A március 30-i (pénteki) előadás után Králl Csaba kritikus beszélget az alkotókkal. Mindenkit szeretettel várunk!
Elmarad a Különóra! Sajnálattal értesítünk minden érdeklődőt, hogy a szombat 18:30-ra tervezett Trafó Különóra Rényi András esztétával elmarad!
Áttetsző plexi-medence a hófehér tér közepén, kávézóasztalok a tánctér körül, gyönyörű menyasszonyi ruhák és sorsdöntő kérdések, valamint öt kiváló táncos Frenák Pál vadonatúj koreográfiájában.
Öt ember vívja harcait a rideg, kiüresedett fehér térben. Esküvő van: az alkalomhoz illően ők is fehérbe öltöztek, de hiába e civilizációs álca, ösztöneik, vágyaik, beteg gondolataik újra és újra felsebzik ezt a teret. Indulatok, félelmek, megvetés, aljasság, megalázás – az emberi gonoszság ezer arca jelenik meg, akár a ma társadalmában. Közösséget kellene teremteniük, de az összefogás, a másság elfogadása helyett csak dulakodásra, pusztításra képesek.
Frenák Pál talán soha nem fogalmazott ennyire nyíltan, nem reflektált ilyen pontosan a hétköznapi életünkre, mint legújabb Hymen című előadásban. Ezen az estén egy nyers erő ellenállhatatlanul sodorja nézőjét, hogy – tanúként és résztvevőként – egy család belső viszonyaiban az örök és mégis véges emberi játszmák fájdalmas mintázatát fedezhesse fel.
Frenák Pál mindig az ösztönök, az emlékképek, a tudatalatti világába hívta nézőit, szembenézésre kényszerítve nem csak a táncosait, hanem a közönséget is - ám talán soha nem készült ennyire sötét, sebzett, kétségbeesett előadása. Hiába a szűziesen fehér tér, hiába a vidám összejövetelnek ígérkező esküvő, a koreográfus ezúttal sem kegyelmez: szembenézésre szólít fel önmagunkkal, a minket körülvevő egyre barbárabb világgal, a saját civilizált rítusaink mögé rejtett agressziónkkal, előítéleteinkkel. A lázas, izzó formanyelv marad, azonban – mintha egy új úton indulna el – kiforrottabb, átgondoltabb megfogalmazásban bátran reflektál mindennapjaink kétségbeejtő eseményeire. Az alkotás folyamatában ezúttal Varga Mátyás, Zelk Zoltán-díjas költő, bencés szerzetes, az Arcus Temporum Pannonhalmi Művészeti Fesztivál igazgatója dramaturgként segíti a koreográfus munkáját.
Frenák Pál 1957-ben született Budapesten. Gyermekkora meghatározó mozzanata, hogy szülei siket-némák voltak, így első elsajátított kifejező eszköze a jelnyelv lett, ami különleges fogékonyságot fejlesztett ki benne az arcjáték és a gesztusok, az emberi testtel kifejezhető tartalmak iránt. Frenák útkeresésének első állomása Párizs, ahová az 1980-as évek derekán távozott. Itt a klasszikus balett több illusztris személyiségével dolgozott, valamint Cunningham, illetve Limón tánctechnikákat tanult. Francia feleségének, Catherine Frenák építésznek köszönhetően betekintést nyert a kortárs művészetek világába, és megismerte a rendhagyó forma- és térhasználatot. Pier Paolo Pasolini olasz rendező filmjei, Francis Bacon munkái, Gilles Deleuse francia filozófus írásai és Jean-Olivier kortárs francia festővel való személyes kapcsolata nagy hatást gyakorolt későbbi alkotásaira.
1999-ben a már tízéves múltra visszatekintő Compagnie Pal Frenakot fiatal magyar táncosokkal kibővítve párizsi és budapesti székhellyel működő magyar-francia társulattá alakította, mely egy egyedülálló táncnyelvet hozott létre. Ennek fontos jellemzője a mimika, a jelnyelv és a test mozgásának integrált használata csakúgy, mint társműfajok (cirkusz, színház, divatbemutató, kortárs zene) beemelése az alkotásokba. Frenák Pál a hazai táncéletbe egy radikálisan új stílust hozott a maga dinamikus mozgásvilágával, újfajta érzékenységével, a verbális üzeneteken túlmutató kifejezési formáival. Innovatív tér- és testhasználata meghatározó hatással volt a hazai kortárs tánc fejlődésére. Koreográfusi, alkotó munkája mellett rendszeresen ad szakmai workshopokat, a társulattal ingyenes beavató előadásokat tart középiskolások részére, közönségtalálkozókon vesz részt, nagy hangsúlyt helyezve a más művészeti ágakkal és a közönséggel fenntartott folyamatos párbeszédre. A legismertebb európai kortárs zeneszerzőkkel dolgozik együtt. Koreográfiáihoz a zenét komponált többek között Kurtág György, Patrick Schneider, Francois Donato, Fred Bigot és Fabrice Planquette komponálta.
