2025. május 30-án (péntek) 18 órától Farkas Benedek kurátor, kutató tart tárlatvezetést Anna Daučíková A tekintet nyelvtana című kiállításán.
Farkas Benedek (2002) kurátor, kutató. 2024-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Egyetem képzőművészet-elmélet alapképzésén. Tanulmányait a "FilmMemory" Erasmus Mundus Joint Master programon folytatja, amely a LUCA School of Arts, Universidade Lusófona, Institute of Art, Design + Technology Dún Laoghaire és a Baltic Film and Media School által kezdeményezett, nemzetközi, filmes kulturális örökség fókuszú mesterképzés. Kutatásai és kiállítási projektjei során foglalkozott a gondoskodási migráció jelenségével, a bölcsődei intézményrendszer történetével, feminista és queer művészettel. Szakdolgozatát a kiszervezett reproduktív munka kortárs művészeti ábrázolásairól írta, amelyben világrendszer-elméleti és marxista-feminista keretekben vizsgálta a gondoskodási munka egyenlőtlen nemzetközi elosztását, és ezen viszonyok művészeti leképeződéseit.
Gyakornokként dolgozott a Budapest Galériában 2020 és 2021 között. Kurátorasszisztensként közreműködött a Trafó Galéria Én tartom kézzel az asztalt a kitört lábak helyett című kiállításán (kurátor: Gadó Flóra), valamint a 2023-as Leopold Bloom Képzőművészeti Díj szervezésében. Társkurátorként szervezte a Krés – A bölcsődei gondozás múltjáról és jelenéről című diplomakiállítást, amely a budapesti Bölcsődei Múzeum gyűjteményén alapult és a Best of Diploma elismerést is elnyerte. 2023-ban az Új Nemzeti Kiválósági Program kutatói ösztöndíjában részesült, 2024-ben pedig az Eidolon Centre for Everyday Photography által kiírt Eidolon Grant nyertese. Az Eidolon Centre által támogatott projektje a városliget Liliputi Színház elfeledett történetét dolgozza fel a fogyatékosságtudományi tanulmányok és a "freak studies" perspektívái felől.
A program ingyenes, minden érdeklődőt szeretettel várunk!
* * *
Anna Daučíková: A tekintet nyelvtanaKurátor: Páldi Lívia
Látogatható: 2025. május 7 - június 15.
Anna Daučíková a szlovák és cseh feminista és queer művészet meghatározó alakja. Miután 1978-ban befejezte tanulmányait a Pozsonyi Képzőművészeti Egyetemen, Daučíková az 1980-as évek elején Moszkvába költözött. 1991-ben visszatért Pozsonyba, több női fókuszú nonprofit szervezet társalapítója, valamint az ASPEKT feminista folyóirat művészeti vezetője volt, és az LMBTQI+ jogok szószólója lett Szlovákiában.
Az elmúlt öt évtizedben Daučíková a festészet, a fotográfia, a kollázs, a film és a szobrászat határterületén mozgó, sokszínű és összetett alkotói gyakorlatot alakított ki. Művészeti praxisa a hagyományos műtermi munkától az 1990-es évek közepén a szlovák művészeti szcénában meghatározó performanszművészeti eseményeken való részvételig ível. Videóműveinek központi eleme saját testének és mozdulatainak átültetése a képernyő síkjára, melyek feminista és queer állásfoglalásokként is olvashatóak. Daučíková számára különös jelentőséggel bír a mentális test fogalma, ami a köztesség (in-betweenness) tapasztalatával kapcsolatos vizsgálódásaihoz szorosan kötődik, és amit elsősorban saját transz identitásának leírására használ.
A Trafó Galériában megrendezésre kerülő, első magyarországi önálló kiállítása a feminista kritikával és a társadalmi nem politikájával kapcsolatos témákat jár körül. A kiállítás Daučíková elmúlt évtizedekben készült munkáiból mutat be válogatást, köztük korai egycsatornás videókat, kollázsokat, valamint a kilencvenes években készült fotó- és videóperformanszokat, melyek a testnek a „közvetítés eszközeként” való értelmezésére és egyfajta érzéki vizualitás kidolgozására összpontosítanak. Anna Daučíková megközelítését rendkívüli érzékenység jellemzi a társadalmi struktúrák az önmeghatározást és a személyes kifejezést alakító természetével kapcsolatban.
Anna Daučíková (1950, Pozsony) Prágában él és dolgozik. 1991 óta a nemzetközi művészeti szcéna aktív szereplője, kiállításai többek között a londoni Tate Modernben (2024), a bécsi Secessionben és az ostravai PLATO-ban (2022), a 14. Balti Triennálén (Vilnius) és a prágai Rudolfinumban (2021) voltak láthatóak. Műveivel továbbá a washingtoni The Corner at Whitman-Walker (2020), a berlini KW-Institute for Contemporary Art, a pozsonyi Szlovák Nemzeti Galéria, a tiranai Museum of Socialist Realism, a stuttgarti Württembergische Kunstverein (2019); a chicagoi Neubauer Collegium (2018), a kasseli/athéni documenta 14-en (2017), a prágai Galerie Futura (2016), a 2015-ös Kijevi Biennálén, valamint a bécsi MUMOK Gender Check - Femininity and Masculinity in the Art of Eastern Europe című (2009) kiállításain találkozhatott a közönség. Daučíková éveken át volt a Pozsonyi Képzőművészeti és Design Egyetem, a Prágai Képzőművészeti Egyetem és a Salzburgi Nyári Akadémia oktatója.
Fotó: Bilák Krisztina