Sándor Júlia - Nagy Péter István

Éhség - Utoljára a Trafóban!

3600 Ft
kedvezményes: 3200 Ft
diák: 2600 Ft
Trafó bérlet érvényes
Knut Hamsun regénye alapján

Knut Hamsun, norvég író. Koszorús nemzeti költő és náci-kollaboráns hazaáruló. 30 évesen megírja Éhség című regényét, 60 évesen irodalmi Nobel-díjat kap. 85 évesen nekrológot ír a halott Hitlerről.

1888-ban egy fiatal író rója a norvég főváros, Kristiania utcáit. Napról napra él, kilakoltatják, éhezik. Ételre. Szeretetre. Szerelemre. A társadalom jóllakató elismerésére. Művészi identitáskeresése és zaklatott, kiúttalan bolyongása Kristiania utcáin élesen rajzolja meg az alkotás egyszerre felszabadító és kegyetlen mivoltát.

Hamsun önéletrajzi ihletésű pszichológiai regénye és az író időskori alakjának vitatott megítélése egy álomszerű, önmagával is sokrétegű polémiát folytató előadásban ütközik egymással. Az előadás problémafelvetése – a pályakezdő fiatal alkotás iránti olthatatlan vágya és a művész társadalmi felelőssége – ugyanakkor túlmutat a hamsuni életmű kontextusán, reflexióra készteti az előadás alkotóit és nézőit is.

A Trafó és a Vörösmarty Színház közös produkciója

Rendező: Nagy Péter István
Szereplők: Domokos Zsolt, Dunai Csenge, Galkó Balázs, Hunyadi Máté, Pallag Márton, Pálya Pompónia
Dramaturg: Sándor Júlia
Látványtervező: Devich Botond
Zene: Dargay Marcell
Sound design: Csizmás András
Operatőr: Vincze Alina
Videó: Gyenei Péter
A látványtervező munkatársa: Pestalits Benjámin
Kamera asszisztens: Tóth Artúr
Produkciós vezető: Trifonov Dóra

A szöveg Pap Vera-Ágnes fordításának felhasználásával készült.


"...nagyon könnyen tudtunk kapcsolódni a pályája elején járó, útját kereső 29 éves srác 1888-ban történő vergődéséhez, hogy végre művészként elinduljon. És láttuk a lehetőséget arra is, hogy a közegben, ahol ő – itt még inkább több ígérettel, mint sikerrel – elindul, tükröztetni tudjuk a mi környezetünkre, és amit szívesen elmondanánk a minket körülvevő társadalomról."

"A szerzőpáros láthatóan olyan történetet keresett és írt, amelyen keresztül saját korosztályukról, a saját társadalmukról beszélhetnek. Nem rejtették véka alá ezt a törekvést, de tökéletesen kiegyensúlyozták a darabban a politikát és a pszichológiát. Míg egy koherens lélektani drámát követhetünk nyomon, a magyar társadalom számos forrongó kérdésébe botlunk."

"A szerzőpáros láthatóan olyan történetet keresett és írt, amelyen keresztül saját korosztályukról, a saját társadalmukról beszélhetnek. Nem rejtették véka alá ezt a törekvést, de tökéletesen kiegyensúlyozták a darabban a politikát és a pszichológiát. Míg egy koherens lélektani drámát követhetünk nyomon, a magyar társadalom számos forrongó kérdésébe botlunk."

"Az előadás legnagyobb erőssége a díszlet és a látványvilág (látványtervező: Devich Botond). Nagy Péter István rendező forgószínpadot alkalmaz, pontosabban maga a díszlet forog. Hol villamosmegállóként, hol szerkesztőségként, hol egy család lakásaként látjuk az egyik oldalt, míg a másik egy 32 négyzetből álló vetítőfelület, amelyre többnyire a színpad túloldalán, tehát takarásban lévő színészeket vetíti ki Vincze Alina operatőr. Ő aztán sokszor előbukkan a szereplőkkel együtt, jön-megy mellettük, előttük, utánuk, mintha egy valóságshowról tudósítana. (...) A 32 kis darabra tört, mégis nagyban fölénk tornyosuló arcok, az ide-oda kapkodó kamera észrevétlenül segítik zaklatottságunk elmélyülését."

"... egyszerre tűnik minden tapinthatóan megfoghatónak és mérföldekre lévőnek. Emberközelségűnek és sterilen távolinak. Valami ilyesmivel próbálkozott Nagy Péter István a Trafó Klubjában, amikor Knut Hamsun Éhség c. regényét kamara előadássá rendezte tehetséges, értő, ügyes formanyelvével. Lüktet benne a kiszolgáltatottsággal szembeni fölényes és egyszersmind lesajnáló nyomor, az emberi lélek nyomora, ami mindent kibír és mindenre képes."

"Egészen különleges előadás született a vitatható gondolkodású Knut Hamsun vitathatatlanul jó regényéből." A portál a rendezővel készített interjút.

"Nem könnyű napjainkban Magyarországon egy előadást úgy elkezdeni, hogy a témát szolgáltató regény írójának alakját megidéző színész (Galkó Balázs) az író valóban publikált, Hitler dicséretét zengő sorait mondja fel meggyőződéssel. Aki ilyen A-t mond, annak válaszul – megfelelő helyen, módon és időben – megfelelő B-t is mondania kell. És ebben a legnehezebb éppen az, hogy a válasz a kérdés súlyához adekvát mélység bejárásával fogalmazódjék meg, és ne kedélyesen összekacsintós, elit értelmiség által érthető kacagtató poénok nézői elvárásnak megfelelő, értő elhelyezésével legyen letudva."

Artopolis Egyesület, SÍN Művészeti Központ, Színház- és Filmművészeti Egyetem

Éhség - Utoljára a Trafóban! SÍN Művészeti Központ
Éhség - Utoljára a Trafóban! Színház- és Fimművészeti Egyetem
TRAFÓ KORTÁRS MŰVÉSZETEK HÁZA
Jegypénztár nyitva tartás:
  • nagytermi előadásnapokon: 17h - előadás vége + 30 perc, max. 22h
  • stúdió-, kabin- és klubelőadás napokon: 17h-20h30
  • egyéb napokon: 17h-20h
Trafó Galéria nyitvatartás:
  • Előadási napokon 16-22h.
  • Nyitva: kedd-vasárnap: 16h-19h
  • Hétfőnként zárva.
Elérhetőségek

  • A Trafó Kortárs Művészetek Háza Nonprofit Kft. Budapest Főváros Önkormányzata fenntartásában működik.

Médiapartnerek

Együttműködő partnerek