Day pass: 6900 HUF
Discounts available
A visionary folklore of sin. Péter Kárpáti’s latest play explores the deep psychological dimensions of The End of Violence.
Confessing is a communal experience. It’s not just a way for the guilty to unburden their soul — it’s also a way to drag listeners into the swamp of sin.
During the two weekends of The End of Violence, Péter Kárpáti’s new play Scabby Dog
will be performed in various spaces of Trafó (from the Main Hall to the
Club and the Studio), enabling the work to be transformed through the
different spatial settings.
“Our starting point was the dark and
murky world of folktales from Karcsa (collected by Géza Nagy). An
ethnographic Galápagos: in this isolated region of Bodrogköz,
traditional stories evolved in strange and unfamiliar directions over
the centuries.
The world of these tales is visionary and psychologically profound, and every twist and turn has enormous dramatic weight.
I kept only a sentence or two from the originals. Our time and place is today’s worn-down, rural Hungary. We recite fragmented, self-contradictory confessions — stories so horrific that they couldn't possibly have happened as told here. And yet something surely did happen.
Maybe something even more terrible and mundane.”
(Péter Kárpáti)
“A
friend of mine said I had a choice — to either go crazy or start
running. You have to do something to love yourself again. You run in the
rain, the mud splashes, your body aches, you get a bunch of blisters,
your nose runs, branches slap into your face, you finally feel alive,
your back hurts, your knees sting, it's brutal! Your glutes are
splitting, it hurts in places you didn't even know existed. No, I don't
believe it! Your body is breaking, one last big rage, and then
purification. There is no forgiveness in life, but here, there is!” (Scabby Dog, excerpt)
Péter Kárpáti is a playwright, director, teacher, and a true theatre-maker. His previous performance, a dramatic excerpt from his collected works entitled Map of the Afterlife, was also produced by Trafó.
Scabby Dog is his most recent play, from which he is creating a performance together with artistic collaborators, such as Lilla Barna, Tibor Boda, Anna Hámor, Ábel Horváth, Natasa Stork, Gáspár Téri, Brigitta Varga and Veronika Keresztesová.
Gáspár Téri (performer, choreography)
Tibor Boda (performer)
Lilla Barna (performer)
Anna Hámor (performer, dramaturg)
Ábel Horváth (music)
Ákos Lengyel Papa (sound, light design)
Brigitta Varga (production manager)
Veronika Keresztesová (costume, set design)
Péter Kárpáti (writer, director)
Special thanks to Réka Somorjai, Júlia Annamária Simon, Rebeka Módosi and Sándor Zsótér.
„A Rühes kutya azért tart tükröt, mert a szerelem poklának, elrontott viszonyainknak, kínkeserves párkapcsolatainknak a bizarr története, a bűnügyi jelentésekből jól ismert »szerelemféltésből elkövetett« fogalmának modern népmesei kiterjesztése (...) Színészei egytől egyig kiválóak, elképesztő Stork Natasa átváltozása, megrendítőek Barna Lilla monológjai, miközben Hámor Anna éneke és Horváth Ábel alternatív muzsikája különleges, sajátosan magyar atmoszférát teremt.” (Alvarez Péter kritikája, Index)
“Jó volt végre látni egy olyan előadást, ami bízik a szövegben, a története erejében, a karakterei tiszta kontúrjában, és a színészekben.” (Két Lámpás)
A történet egy minden elemében abszurd bodrogközi népmeséből indul ki, de megfelelő távolságba rugaszkodik tőle. Kárpáti Péterrel a készülő előadás kapcsán a bűn, a bűnhődés és a bűntudat témáit jártuk körül. PUSKÁS PANNI INTERJÚJA. (Revizor)
Kárpáti Péter drámaíró a független színház mára „klasszikussá” vált alakja. Húsz éven át tanított az SZFE-n, jelenleg a magyar nyelvterület egyetlen drámaíró mesterképzését vezeti a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen, de tanít az ELTE-n is, ill. a Freeszfe egyik alapítója. (Gócza Anita interjúja - jo.444.hu)
Coproduction partner: Trafó House of Contemporary Arts. Supported by: STAGES (Sustainable Theatre Alliance for a Green Environmental Shift), Creative Europe - EU, Pro Cultura Urbis
| Creative Europe | |
| S.T.A.G.E.S. |

Téri Gáspár alkotó és előadó egyben, játszik, rendez, koreografál, és ha épp úgy adódik, másokat esni tanít. Pályája távolról sem sablonos. Talán ezért invitált párbeszédre egy hozzá hasonlóképpen kevéssé szokványos karakterű színésznőt, Stork Natasát, akivel látszólag könnyed társalgást folytatnak, valójában azonban belemennek a szakma csínjába-bínjába. Szó esik mozgásról, testtartásokról, szavakról, lovaglásról és egy álombeli vonatról. A beszélgetést kísérte, lejegyezte, szerkesztette: Proics Lilla.