Nyitott Műterem #09 - Keresztes Zsófia
A Trafó Kortárs Művészetek Háza e-Trafó elnevezésű online programsorozata minden hétköznapra digitális platformokon elérhető programokat kínál; többek között live seteket, online táncórákat, webinarokat, beszélgetéseket és speciális online előadásokat. A programsorozat része a Trafó Galéria online műteremlátogatás-sorozata, melynek keretében minden csütörtökön 21 órától kurátorok és szakírók kalauzolásával nyerhetünk betekintést egy-egy képzőművész műtermébe, és ismerhetjük meg legfrissebb műveiket és terveiket.
A sorozat kilencedik eseményén, február 4-én Keresztes Zsófia műtermébe látogatunk el Zsikla Mónika művészettörténész, kurátor vezetésével.
A sorozat további alkalmai: https://trafo.hu/openstudios
A beszélgetést a Trafó Galéria Facebook-oldalán élőben lehet követni, az online műteremlátogatás végén pedig ugyanitt várjuk a kérdéseket.
Keresztes Zsófia (1985) az elmúlt évek egyik legmarkánsabb, nemzetközi sikereket is felmutató fiatal magyar képzőművésze. A Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán diplomázott, 2009-ben a helsinki Aalto University-n folytatott tanulmányokat. 2017-ben elnyerte az Esterházy-díjat.
Az egyetem utáni években Keresztes Zsófia munkáira jellemző volt a szokatlan anyaghasználat: a festőiséget egyálalán nem hátrahagyva, de a képsíkból kilépve különféle anyagokat applikált a képekbe és a képek köré varrással, hímzéssel és kitöméssel. Később alkotói gyakorlata egyértelműen szobrászati formát öltött, objektjei és installációi többek között a fizikai (IRL) életünk és a virtuális, digitális létünk kölcsönhatásait, az önreprezentáció egyszerre csábító és nyomasztó természetét vizsgálták. Az utóbbi időszakban készült különös, amorf jegyeket mutató mozaikfelületű szobrai formátlan testeket, szürreális biológiai formákat idéznek - szivárgó, egymásba kapcsolódó testrészek, nyúlványok elfolyó asszemblázsai, melyet a testekben és testek között létrejövő körforgás, a feloldódó (test)határok, az önelfogyasztódás és felemésztődés sajátos dinamikája jellemez. Az androgün lényeket és mitológiai alakokat is eszünkbe juttató munkái egyszerre táplálkoznak a szürrealizmus és a századforduló organikus építészetének formakészletéből. A kemény mozaikfelületek ellenére - talán a Keresztesre jellemző pasztelles színhasználat miatt is - mégis a puhaság és a sérülékenység érzetét keltik.
Keresztes Zsófia műveivel számos hazai és nemzetközi intézmény kiállításain találkozhatott a közönség, többek között a budapesti ENA Viewing Space, a Deák Erika Galéria, az AQB Project Space, az Art + Text, a Labor, a Stúdió Galéria, a Parthenón-fríz Terem, a Lyon Biennále, a 16. Alios Biennále, a düsseldorfi Philara Collection, a római Sara Zanin Gallery, a milánói Futurdome, a londoni Carl Kostyál Gallery és a Castor Projects, a sepsiszentgyörgyi MAGMA, a drezdai Chimmel Project, a bécsi Gianni Manhattan Gallery és a Kunstraum Niederösterreich, a prágai FUTURA, a Meetfactory és a Prágai Városi Galéria, a krakkói Bunkier Sztuki, a rigai Kim?, a brüsszeli BOZAR, a Reims-i Domaine Pommery, a Brno Art Open, az antwerpeni Base-Alpha Gallery, a gráci Künstlerhaus és a berlini Horse and Pony kiállításain.
A 2021-ről elhalasztott, 2022-es Velencei Biennálén a Magyar Pavilonban Zsikla Mónika kurátor és Keresztes Zsófia Az álmok után: merek dacolni a károkkal című kiállítása lesz majd látható.
Keresztes Zsófia munkái a Trafó Galéria 2015-ös Te egyenes vonalakkal álmodtál, én görbékkel, amelyeknek savas árnyékai voltak, a 2017-es Sodródás és a 2019-es Nedves hálózatok című csoportos kiállításain szerepeltek.