A 'qiyan' kifejezés a klasszikus arab terminológiában olyan rabszolganőket jelölt, akiket arra köteleztek, hogy énekükkel, hangszeres zenéjükkel és bájaikkal is szórakoztassák fogvatartóikat. Ezek a Córdobai Kalifátusban élő, többnyire zsidó rabszolgák, a gésákhoz hasonlóan igen jártasak voltak zenében, költészetben, s úgy általában a művészetekben, ebből adódóan a pre-modern iszlamista női társadalomban a rabszolgák legmagasabb rendjét képezték. A középkori arab költőnők jelentős része is a qiyanok közül került ki. A Medinában, Bagdadban vagy Córdobában képzett qiyanok dallamkincséből Al-Andalúziában kialakult egy külön zenei tradíció, ami a rabszolgaság eltörlése után is fennmaradt. A térség a Córdobai Kalifátus (929-1031) alatt élte aranykorát; e korszakban egyetemesen felvirágzott a gazdaság és a kultúra. A Córdobai Kalifátusra általában jellemző volt a vallási türelem; ez vonatkozott a zsidó vallásra is, sőt a keresztények közül sokan át is tértek az iszlám hitre. A zenekar ennek az időszaknak a hihetetlenül gazdag zsidó-arab zenei termését veszi alapul.
A qiyanok zenei hagyományaiból kiinduló nagyzenekari projekt tagjai a magyar szabadzenei élet ismert alakjai. A zenekar vezetője és ötletgazdája Ajtai Péter (AMP, Akosh. S. Trió, Baló Project, Geröly Trió, Aram Shelton Quartet, stb.), akinek ez az első olyan formációja, amelynek lemeze a neve alatt jelenik meg.
“Ez a lemez merőben más, mint eddigi munkáim. Világzenéhez nyúlunk, amely egy nagyon érzékeny dolog, de az eredmény úgy gondolom, egy rendkívül dinamikus és sokszínű anyag, amely sokfélesége ellenére sem válik eklektikussá. Zenénk magja a szefárd zene, amely természeténél fogva rögtönzött. Az improvizációink alapjaiként ezek a szabad arab-zsidó dallamok s maqámok szolgálnak, amelyek a megírt és rögtönzött struktúrákkal karöltve tartják egységben e folyondárszerű zenei vonulatokat.” – Ajtai Péter