Interjú Frenák Pállal, a koreográfus 50. születésnapja alkalmából a Criticai Lapokban:
http://uj.criticailapok.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=30197
„Kegyetlen tánc” – Mestyán Ádám esztéta tanulmánya Frenák Pál művészetéről, alkotói stílusáról:
http://www.szinhaz.net/index.php?option=com_content&view=article&id=28121&catid=1:archivum&Itemid=7
Frenák Pál koreográfus a Záróra vendégeként - INTERJÚ
https://www.youtube.com/watch?v=8bygpAvW8Is
https://www.youtube.com/watch?v=nkPeL1RAVrI&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=-qR7HJo2wmc&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=lczVL9dARho&feature=related
http://www.ciefrenak.hu
Koreográfia: FRENÁK Pál
Koreográfus-asszisztens: Nelson REGUERA
Fellépők: JANTNER Emese, Nelson REGUERA, VASAS Erika, HOLODA Péter, FEICHT Zoltán
Dramaturg: VARGA Mátyás
Díszlet: FRENÁK Pál
Szcenográfia: FRENÁK Pál
Zenei kompozíció: Gilles Gauvin
Fény: MARTON János
Hang: HAJAS Attila
Jelmez: Schopp Ildikó
Produkciós vezető: UJVÁRI-PINTÉR György
Támogatók: NKA, Flórián Műhely – Mozgó Ház Alapítvány, SÍN Kulturális Központ, Trafó – Kortárs Művészetek Háza, Danse á Lille, DRAC Nord-Pas-de-Calais, Scene Nationale d’Evreux-Louviers
http://ciefrenak.fr/
Elmarad a Különóra! Sajnálattal értesítünk minden érdeklődőt, hogy a szombat 18:30-ra tervezett Trafó Különóra Rényi András esztétával elmarad!
Áttetsző plexi-medence a hófehér tér közepén, kávézóasztalok a tánctér körül, gyönyörű menyasszonyi ruhák és sorsdöntő kérdések, valamint öt kiváló táncos Frenák Pál vadonatúj koreográfiájában.
Öt ember vívja harcait a rideg, kiüresedett fehér térben. Esküvő van: az alkalomhoz illően ők is fehérbe öltöztek, de hiába e civilizációs álca, ösztöneik, vágyaik, beteg gondolataik újra és újra felsebzik ezt a teret. Indulatok, félelmek, megvetés, aljasság, megalázás – az emberi gonoszság ezer arca jelenik meg, akár a ma társadalmában. Közösséget kellene teremteniük, de az összefogás, a másság elfogadása helyett csak dulakodásra, pusztításra képesek.
Frenák Pál talán soha nem fogalmazott ennyire nyíltan, nem reflektált ilyen pontosan a hétköznapi életünkre, mint legújabb Hymen című előadásban. Ezen az estén egy nyers erő ellenállhatatlanul sodorja nézőjét, hogy – tanúként és résztvevőként – egy család belső viszonyaiban az örök és mégis véges emberi játszmák fájdalmas mintázatát fedezhesse fel.
Frenák Pál mindig az ösztönök, az emlékképek, a tudatalatti világába hívta nézőit, szembenézésre kényszerítve nem csak a táncosait, hanem a közönséget is - ám talán soha nem készült ennyire sötét, sebzett, kétségbeesett előadása. Hiába a szűziesen fehér tér, hiába a vidám összejövetelnek ígérkező esküvő, a koreográfus ezúttal sem kegyelmez: szembenézésre szólít fel önmagunkkal, a minket körülvevő egyre barbárabb világgal, a saját civilizált rítusaink mögé rejtett agressziónkkal, előítéleteinkkel. A lázas, izzó formanyelv marad, azonban – mintha egy új úton indulna el – kiforrottabb, átgondoltabb megfogalmazásban bátran reflektál mindennapjaink kétségbeejtő eseményeire. Az alkotás folyamatában ezúttal Varga Mátyás, Zelk Zoltán-díjas költő, bencés szerzetes, az Arcus Temporum Pannonhalmi Művészeti Fesztivál igazgatója dramaturgként segíti a koreográfus munkáját.
