Illés Haibo és Melykó Richárd: Bináris úttest
Illés Haibo és Melykó Richárd évek óta dolgoznak közösen különböző performatív műfajokban. Munkáik gyakran helyspecifikusak, reagálnak az adott térre és kísérleteznek a performansz időbeli kitágításával is. Az Én tartom kézzel az asztalt a kitört lábak helyett című kiállításra készülő új munkájuk időben elnyújtott performansz a türelemről, amely november 25-én 16 és 19 óra között folyamatosan megtekinthető a galériatérben. A kiállítás által felvetett kérdéseket a gondoskodással és az egymásra való odafigyeléssel kapcsolatban Illés és Melykó olyan fogalmakon keresztül vizsgálja, mint a türelem, az ismétlés, a monotonitás, a lassúság, a kitartás, valamint a test változása. A “türeleminstalláció” összekapcsolja a kiállítást, a teret, a befogadót és különböző módokon manifesztálódik: kezdet és vég nélkül, a maga töredezettségében.
////////////////////////////
„Bináris úttest”: ez Illés Haibo és Melykó Richárd türelmének természete, ami test és tér találkozópontján, a szövet barázdáin játszódik. A kiállítótér nyitvatartási ideje alatt ismétlésekkel állítják középpontba az öregedés fogalmát, miközben kettejük testével mutatják be személyes türelmük ráncait.
“Ahogy elkezdtük követni a türelmünk változékonyságát, találkoztunk saját fizikális megrendüléseinkkel. Mindkettőnknél változó terjedelemben, de mindig elérkezik egy pont, ahol abbamarad a tűrésünk. Majd ismételten újraindulunk, hogy aztán egy másik tűrési-sávval találkozzunk.
Az erről való észleléseinket lebontjuk bőrünk felszínére és azokból komponálva binárisan alakítunk ki egy idősödő installációt. Benne egymás állapotait ismételjük meg testeink eltérő türelmével. Performansz-installációnkban azt keressük, hogy létezik-e az a tűrési sáv, amely mindkettőnknél ugyanott áll meg.”
(Illés Haibo és Melykó Richárd)
Illés Haibo (1998) látványtervező, Melykó Richárd (1994) intermédia szakon végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. 2020 óta dolgoznak együtt performansz-duóként. 2021-ben részt vettek a III. International Forum of Performance Art-on, ugyanebben az évben mutatták be Tartós szeretetközösség című audiódrámájukat a Tilos Rádión. Tavaly ősszel a PINCE Galériában valósult meg első önálló kiállításuk a hidrofeminizmusról, Co-Zero címen. 2021-ben megnyerték a FUGA Poszt-stadion-stádium ötletpályázatát. 2022-ben a Liberty nemzetközi együttműködés keretében létrejött a Dramatic Highlights című előadásuk. Legutóbbi önálló performansz-kiállításuk az Out of Twister a RE-SET art space-ben volt megtekinthető. Illés Haibo jelenleg a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen animáció mesterképzésen tanul, Melykó Richárd pedig a Freeszfe Egyesületnél folytatta tanulmányait Színház és performansz képzésen.
Illés Haibo és Melykó Richárd performansza a Trafó Galéria két, egymáshoz több szálon kapcsolódó kiállítását kiterjesztő Megtartó rendszerek című eseménysorozat (kurátorok: Gadó Flóra és Szalipszki Judit) részeként valósul meg. A sorozat az öngondoskodástól a kollektív gyógyulási folyamatokig ívelően különféle gondoskodási formákhoz kapcsolódó stratégiákkal és megküzdési mechanizmusokkal foglalkozik. A programsorozat nem pusztán reflektál a betegség, a gyógyítás és a gondoskodás területén lezajló, a Covid19-világjárvány óta még aktuálisabb paradigmaváltásra, hanem a válsághelyzetet csillapító lehetséges alternatívák felmutatására is vállalkozik.
További információ:
Megtartó rendszerek című eseménysorozat
Én tartom kézzel az asztalt a kitört lábak helyett című kiállítás
kép: Illés Haibo és Melykó Richárd: hidak, 2021 (állókép a videóperformanszból)