Richard Billingham
Billingham újabb tájképfotóin a szépség és a természet iránti érdeklődés fejeződik ki, mely régóta a művész sajátja. A fotók bizonyítják különleges tehetségét, amellyel környezetének hangulatát képes megragadni. Míg korábbi, Cradley Heath-ről, saját szűkebb lakóhelyéről készült fotói (1992–1997) szoros lelki kapcsolatot mutattak a múltjával, az új tájképek az ismeretlen helyszínek felfedezésének élményét keresik Karachi tengerpartjain, Etiópia hegyvidékein vagy a South Downs zöld szegleteiben. Persze nem földrajzi helyek dokumentálásáról van szó, sokkal inkább a képek időtlen festői értékeiről.
Billingham e képek fotózása során használt először közepes méretű kamerát, amely lehetővé tette számára, hogy a magyalbokor leveleinek ismerős részleteit és egy hegység vagy sík vidék drámai látványát egyaránt megmutassa. A különböző méretű és léptékű fotók felvételekor, pontosan érzékelve a helyszínek tér- és időbeli tulajdonságait, mintákat és szerkezeteket fedez fel a természetben, megragadva a fények váltakozását, a csend pillanatát, egy törést a dombokon vagy az időjárás hirtelen változását.
Billingham tanulmányozza a nézőt kompozíciójuk által megragadó festmények szerkezetét, művein a tájképfestészet mély megértését és jelentős hatását figyelhetjük meg. Előzményeit tehát nem annyira a fotográfia történetében, mint inkább a klasszikus németalföldi és angol tájképfestészetben, Cuyp, Ruisdael, Turner, Constable műveiben találjuk meg.
Billingham szűk családjáról és közvetlen környezetéről készített ünnepelt fotóit számos múzeumi kiállítás mutatta be világszerte. Ezek a szeretetről, szépségről és intim együttélésről szóló képek a huszadik század végének egyik legmegindítóbb műegyüttesét jelentik. Az új képek azt bizonyítják, hogy ez a ritka érzékenységgel rendelkező művész a külvilággal való mély és bensőséges kapcsolatát is képes kifejezni.
A Ray in Bed című videomunka Billingham korábbi, saját családjáról készített fotóihoz kapcsolódik. A fényképfelvételekkel párhuzamosan több filmet is készített apjáról és anyjáról, amelyeket csak évekkel később vágott össze (a filmfelvételekből összerakott kb. egy órás filmet Fishtank címen mutatták be). A mindennapi élet pillanatait rögzítő művész megfigyelő, őszinte, ugyanakkor empatikus attitűdje az, ami az itt bemutatott videót a fotókkal összekapcsolja.
(az Anthony Reynolds Gallery szövege alapján)
Támogatók:
The British Council, Erste Bank, SÚGÓ
Billingham e képek fotózása során használt először közepes méretű kamerát, amely lehetővé tette számára, hogy a magyalbokor leveleinek ismerős részleteit és egy hegység vagy sík vidék drámai látványát egyaránt megmutassa. A különböző méretű és léptékű fotók felvételekor, pontosan érzékelve a helyszínek tér- és időbeli tulajdonságait, mintákat és szerkezeteket fedez fel a természetben, megragadva a fények váltakozását, a csend pillanatát, egy törést a dombokon vagy az időjárás hirtelen változását.
Billingham tanulmányozza a nézőt kompozíciójuk által megragadó festmények szerkezetét, művein a tájképfestészet mély megértését és jelentős hatását figyelhetjük meg. Előzményeit tehát nem annyira a fotográfia történetében, mint inkább a klasszikus németalföldi és angol tájképfestészetben, Cuyp, Ruisdael, Turner, Constable műveiben találjuk meg.
Billingham szűk családjáról és közvetlen környezetéről készített ünnepelt fotóit számos múzeumi kiállítás mutatta be világszerte. Ezek a szeretetről, szépségről és intim együttélésről szóló képek a huszadik század végének egyik legmegindítóbb műegyüttesét jelentik. Az új képek azt bizonyítják, hogy ez a ritka érzékenységgel rendelkező művész a külvilággal való mély és bensőséges kapcsolatát is képes kifejezni.
A Ray in Bed című videomunka Billingham korábbi, saját családjáról készített fotóihoz kapcsolódik. A fényképfelvételekkel párhuzamosan több filmet is készített apjáról és anyjáról, amelyeket csak évekkel később vágott össze (a filmfelvételekből összerakott kb. egy órás filmet Fishtank címen mutatták be). A mindennapi élet pillanatait rögzítő művész megfigyelő, őszinte, ugyanakkor empatikus attitűdje az, ami az itt bemutatott videót a fotókkal összekapcsolja.
(az Anthony Reynolds Gallery szövege alapján)
Támogatók:
The British Council, Erste Bank, SÚGÓ
