Dana Kavelina (UA)
Taki pejzaż (Ilyen ez a táj)
A film nyitó szövege bepillantást ad abba a kódolt nyelvbe, amit kijevi Telegram csoportokban használnak anonim módon. A rejtélyes mondattöredékek – például „három zöld olajbogyó és egy fekete olajbogyó a metró közelében” – a mozgósítási brigádok helyzetére figyelmeztetik a férfiakat. Az „olajbogyók” a zöld egyenruhás sorozási tisztviselők kódnevei, a „fekete olajbogyók” a rendőrségre utalnak, a „felhők” pedig a városban járőröző egységeket jelzik. Egy olyan üzenet például, mint „Az eső elsodort néhány autót”, azt jelenti, hogy több férfit őrizetbe vettek egy adott helyen. Ez a titkos nyelv egyszerre költészet és a túlélési taktika, amelyet a megfigyelés kijátszására találtak ki és alkalmaznak.
A szövegek kettős szerepet játszanak: egyrészt kódoltságuknál fogva ellenállnak a leegyszerűsítő értelmezéseknek, másrészt felfedik a háború és a kontroll mechanizmusait. A elrejtés és megmutatás közti feszültség, összhangban a film töredezett történetmesélésével arra hívja a nézőket, hogy megfejtsék rejtett üzeneteit, vagy egyszerűen csak befogadják elmélyült, komoly hangulatát.
Dana Kavelina (1995, Melitopol, Ukrajna) képzőművész, filmrendező. Szöveggel, grafikával, videóval hoz létre animációs filmeket, amelyek a személyes és történelmi traumákat, a sebezhetőséget és a háborúról alkotott, a mainstream narratíváktól eltérő percepciókat vizsgálják. Műveit kiállították a Kmytiv Múzeumban, a Closer Art Centerben (Kijev) és a Szaharov Központban (Moszkva), valamint díjazták az Odesszai Nemzetközi Filmfesztiválon és a KROK Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon.
2024
HD Video
Készült az Ex Oriente Ignis Pochen Biennále 2024 keretében, a Pinchuk Művészeti Központtal (Kijev / Ukrajna) együttműködésben.
A szövegek kettős szerepet játszanak: egyrészt kódoltságuknál fogva ellenállnak a leegyszerűsítő értelmezéseknek, másrészt felfedik a háború és a kontroll mechanizmusait. A elrejtés és megmutatás közti feszültség, összhangban a film töredezett történetmesélésével arra hívja a nézőket, hogy megfejtsék rejtett üzeneteit, vagy egyszerűen csak befogadják elmélyült, komoly hangulatát.
Dana Kavelina (1995, Melitopol, Ukrajna) képzőművész, filmrendező. Szöveggel, grafikával, videóval hoz létre animációs filmeket, amelyek a személyes és történelmi traumákat, a sebezhetőséget és a háborúról alkotott, a mainstream narratíváktól eltérő percepciókat vizsgálják. Műveit kiállították a Kmytiv Múzeumban, a Closer Art Centerben (Kijev) és a Szaharov Központban (Moszkva), valamint díjazták az Odesszai Nemzetközi Filmfesztiválon és a KROK Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon.
2024
HD Video
Készült az Ex Oriente Ignis Pochen Biennále 2024 keretében, a Pinchuk Művészeti Központtal (Kijev / Ukrajna) együttműködésben.
