#Fukuyama #LiberálisDemokrácia #boldogság
Köszörüli torkát a Politikai Reménytelenek Omladozó Liberális Illúzióinak Kórusa (P.R.O.L.I.K.) a Trafó színpadán – Thomas Köck drámájából kiindulva a BpSkizo Csoport groteszk humorral viszi színre instabil világunk kaotikus történéseit
“A történelem összes
be nem teljesült elvárásának,
megszegett ígéretének és
szertefoszlott reményének emlékére.”
(Thomas Köck drámájának előszava — ford. Halasi Zoltán)
„Francis Fukuyama A történelem vége és az utolsó ember című 1989-es esszéjében azt állítja, hogy a liberális demokrácia a politikai és társadalmi fejlődés végállomása. Eszerint megérkeztünk a világok legjobbikába? Valóban új korszak kezdődött? Vagy csak a körülöttünk lévő hatalmi struktúrák rendeződtek át?
A Fukuyama után egy élőfilmes eszközökkel létrehozott színházi oratórium, amely provokatív vizualitással, montázsokkal, egyedi technikai megoldásokkal és eklektikus zenei aláfestéssel vezet minket egy disztópikus világba.
A populizmus, az illiberális demokráciák és a szétzuhanó nyugat-európai társadalom illúzióinak kontextusában kérdőjelezzük meg a haladásba vetett hitünket.
Végzetesnek tűnő adatszivárgás történik a Boldogság- és Jövőkutató Intézetben, miközben a Politikai Reménytelenek Omladozó Liberális Illúzióinak Kórusa (P.R.O.L.I.K.) kísérletet tesz a maga kaotikus történetének elmesélésére. A történelem utáni kórus hangján groteszk humorral egy olyan instabil világot mutatunk fel, amelyben minden bizonytalanná vált: a hatalom, a közösség és az önazonosság.
Thomas Köck műve szatirikus vízió, melyet a magyar valóság dokumentarista performansszá torzít.”
(BpSkizo Csoport)
Thomas Köck fiatal kortárs osztrák író, színházcsináló, zenész. Filozófiát és irodalomtörténetet, majd drámaírást tanult, 2015-ben pedig már a Mannheimi Nemzeti Színház háziszerzője lett. Első, Jenseits von Fukuyama (Fukuyama után) című drámájával 2013-ban neki ítélték az Osnabrück Dramatist Award-ot, majd további színházi szövegei nyomán elnyerte 2016-ban a nagy presztízsű Kleist Prize-t. 2018-ban a Theater heute kritikusai megszavazták neki az Év Drámaírója címet.
Jenseits von Fukuyama (Fukuyama után) c. művének fordítása Halasi Zoltán munkájaként kifejezetten a BudapestiSkizo Csoport előadásához készült, akik a Trafóban a dráma magyarországi ősbemutatójára vállalkoznak.
A BudapestiSkizo Csoport fiatal színházi alkotók és kreatív technikusok, médiaművészek társulata, akik az élőfilm műfajával kísérleteznek, és digitális technológiával ötvözik a színház, a film és a képzőművészet eszközeit.
Tanulmányaikat 2020-ban a pandémia és az SZFE modellváltása szakította meg, ekkor hozták létre első digitális technológiákat alkalmazó előadásukat, a Budapesti Skizót, Hazai Attila regénye alapján. Következő projektjük, a dzsanni után megalapították a BudapestiSkizo Csoportot és létrehozták saját kreatív műhelyüket egy régi gyárépületben. 2023-ban Bagossy László meghívására Stuttgartban mutatták be a Gianni-t, amely meghozta előadásaik első nemzetközi sikerét.
Író: Thomas Köck
Fordító: Halasi Zoltán
Rendező: Sándor Dániel Máté
Szereplők: Váradi Gergely, Rezes Dominika, Messaoudi Emina, Bán Bálint, Kozma Veronika, Szacsvai István
Szövegkönyv: Samudovszky Adrian, Sándor Dániel Máté
Zeneszerzők: Bánki Mihály, Sándor Zsigmond
Operatőrök: Varga Soma, Todoroff Lázár
Video artist: Fehér András
Látványtervező: Simonyi-Lengyel Mira
Hangmérnök: Pellei Milán
Fénytervező, video artist: Mohácsi Júlia
Kommunikációs munkatárs: Tóth Jakab
Produkciós menedzser: Márton Balázs
Az előadás a © Suhrkamp Verlag AG Berlin engedélyével, a Hofra Kft. közvetítésével jött létre.
Goethe Intézet | |
Osztrák Kulturális Fórum | |
Vates | |
BpSkizo Csoport |