitalálják, ők irányítanak. És mindeközben rólatok az
sugárzik, hogy ezt a szabályt tényleg komolyan veszitek
és nem szóltok bele a kialakuló zenébe…..”
A Bélaműhely Sound Art 2007 óta foglalkozik hangkeltő eszközök építésével és kísérletezik hangszeres játékok fejlesztésével kutatva az emberek hangokhoz, zenéhez és hangkeltéshez való viszonyát. Az elmúlt néhány évben több, a maga nemében egyedülálló hangszert és zenei játékot fejlesztettek ki Terebessy Tóbiással és a Medence Csoporttal közösen. Több mint húsz hangszerszámuk közül jelenleg három a világon egyedülálló. A koncertek, színházi és filmes munkák mellett rendszeresen tartanak workshopokat gyerekeknek és felnőtteknek, ahol a résztvevők játékos zenei gyakorlatok közben a különféle hangok keletkezését és fajtáit, a csendhez való viszonyukat térképezhetik fel. CSÁCSÚCSÍCSÓ c. lemezükön egyaránt szerepelnek egyedi hangszerelésű techno-számok és versfeldolgozások is. A Trafóban 2013 tavaszán bemutatott Milarepa Sound System városi hangokra és elhagyott tárgyakra épített egész napos hangtúrája során Budapest több kerületét is megzenésítették.
http://belamuhely.com/
A nem hivatásos zenészekből alakult Soharóza kórus minden megjelenése – legyen az barlangban, egy erőmű vezérlőtermében vagy épp egy tóparton – játék és kísérlet. Tagjai az emberi hang, a nyelv, ősi zenék és komponált zeneművek felhasználásával új formákat és hangokat keresnek. A 2008-ban Halas Dóra karnagy vezetésével, Bodó Viktor, a Szputnyik Hajózási Társaság rendezőjének felkérésére alakult kórus egyik ismérve a játékszabályokon alapuló improvizáció és az egyedi repertoár. Énekeseik a próbák és koncertek alkalmi zeneszerzői is egyben, akik a közösségi zenélés során megmutathatják saját egyéniségüket és kreativitásukat. Jelentettek meg már kórusimprovizációs lemezt, készítettek szlengoperát és dolgoztak fel 12. századi vallási hagyatékot is. Szerzeményeik kiindulópontja a felszabadultságon alapuló énektechnika és a kimeríthetetlen alkotókészség.
http://soharoza.hu
HALLGASS BELE!
Csácsúcsícsó
http://www.last.fm/music/Bélaműhely/Csácsúcsícsó
Soharóza
http://soharoza.bandcamp.com
NÉZZ BELE!
Bélaműhely https://www.youtube.com/watch?v=i10VxJGRf_c
Soharóza https://www.youtube.com/watch?list=PLLUbE5OpFZAIeWVZ15rag2fGEfW_KJktY&v=hvkYYKw4w2U
Bélaműhely: ISZLAI Renáta / SZÁSZ Dániel, VARGA Merse, SZEGŐ Dávid, LÁNG Dániel, HORVÁTH Richárd, RIMÓCZI István
Soharóza: ASBÓTH Szaffi, BERNÁTH Tamás, ECKHARDT Fanni, ELEK Judit Sára, EÖRSI Sarolta, GÖTTINGER Klára, GYŐRFI Ágnes, GYŐRFI Dóra, JANKÓ Dániel, KISS András, LOKODY Ákos, MAJKUT Sarolta, NAGY Dorottya, NAGY Lilla, RÁCZ Dóra, REMES Zsófia, SEBŐK Anna, SIMON Júlia, SINKA Nóra, SIPOS András, SZALONTAI Bálint, SZILVAY Máté, TAMÁSI Borbála, ZÁMOLYI Eszter, HALAS Dóra (kórusvezető)
Hangmérnök: KOPCSIK Márton
Fény: DÉZSI Kata
Koncepció: Bélaműhely, Soharóza
Kórusvezető: HALAS Dóra
Rendező: RIMÓCZI István
Külön köszönet: KOVÁCS Máté KoMa a fotókért, SZANDTNER Dániel, SZABÓ Szonja, TEREBESSY Tóbiás, BERETVÁS József, KOTÓCZ Dániel, ALMÁSI Gergely Busó, Frank ZAPPA, Miles DAVIS