A car leaves the road and dives into a strange and wild dimension, buried as if out of time. Little bylittle, the topography of the place, where real and unreal seem to merge, is revealed.
Drawing both from the world of the English writer J.G. Ballard (author of Crash and Concrete Island in particular) and from the personal experience of a road accident, Flesh explores theexact moment that follows the shock, the short instant where time seems to stop or expand. The moment where the mind detaches itself from the body, to reveal a panoramic view of a surrealistscene. Vehicle carcasses take the form of moving objects, motorway viaducts become gigantic Golems, car engines appear to levitate over a sea of ice.
And on this flow of images and sensations,the spectator experiences what a driver experiences as he crosses an unknown dimension.. a trulyhallucinogenic journey.
Between electronic opera and an audiovisual experience, Flesh is a musical and visual art form aswell as a dance/movement performance, a moving painting whose meaning is revealed in theexperience and the emotion it creates.
Following Vigroux’s previuos works Aucun Lieu and Ruines, Flesh is an extension of a musical exploration in between arts, concert and drama. Bodies flows, light sculptures, machinery, video and music are an attempt of «Gesamtkunstwerk», a genuine immersive act leading the audience through a hallucinatory universe, across fantastic landscapes in which inhuman corpses, wild animals and human faces meet. Reality and the unreal merge.
Franck Vigroux is both a musician and a director. As a composer-performer he has the rare capacity to produce a very wide range of sounds from electroacoustic to industrial noise, modern composition and experimental electronic music. He has performed and recorded with internationally renowned musicians such as such as Mika Vainio (Pan Sonic), Reinhold Friedl, Elliott Sharp, Joey Baron, Zeena Parkins, Ars Nova Ensemble Instrumental.
Read more: How to turn a car accident into a theatre performance? - interview with Franck Vigroux
Conception, music: Franck Vigroux
Video: Kurt d’Haeseleer
Choregrapher: Myriam Gourfink
Dance: Azusa Takeuchi, Céline Debyser
Lights: Perrine Cado
Additional video: Olivier Ratsi
Costume: Atelier Darwin
Dramatist advisor: Michel Simonot
With support from Teatroskop, a program initiated by French Ministry of Europe and Foreign Affairs, French Ministry of Culture, and Institut français Paris.
"Az angol nyelv egyik érdekessége, hogy a flesh (élő hús) és a flash (villanás, villódzás) szavakat egyetlen betű választja el egymástól. Franck Vigroux és a CIE d’Autres Cordes társulat Flesh című előadásának beharangozóját látva folyamatosan emlékeztetnem kellett magam, hogy a fényjáték és a túlvilági elemek ellenére ez a darab még mindig arról a húsról szól, amelyet a lélegzésünk tart életben, és annyira tud fájni is, ha valami történik velünk. Egy valós autóbaleset és irodalmi élmények keveréke ez az előadás, amely sokféle elemet elegyít, a test traumatikus élményétől a módosult tudatállapotban máshogy ketyegő időn keresztül a nem evilági tapasztalat megidézéséig fényekkel és zenével."
"Franck Vigroux újmédiaművész és experimentális zenész Flesh című „elektronikus operája” már aligha értelmezhető az előadó-művészet felől. Mechanikus gépeket, digitális képeket, fülsértő zajból, zörejekből építkező soundscape-eket és emberi testeket egyaránt felhasználó installációja látványos művészi valóságot, Bob Cluness esztéta kifejezésével: cyberpunkpornó esztétikát teremt."