2500 Ft / diák: 1900 Ft / bérlet érvényes
Két férfi, lépések és formációk vibráló csendekkel pontozott, hipnotikus füzére, a kar és a kéz Gatra igen jellemző rajza, két lélegzetelállító koreográfia, előbb Schubert, majd Gustav Mahler, Riad al Sunbati és a The Beatles zenéjére. A Franciaországban élő izraeli táncművész, a tiszta tánc műfajában alkotó koreográfus Emanuel Gat alig egy évvel nagy sikerű vendégjátéka után ismét Budapestre érkezik. Tavaly lendületes salsa egy perzsaszőnyegen, most két gyönyörű duett!
Március 12-én, pénteken az előadás után Gál Eszter táncos, koreográfus beszélget Emanuel Gattal.
Emanuel Gat és Roy Assaf hosszú évek óta dolgozik együtt: két férfi, aki hasonlóan gondolkodik a táncról, és aki mindazt, amit a zenei anyag is erőteljesen sugall, képes ugyanazzal az intenzitással mozdulatokban kifejezni. A Variációk a tavalyi évadban nálunk is bemutatott Téli utazás főbb témáit járják körül. Az este különlegessége, hogy a variációk előtt ez alkalommal ismét „megszólal” a főtéma is: újra láthatjuk a tavaly mindenkit lenyűgöző Téli utazást, majd jön az itthon még nem látott, új(abb) darab, a Téli variációk.
Téli utazás/Winterreise (15’)
Koreográfia, fény és jelmez: Emanuel GAT
Zene: Franz SCHUBERT
Táncolja: Roy ASSAF és/and Emanuel GAT
Téli variációk / Winter Variations (40’)
Koreográfia, fény és jelmez: Emanuel GAT
Zene: G. Mahler, Riad al Sunbati, The Beatles
Táncolja: Roy ASSAF és/and Emanuel GAT
Próbavezető: Neomie PERLOV
„A kortárs tánc világában Emanuel Gat külön eset. Izraelben zenét tanult, táncolni 23 évesen kezdett, első koreográfiáját 26 évesen készítette. Darabjai zenei értelemben vett kompozíciók: »Vajon elgondolkodik-e azon az ember, hogy miről is szól egy szonáta? Nem. Az én táncomat is ilyen szemmel kellene nézni, nem érdemes történetet, értelmezési lehetőségeket keresni mögötte. A tánc ugyanolyan rendszer, mint a zene, csak az egyik mozdulatokból, a másik hangokból épül fel. (…) Szeretem az ötödik emeletről figyelni az embereket. Egymásra néznek, vonalakat alkotnak, keresztezik egymást. Nekem minden koreográfia az emberek közötti kapcsolatok szerveződését képezi le. És lehet, hogy ezek a formációk mesterségesek, de hagyni kell, hogy az idő alakítson rajtuk.«” (Le Figaro)
A marokkói gyökerű ötgyermekes családapa, Emanuel Gat sokáig karmesternek készült, első önálló koreográfiáját Bach zenéjére készítette 1994-ben, saját társulatát pedig 2004-ben alapította, miután a gázai övezet közeléből Franciaországba költözött. A Téli utazás és a Tavaszi áldozat ugyanebben az évben hatalmas sikert aratott az uzèsi táncfesztiválon, majd két évvel később New Yorkban megkapta a neves előadóművészeti díjat, a Bessie-t. Emanuel Gat rendszeresen kap megrendeléseket, 2009 tavaszán például a párizsi Operaház tánckarának készített koreográfiát.
„Kizárólag a táncban és csakis abban keresem a válaszokat. Ha más médiumokat is használnék, az olyan lenne, mintha azt gondolnám, hogy vannak dolgok, amelyeket a tánc nem képes kifejezni. Inkább arra törekszem, hogy egyetlen kifejezőeszköz minden lehetőségét kiaknázzam, mint hogy többféle eszközt használjak 20%-os hatásfokon” – vallja a tiszta tánc műfajában alkotó Gat.
Trafó a Francia Intézettel együttműködésben bemutatja
Kritikák a tavalyi előadásról:
Schubert és Stravinsky, megint másképp – Lőrinc Katalin – ellenfeny.hu
Klasszikusokkal táncoló – Halász Tamás – kultura.hu
Salsából kirekesztett tavaszi áldozat – Kutszegi Csaba – szinhaz.hu
Koprodukciós partnerek: Festival Montpellier Danse 2009, American Dance Festival, Lincoln center Festival, deSingel
Támogatók: Scènes et Cinés Ouest Provence; OKM, Budapesti Francia Intézet, CulturesFrance