Frenák Pál 1957-ben született Budapesten. Gyermekkora meghatározó mozzanata, hogy szülei siket-némák voltak, így első elsajátított kifejező eszköze a jelnyelv lett, ami különleges fogékonyságot fejlesztett ki benne az arcjáték és a gesztusok, az emberi testtel kifejezhető tartalmak iránt. Frenák útkeresésének első állomása Párizs, ahová az 1980-as évek derekán távozott. Itt a klasszikus balett több illusztris személyiségével dolgozott, valamint Cunningham, illetve Limón tánctechnikákat tanult. Francia feleségének, Catherine Frenák építésznek köszönhetően betekintést nyert a kortárs művészetek világába, és megismerte a rendhagyó forma- és térhasználatot. Pier Paolo Pasolini olasz rendező filmjei, Francis Bacon munkái, Gilles Deleuse francia filozófus írásai és Jean-Olivier kortárs francia festővel való személyes kapcsolata nagy hatást gyakorolt későbbi alkotásaira.
1999-ben a már tízéves múltra visszatekintő Compagnie Pal Frenakot fiatal magyar táncosokkal kibővítve párizsi és budapesti székhellyel működő magyar-francia társulattá alakította, mely egy egyedülálló táncnyelvet hozott létre. Ennek fontos jellemzője a mimika, a jelnyelv és a test mozgásának integrált használata csakúgy, mint társműfajok (cirkusz, színház, divatbemutató, kortárs zene) beemelése az alkotásokba. Frenák Pál a hazai táncéletbe egy radikálisan új stílust hozott a maga dinamikus mozgásvilágával, újfajta érzékenységével, a verbális üzeneteken túlmutató kifejezési formáival. Innovatív tér- és testhasználata meghatározó hatással volt a hazai kortárs tánc fejlődésére. Koreográfusi, alkotó munkája mellett rendszeresen ad szakmai workshopokat, a társulattal ingyenes beavató előadásokat tart középiskolások részére, közönségtalálkozókon vesz részt, nagy hangsúlyt helyezve a más művészeti ágakkal és a közönséggel fenntartott folyamatos párbeszédre. A legismertebb európai kortárs zeneszerzőkkel dolgozik együtt. Koreográfiáihoz a zenét komponált többek között Kurtág György, Patrick Schneider, Francois Donato, Fred Bigot és Fabrice Planquette komponálta.
Interjú Frenák Pállal, a koreográfus 50. születésnapja alkalmából a Criticai Lapokban:
http://uj.criticailapok.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=30197
„Kegyetlen tánc” – Mestyán Ádám esztéta tanulmánya Frenák Pál művészetéről, alkotói stílusáról:
http://www.szinhaz.net/index.php?option=com_content&view=article&id=28121&catid=1:archivum&Itemid=7
Frenák Pál koreográfus a Záróra vendégeként - INTERJÚ
https://www.youtube.com/watch?v=8bygpAvW8Is
https://www.youtube.com/watch?v=nkPeL1RAVrI&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=-qR7HJo2wmc&feature=related
https://www.youtube.com/watch?v=lczVL9dARho&feature=related
http://www.ciefrenak.hu
Koreográfia: FRENÁK Pál
Koreográfus-asszisztens: Nelson REGUERA
Fellépők: JANTNER Emese, Nelson REGUERA, VASAS Erika, HOLODA Péter, FEICHT Zoltán
Dramaturg: VARGA Mátyás
Díszlet: FRENÁK Pál
Szcenográfia: FRENÁK Pál
Zenei kompozíció: Gilles Gauvin
Fény: MARTON János
Hang: HAJAS Attila
Jelmez: Schopp Ildikó
Produkciós vezető: UJVÁRI-PINTÉR György
Támogatók: NKA, Flórián Műhely – Mozgó Ház Alapítvány, SÍN Kulturális Központ, Trafó – Kortárs Művészetek Háza, Danse á Lille, DRAC Nord-Pas-de-Calais, Scene Nationale d’Evreux-Louviers
http://ciefrenak.fr/