ingyenes
A színművészet leírására használt metaforakészletünkben gyakorta
bukkannak fel olyan elemek, mint a „kemény, extrém próbafolyamat”,
melynek során a színész rendezői instrukciók hatására „átlépi saját
határait”, és létrejön az a kimagasló művészi színvonalú előadás,
amely még a nézőket is „komfortzónájuk elhagyására” készteti. A
színház valóban elgondolható rendkívüli állapotként, melynek látható
és láthatatlan hierarchiái, írott és íratlan szabályai sokszor csak
áthágásuk pillanatában mutatkoznak meg. Az elmúlt években napvilágot
látott szexuális és egyéb természetű hatalmi visszaélések, pszichés és
fizikai bántalmazástörténetek fényében azonban kényszerítő erővel
merül fel a kérdés, hol a határa a művészi határátlépésnek? Hogyan
alakultak ki és szilárdultak meg a színháztörténet során azok az alá- és fölérendeltségi viszonyok, amelyek mostanság megremegni látszanak? A
színház csupán lenyomata és/vagy újratermelője a társadalmi
egyenlőtlenségeknek, vagy akár képes megváltoztatni is azokat?
A 3 x 4 részessé bővült webinár-sorozatban a 20. századi tánc-, színház-, zene-, performansz- és képzőművészet történetéről hallhatunk előadásokat Kricsfalusi Beatrix irodalom- és színháztörténész, Molnár Szabolcs zenetörténész és Rényi András művészettörténész közreműködésével. Fókuszba kerülnek a tér, az idő, a test és a jövőnarratívák kérdései, a társműfajok közötti kitekintéssel. A minikurzusok a Trafó előadásainak értelmezéséhez is segítségül szolgálhatnak.