GONDOLAT PLASZTIKA
GONDOLAT
PLASZTIKA
Performansz-előadás sorozat
2014. November 4 -7
Trafó Kortárs Művészetek Háza - Kontra Klub
Művészek: Priscila Fernandes (PT),
Núria Güell (SP), Hedwig Houben (NL), Sjoerd van Leeuwen (NL), Olof Olsson
(DN), Francesco Pedraglio (IT), Société Réaliste (FR - HU)
Kurátor: Szalai Borbála
A 2014. november 4 és 7 között megrendezésre kerülő eseménysorozat központjában
az elmúlt években nemzetközileg igen elterjedt performansz-előadás
(performance-lecture) műfaja áll. Ez a hibrid műfaj a performansz-művészet
legújabb irányzatait, a művészi kutatás technikáit és az egyetemi előadások
jellegzetességeit ötvözi. A négy napos sorozat előadásai emellett kísérletet
tesznek arra is, hogy bevonjanak olyan tradicionális vagy a
performansz-művészettől eddig távoli műfajokat, mint a történetmesélés, a
komédia, az anarchista oktató szeminárium, vagy éppen a karaoke. A meghívott
művészek performansz-előadásai izgalmas és kreatív kísérleteket mutatnak fel
egy-egy téma különböző hangvételű - humoros, ironikus, provokatív, személyes,
tudományos vagy áltudományos – bemutatásában és fontos kérdéseket fogalmaznak
meg a tudástermelés mechanizmusaival és a képzőművészet mai társadalmi
státuszával, ill. lehetőségeivel kapcsolatban.
>>> Letölthető program.
>>> A performansz-előadásokról készült dokumentáció
megtekinthető a youtubeon.
2014.11.04 (KEDD), 19.00
·
Société Réaliste: Xees
“Az Xees performansz egy új betűtípus közös performatív
tervezése, mely egy kollektív karaoke-festmény alapelveit követi. A performansz
során, néhány történeti utalást követően a Socété Réaliste a közönséggel együtt
egy olyan vadonatúj betűtípust fog megtervezni, mely a latin betűk gender
szimbólikáját veszi alapul.”
A Société Réaliste művészcsoportot Gróf Ferenc (HU) és Jean-Baptiste Naudy
(FR) alapította 2004-ben. Munkáikban politikai designnal, kísérleti
gazdasággal, területi ergonómiával és társadalom-mérnöki tanácsadással
foglalkoznak. Politechnikus, alkotó sémáikat kiállítások, kiadványok és
konferenciák során fejlesztik ki.
·
Núria Güell: Elmozdított jogalkalmazás #1
Részleges Kitétel
„Létrehoztam egy fő tervet, ami arra tesz javaslatot, hogy ugyanazokat a
szabályokat vonatkoztassuk a bankokra, mint amin az ő pénz-generáló
tevékenységük alapul, emellett felmutatja azt a mechanizmust is, amely
tudatosan el van rejtve a közönség elől. Ennek érdekében olyan különböző
eszközöket hoztam létre, melyek arról informálják a nézőket, hogy miként lehet
pénzt eltulajdonítani a bankoktól.
Az első fázisban egy találkozót szerveztünk ’Hogyan tulajdoníts el
pénzt a banktól?’ címmel Lucio Urtubia anarchista és Enric Duran
bankrabló, valamint Qmunty közgazdász részvételével, ahol ismertették a
kisajátítás különböző taktikáit, és azokat az aktuális stratégiákat, melyek
alapján a bankok működnek és pénzt termelnek. A második fázis egy kézikönyv
kiadása volt, mely különböző kisajátító stratégiákat, jogi tanácsokat és elemző
szövegeket tartalmaz. Ez a kézikönyv ingyen elérhető az interneten és különböző
nyilvános helyeken.”
Núria Güell spanyol képzőművész műveiben a társadalmi és képzőművészeti
intézményrendszer etikai és morális kérdéseivel foglalkozik, a kontrollgyakorlás
eszközeit és hatásait vizsgálja, valamint kísérletet tesz a valóság
kijátszására és meglévő hatalmi viszonyok kiforgatására.
2014.11.05 (SZERDA), 18.30
·
Olof Olsson: A blues elűzése
„A blues elűzése egy komédia-melodráma-előadás. Egy meditáció a
nyelvről, és hogy a nyelv miként rezonál a testen és a gazdaságon keresztül.
Egy meditáció a testről, és hogy a test miként rezonál a nyelven és a
gazdaságon keresztül. Egy meditáció a gazdaságról, és hogy a gazdaság miként
rezonál a nyelven és a testen keresztül. De mindenekelőtt vicces, szórakoztató
és tele van észvesztő tényekkel.”
Olof Olsson miután újságírással és fotográfiával kísérletezett, valamint
rádió dj is volt, különböző nyelveket, filozófiát, fordítás-elméletet,
képzőművészetet tanult és 15 évig a konceptuális művészet műfajával
próbálkozott, mindezek után 2007-ben kezdett el performanszokkal foglalkozni.
