A headless goddess, a poet in front of a McDonalds and comrade Lenin. One taken away, one given a new name and identity, one that will not stand much longer. What they have in common is that they embody memories of a city: labour movement events and miners’ days, opposition rallies, Tinder dates and dares, the spirit of the post 1989 wild capitalism and the traces of an abandoned working class.
The history of sculptures in public space is usually nothing short of adventurous. They are erected by different powers and then fall victim to others: moved or demolished as a result of changes of government or regime. The moment they are born, their fate is sealed, as sooner or later remembrance, their raison d’etre, will be replaced by oblivion and they will all become ruins. From a distance of 200 km, Kristóf Kelemen takes us on a subjective guided tour of Pécs, his hometown, from statue to statue, through stories layering world events, Hungarian history and episodes from his personal life. His investigation is centered around concepts of community, solidarity, power, freedom and collective memory and combines the methods and esthetic of documentary theatre, city walks and influencer videos.
Nike is Kristóf Kelemen's fourth show at Trafó, in which he deals with his hometown and its disappearing stories. The 2018 premiere of Observers, which also received the Contemporary Hungarian Drama Prize, was nominated for the Péter Halász Prize and won the Theatre Critics' Award in two categories: shared as the best new Hungarian drama and as the best independent theatre production of 2018.
Singing Youth and NIKE, the Statue of Our Liberty - Double Bill - 1 evening 2 performances: if you put tickets for both performances to your cart you can buy them on a discounted price (3400 HUF instead of 4400 HUF). You can purchase tickets on the special price here.
Concept and performance: Kristóf Kelemen
Special guest: Ildikó Sterner
Director of photography: Alina Vincze
Music, sound: Péter Márton
Video: Balázs Virág
Production manager: Judit Böröcz
Production assistant: Anita Totobé
Dokumentation: László Dinea, Róbert Gyökér
Special thanks: Anett Kovács, Dezső Kelemen
Production: Trafó House of Contemporary Arts
Supporters: FÜGE Produkció, Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház
The performance is created in the framework of the Liberty international partnership with the support of the Creative Europe Program of the European Union.
"Bár a szobortörténeti utalások és rögtönzött elemzések végig összefogják a Trafó Nagytermébe online közvetített-kivetített, szokatlan városi tárlatvezetést, a hangsúlyok és a mértékek teljesen szubjektíven alakulnak ki, ami igazából a produkció lényege."
"Fontos, hogy ezek vagy politikai üzenettel rendelkező vagy politikával átitatott köztéri alkotások. Már a Megfigyelőkben is az foglalkoztatott, hogy az én generációm milyen viszonyt tud kialakítani az államszocialista korszakkal; most ugyanez a kérdés a szobrokra vonatkozik. Mit kezdjünk velük? A Lenin-szobrot ledöntötték, a Niké áll, de a felállításakor érvényes politikai kontextusból kivették, és új narratívába helyezték. El lehet-e a múltat törölni? Van-e helyes út?"
Creative Europe | |
FÜGE | |
Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház | |
Liberty Festival |
"A köztéri szobrok történetének felfejtésén keresztül a produkció megmutatja , hogy milyen szelektív a társadalmi emlékezetünk, és milyen erősen befolyásolják az egyes hatalmi-politikai szólamok, mire emlékszünk és hogyan. Ám az egész csak érdekes történelemóra lenne, ha Kelemen Kristóf nem töltené meg mindezt személyességgel."