Gondolat Plasztika
Pedro Barateiro, Kis Varsó
GONDOLAT PLASZTIKA > Pedro Barateiro és a Kis Varsó performansz-előadásai
2017.02.17 (PÉN) 18:00 - 20:00
Helyszín: Trafóklub
Kurátor: Szalai Borbála
A program ingyenes, minden érdeklődőt szeretettel várunk!
Az előadások nyelve angol.
A performansz-előadások videó dokumentáció itt találhatóak.
Pedro Barateiro: Szomorú vademberek
Barateiro performansz-előadásának kiindulópontja két esemény, amelyek egymással párhuzamosan, ugyanazon a helyen történtek; a megbetegedett pálmafák tömeges kivágása és a dél-európai országokban végbement pénzügyi válság. Az előadás a legkülönfélébb területeket érinti; a gazdaságtól a filozófiáig, a Tumblr-ön és a Facebookon át, Barateiro saját életművéig, valamint szóba kerülnek majd azok a könyvborítók is, amiket egy fiktív könyvkiadó számára tervezett. Barateiro olyan fogalmak viszonyát kutatja előadásában, mint a melankólia és a pszicho-szociális elidegenülés, a társadalmi tett, mint szándék és mint utánzás, a kolonialista gondolkodás hatásai és a kapitalizmus erői, vagy akár a címben szereplő ‘szomorú’ és ‘vadember’ szavak.
Pedro Barateiro (1979) a rajz, festészet és írás területén szerezett korábbi tanulmányai után a malmöi Művészeti Akadémián (Lund University, Svédország) és a lisszaboni Maumaus – School of Visual Arts független képzőművészeti programján tanult. Tanulmányai után különböző residency programokon vett részt, például az Air Antwerpen, Pavillon – Palais de Tokyo, Párizs; ISCP, New York; Sítio das Artes, CAM – Fundação Calouste Gulbenkian, Lisszabon; Spike Island, Bristol és a Galeria Zé dos Bois, Lisszabon programjain. Többek között olyan intézményekben volt egyéni kiállítása, mint a Kunsthalle, Lisszabon; Kunsthalle, Bázel; REDCAT, Los Angeles; Kettle’s Yard, Cambridge; Parkour, Lisszabon; Museu de Arte Contemporânea de Serralves, Porto. Kiállított a 29. São Paulo-i Biennálén; a 16. Sidney Biennálén; az 5. Berlin Bienálén, és olyan intézményekben, mint a Fondazione Guiliani, Róma; ngbk, Berlin; MHKA, Antwerpen ; SESC Pompeia, São Paulo; ar/ge Kunst, Bolzano; Palais de Tokyo, Párizs.
Pedro Barateiro: The Sad Savages, 2014 (fotó: a művész jóvoltából)
Kis Varsó: Kiselőadás
„A művész egy másik művészre mutat.”
Gálik András (1970) és Havas Bálint (1971) az 1990-es évek végén kezdtek el közösen dolgozni. Filmjeik, installációik és különböző egyéb médiumú műveik a történeti emlékezettel foglalkoznak, az egyéni vívódásokat a társadalmi tapasztalattal állítják szembe. Ugyanakkor a művész szerepét is kutatják, nem csak mint képek, tárgyak vagy szituációk létrehozóját, hanem mint az őt körülvevő kontextus alakítóját is. Sokrétű kutatásaikon keresztül a műtárgy úgy jelenik meg, mint politikai, szociológiai és ideológia változások lenyomata. Az utóbbi években egyre erőteljesebben jelenik meg műveikben a személyes perspektíva, és a saját mikro történelmük, valamint jelentős politikai események és társadalmi változások közé keveredett családi legendák narratívája. Ebből adódóan a korábbi munkáikat vizsgáló radikális gesztus gyakran egészül ki egy költőibb megközelítéssel. A Kis Varsó 2003 óta számos nemzetközi kiállításon vett részt. Egyéni kiállításuk volt többek között a Museum Abteibergben (Mönchengladbach), az AKZM Austellungshalle zeitgenössische Kunst-ban (Münster), a Galerie für zeitgenössische Kunstban (Lipcse), a Kunstnernes Husban (Oslo) és a bécsi Secessionban. Műveik szerepeltek a 2. Berlini Biennálén, az 1. és 3. Prágai Biennálén, a Manifestán (Manifest 7, Rovereto) és a 21. Cuencai Biennálén, valamint többek között olyan neves intézmények kiállításain, mint a Stedelijk Museum, Amszterdam; Singapore History Museum, Apexart, New York; Mathaf Doha, Katar; Modern Art Institute, Valencia és Institut du Monde Arabe, Párizs.
Kis Varsó és Erhardt Miklós: Bolondok Hajója, 2008. Standfotó (fotó: Puklus Péter©Kis Varsó Archívum)
A 2017. január és április között zajló performansz-előadás sorozat további eseményeinek programja itt található: http://trafo.hu/hu-HU/thought_sculpture_2017