Performanszai a legkülönbözőbb formákban és formák között - előadás, beszéd,
komédia, beszélgetős-műsor, kérdez-felelek - valósulnak meg.
2014.11.06 (CSÜTÖRTÖK), 18.30
·
Sjoerd van Leeuwen: Minél többet tudsz,
annál kevésbé érdekel
„A Minél többet tudsz, annál kevésbé érdekel egy performansz, mely
formailag egy kő-pattintó bemutatóhoz hasonlítható. A performansz folyamán a
művész egy durva kőből egy kis szakócát készít, mely az egyik első ismert
emberi kéz által létrehozott szerszám. Az előadás a kőeszközök készítésével
kapcsolatos tudás továbbadásának formáját is vizsgálja, és a modern kori
kőpattintás genealógiája is felvázolja, mely a PaleoJim nevű youtube
feltöltőtől egészen egy Ishi nevű indiánig visszavezethető.”
Sjoerd van Leeuwen (NL) munkáinak nagy része a terep-munka fogalmával; a
terep-munkával mint művészi stratégiával és kutatási módszerrel foglalkozik.
Videóiban és előadásaiban marginális és kevéssé reprezentált történelmi elemeket
és személyeket mutat be egy fajta félig tudományos, ugyanakkor vicces
keretben.
·
Priscila Fernandes: Könyv a Modern Iskola
esztétikai neveléséről
„Habár a Modern Iskola (La Escuela Moderna, Barcelona, 1901-1906)
tantárgyai között nem szerepelt az esztétika nevelés, mégis több olyan cikket
is megjelentettek havi hírlevelükben, melyek a művész társadalmi szerepét, és a
tanulási folyamatba beemelt művészeti tevékenységek előnyeit taglalják.
Több mint egy évszázaddal az iskolát alapító Francesc Ferrer i Guàrdia 1909-es
halála után felmerül a kérdés, hogy művészethez kapcsolódó elképzelései vajon
miért nem szerepeltek a programban, és milyen lenne, ha ez mégsem így történt
volna. Priscila Fernandes előadásában olyan témákat jár körül, melyek annak
lehetőségeit kutatják, hogy milyen lehetett volna a művészeti oktatás egy ilyen
környezetben.”
Priscila Fernandes Rotterdamban élő portugál képzőművész. Művei
tudás-megosztással, didaktikával, és olyan ideológiákkal foglalkoznak, melyek
az oktatás különböző formáit diktálják, és melyek a játék, a kreativitás és
produktivitás társadalmunkban jelenlévő formáit működtetik. Műveinek egyik
központi témáját jelentik a kulturális normák fenntartásához, valamint az egyén
és a társadalom konstruálásához szükséges eszközök.
2014.11.07 (PÉNTEK), 18.30
·
Francesco Pedraglio: Három karakter egy
bizonyos távolságból (és egy negyedik beszél) - egy performansz Nat
Caryvel
„Három karakter: egy férfi, egy nő és egy hangalámondás.
Három autonóm komponens… vagyis legalább annyira autonóm, mint bármi más olyan
elképzelt eset, ami épp most történik a világ három különböző pontján.
Három karakter, melyeket egyszerre figyelnek meg, annak ellenére, hogy ők három
egymáshoz semmilyen módon nem kapcsolódó körülmény között találják magukat.
Ezek az amúgy egymástól független karakterek, most egy egyedi, és emlékezetes
jelenet szereplőivé válnak.
És a negyedik (a negyedik karakter) beszél. Valahol, valahogy.”
Francesco Pedraglio olasz képzőművész, író és a londoni FormContent
non-profit szervezet társalapítója. Novellái, performanszai, videói és
installációi az egyén konstruálásának és a tárgy befogadásának zavaros
viszonyán alapuló történetmeséléssel, és ennek mechanizmusaival
foglalkoznak.
·
Hedwig Houben: Öt lehetséges előadás egy
szobor hat lehetőségéről
„Öt lehetséges előadás egy szobor hat lehetőségéről egy
performansz, amely egy átfogó képet nyújt a 2009 és 2012 közötti Hat
lehetőség egy szoborhoz című előadás-sorozatról. A Hat
lehetőség sorozat témáját adó szobor a performer segítségével újra
elmeséli az egész sorozat történetét, miközben múlt és jelen között ugrál
azért, hogy a jelen pillanatban vizsgálhassa meg saját helyzetét és szerepét.”
Hedwig Houben holland képzőművész performanszai leginkább a szín, a forma, a
tér és a struktúra közötti költői és formai összefüggéseket demonstrálják. Humoros,
néhol naiv vagy önkritikus előadásai voltaképpen saját művészi gyakorlatának
őszinte, önelemző vizsgálatait nyújtják.